۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
تحلیل رئیس کمیسیون انرژی مجلس از بخش نفتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

تحلیل رئیس کمیسیون انرژی مجلس از بخش نفتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در تحلیل رشد عجیب درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال آینده، گفت: فروش بیشتر نفت با توجه به پیدا شدن واکسن کرونا امکان‌پذیر است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدهای نفتی که باعنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آن یاد شده است با رشد ۳۱۳ درصدی نسبت به لایحه بودجه سال ۹۹ به ۱۹۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان درآمد نفتی قرار است با احتساب نفت ۴۰ دلاری و فروش روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه محقق شود. نکته جالب توجه این لایحه پیش‌بینی فروش حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی است که تحقق آن نیازمند تصویب در مجلس است.

امکان فروش بیشتر نفت با توجه به پیدا شدن واکسن کرونا
به همین منظور فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در تحلیل بخش نفتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به تازگی تقدیم مجلس شده است، گفت: اگرچه کشور ظرفیت و توانمندی تولید بالای نفت را دارد اما به دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر میزان تولید پایین آمد و بودجه نفتی سال ۹۹ با توجه به شرایط حاکم بر کشور و تحریم‌ها منعقد شد، اما با توجه به احتمال پیدا شدن واکسن کرونا و به دنبال آن افزایش مصرف در جهان و تغییر شرایط اقتصادی جهان، امکان فروش بیشتر نفت با توجه به افزایش تقاضا وجود دارد.

می‌توان حجم بیشتری از نفت را فروخت اگر...
نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ایران اقتدار بیشتری در مقابل تحریم‌ها نشان دهد و مذاکرات عادلانه‌ای پیش گرفته شود به‌یقین گشایش‌هایی در رفع تحریم‌ها، حاصل خواهد شد و می‌توان حجم بیشتری از نفت و فراورده‌های نفتی را به فروش رساند و در ادامه با گشایش‌های بانکی درآمد حاصل از فروش نفت به راحتی وارد کشور می‌شود.

اضافه درآمد حاصل از فروش نفت خرج درآمدهای جاری نشود
وی با تاکید بر اینکه اضافه درآمد حاصل از فروش نفت را نباید خرج درآمدهای جاری کرد، افزود: درصورت افزایش فروش نفت نباید درآمد اضافی حاصل از آن را خرج مسائل روزمره کرد، بنابراین باید برای افزایش تولید و فروش برنامه داشته باشیم تا عقب‌ماندگی‌های چند سال اخیرِ ناشی از تحریم‌ها جبران شود.

این نماینده مجلس در تحلیل پیش‌بینی فروش حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی در لایحه بودجه، گفت: به نظر می‌رسد درصورت پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، دیگر نیازی به فروش اوراق سلف نفتی نباشد چراکه اگر بتوان نفت را نقد فروخت دیگر دلیلی برای فروش مدت‌دار آن وجود ندارد یعنی نیاز نیست حواله یک تا دو ساله داد مگر آنکه تصمیمی مبنی بر گسترش طرح‌های عمرانی کشور وجود داشته باشد البته این مهم باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

دولت قصد دارد با فروش سلف نفتی کسری بودجه را جبران کند
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: احتمالا دولت کسری در بودجه دیده است که می‌خواهد از طرق فروش سلف نفتی آن را جبران کند.

عباسی درباره قیمت‌گذاری فروش هر بشکه نفت به میزان ۴۰ دلار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: این قیمت‌گذاری با در نظر گرفتن شرایط حاضر در کشور و جهان و مسائلی همچون کرونا و رکود اقتصادی مدنظر قرار گرفته شده اما لازم است برای هر دو حالت یعنی فروش بالای نفت و فروش پایین آن برنامه داشته باشیم.

مجلس تغییراتی در لایحه بودجه ایجاد خواهد کرد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس تغییراتی در لایحه بودجه ایجاد خواهد کرد، اما به یقین این تغییرات با هماهنگی دولت خواهد بود تا هر دو تغییرات را قبول کنند این در حالی است که وزارتخانه‌های مرتبط با کمیسیون انرژی عموما با منطق رفتار کرده‌اند و بعید است در این زمینه با آن‌ها با مشکل مواجه شویم. /

کد خبر: ۵۸٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha