۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
قیر رایگان بهانه‌ای برای توسعه روستاها/ حذف راهکار نیست
یادداشت وارده؛

قیر رایگان بهانه‌ای برای توسعه روستاها/ حذف راهکار نیست

سمنان- «دولت اعلام کرده که در بودجه سال ۱۴۰۰ دیگر قیر رایگانی به روستاها تحویل نمی‌دهد و این موضوع که روزگاری تنها بهانه برای توسعه روستاها بود می‌تواند ضررهای زیادی را به آن‌ها وارد کند» این مطلب بخشی از یادداشت عبدالعلی رسولی کارشناس عمران و شهرسازی برای بازار است.

عبدالعلی رسولی؛ بازار: قیر رایگان بهانه‌ای برای توسعه روستایی بود اما متأسفانه خبری از سوی رئیس برنامه‌وبودجه منتشر شد که نشان می‌دهد مخالف اختصاص قیر رایگان است و احتمال دارد ازاین‌پس دیگر تخصیص پیدا نکند.

رئیس برنامه‌وبودجه در نشست تشریح بودجه ۱۴۰۰ در تهران مخالفت دولت را با قیر رایگان اعلام کرد و تخصیص آن به استان‌ها را تلویحاً محدود ساخت.

دولت برای این امر دلایلی نیز دارد برای مثال بیان می‌شود که علت مخالفت دولت این است که اعتقاد دارد برای قیر باید اعتباراتی دیده شود وگرنه پیمانکارانی که راه‌های شهری و روستایی می‌سازند هر میزان قیر می‌خواهند می‌گیرند حتی اگر مازاد مصرف خودشان باشد.

از سوی دیگر دولت معتقد است که روش توزیع قیر رایگان ایراداتی دارد و طبق گزارش مجلس در آن فسادهایی نیز رخ‌داده است همچنین دولت با کمبود بودجه نیز روبرو است.

توزیع قیر البته با مشکلاتی روبرو است همچنین محل برداشت اعتبارات آن نیز به دولت فشارهایی را وارد می‌ساخت از سوی دیگر تقسیم قیر رایگان بیش از آنکه در دست دولت باشد در دست نمایندگان بود و هر نماینده‌ای هر میزان قیری که می‌خواست را به حوزه انتخابیه خود می‌برد که در زمره نقاط منفی طرح قیر رایگان محسوب می‌شود.

اما باید در نظر داشت این طرح نقاط مثبتی هم داشت برای مثال در سطح استان سمنان طی سال ۹۸ بیش از چهار هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان دریافت شد که توانست بسیاری از معابر روستایی استان را بهینه‌سازی و آسفالت کند و خدمت بزرگی به مردم بود موضوعی که اگر قرار بود معطل اعتبارات دولتی باشد تا پنج سال دیگر هم تحقق پیدا نمی‌کرد.

در همین دو سال اخیر به اندازه ۱۰ سال معابر روستایی استان سمنان آسفالت شدند درنتیجه قیر رایگان نمادی از توسعه روستایی محسوب می‌شد از طرف دیگر دولت در سطح روستاهای استان سمنان طی سال‌های اخیر کارهای عمرانی قابل‌توجهی انجام نداده است و مردم دلشان به همین آسفالت و قیر رایگان خوش بود که آن‌هم کم‌کم از مردم دریغ شد. مردمی که روی توسعه اقتصادی را مدت‌ها است در استان سمنان ندیده‌اند.

برای مثال برنامه توسعه‌ای برای روستاهای استان در راستای شناسایی مزیت‌های اقتصادی هنوز هم در استان وجود ندارد و معلوم نیست روستاهای ما دارای چه مزیت‌های اقتصادی هستند زیرا هیچ‌کس آن‌ها را شناسایی و تبیین نکرده است. از سوی دیگر کمبود اعتبارات همیشه باعث شده تا روستاهای استان سمنان با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کند مشکلاتی که باعث بروز بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشت در بین خانوار شده است.

قیر رایگان با همه ایراداتش می‌توانست حداقل مشکلات راه‌ها و معابر روستایی را در سطح استان سمنان کاهش داده و سرمایه‌گذاری را به روستاها برساند تا مردم دست‌کم امیدوار بمانند.

روستاهای استان سمنان با داشتن ظرفیت‌های تولیدی یگانه، متأسفانه مستضعف نگه‌داشته شده است همان‌طور که مردم می‌دانند تفاوت بین مستضعف و فقیر این است که فقیر هیچ‌چیز ندارد اما مستضعف همه‌چیز دارد اما امکان بهره‌برداری از آب، خاک، کشاورزی، راه، انرژی و ... را ندارد.

روستاهای استان سمنان در حالی در استضعاف هستند که قیر رایگان نیز از آن‌ها دریغ می‌شود. حال باید دید مسئولان در قبال آن چه اقدامی خواهند کرد.

کد خبر: ۵۸٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha