۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
اما و اگرهای لایحه لغو معافیت مالیاتی کشاورزان؛ امنیت غذایی و تولید محصول ارگانیک
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای لایحه لغو معافیت مالیاتی کشاورزان؛ امنیت غذایی و تولید محصول ارگانیک

لرستان- لایحه لغو معافیت مالیاتی کشاورزان در حالی در دست بررسی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد و کارشناسان معتقدند حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی فقط در شرایطی قابل دفاع است که زیر ساخت‌های یک صنعت سودآور فراهم شده باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: طبق مفاد ماده ۸۱ قانون مصوب اسفند ماه سال ۶۶ و اصلاحیه بعدی آن، درآمد حاصل از تمام فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری از پرداخت مالیات معاف هستند اما تلاش اخیر شورای اقتصاد دولت برای تصویب مصوبه لغو معافیت مالیاتی کشاورزان و دامپروران در شرایط نابسامان کنونی، انتقادات زیادی را از سوی کشاورزان به دنبال داشته است.

در مهرماه امسال کمیسیون اقتصاد دولت در «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» تصمیم گرفت تا تمام معافیت‌های بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن را حذف کند، طبق این مصوبه درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی تا یکصد میلیون تومان به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول پنجم و هفتم این باب، مشمول مالیات می‌شود.

کارشناسان معتقدند حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی فقط در شرایطی قابل دفاع است که زیر ساخت‌های یک صنعت سودآور فراهم شده باشد به طور مثال یارانه و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار بگیرد اما در شرایطی که قیمت نهاده‌ها رو به افزایش گذاشته و حتی نرخ کود و سموم شیمایی پنج برابر شده، تصویب این لایحه ضرر و زیان کشاورزان و بی رغبتی آن‌ها به کشت و کار را به دنبال خواهد داشت.

سوق دادن کشاورزان به سمت کشاورزی ارگانیک
از طرفی دیگر، برخی کارشناسان بر این باورند که مزایای لایحه لغو مالیات کشاورزی بیشتر از معایب آن است و می‌تواند مقدمه‌ای برای دستیابی به یک کشاورزی قدرتمند باشد ضمن اینکه یک سیاست تشویقی برای سوق دادن کشاورزان به سمت کشاورزی ارگانیک است.

علی خان محمدی، مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در همه دنیا کشاورزی یک بخش بسیار ریسک‌پذیر است، اظهار داشت: حتی در کشورهای پیشرفته هم به بخش کشاورزی یارانه تعلق می‌گیرد تا بتوانند به تولید و استقلال پایدار دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما اکنون دولت برای تأمین کسری بودجه خود به سمت کشاورزی آمده است، افزود: کشاورز در پروسه تولید در چند سطح مالیات پرداخت می‌کند اما مجدداً شورای اقتصاد اعلام کرده که تا ۱۰۰ میلیون تومان به نرخ صفر و مازاد آن مشمول مالیات می‌شود.

 تأمین کسری بودجه هدف شورای اقتصاد از لغو معافیت مالیاتی کشاورزان
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی عنوان کرد: واقعاً شورای اقتصاد بر چه اساسی این تصمیم را گرفته مگر نمی‌داند با این کار تمام تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف اعم از دام، طیور، زراعت و باغبانی را فراری می‌دهد چون دیگر کشاورزی برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بدون ایجاد زیرساخت نمی‌توان مالیات وضع کرد چون به پایداری تولید لطمه می‌زند، خاطرنشان کرد: در این شرایط تحریم و کرونا تنها بخشی که توانسته روی پای خود بایستد حوزه کشاورزی بوده و علی‌رغم اینکه در چند سال اخیر هیچ زیرساخت مؤثری ایجاد نشده اما بخش کشاورزی همچنان ارزآوری خوبی برای کشور داشته است.

خان محمدی تصریح کرد: اگر امروز فارغ‌التحصیلان بیکار زیادی در بخش کشاورزی داریم به این دلیل است که کشاورزی ما صرفه اقتصادی ندارد و باید ساختاری ایجاد کنیم که اگر کسی در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد بازگشت سرمایه آن در مدت معقولی امکان‌پذیر باشد.

اخذ مالیات بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم امکان‌پذیر نیست
وی خاطرنشان کرد: طی شش ماه گذشته همه یارانه‌ها را از بخش کشاورزی حذف کرده‌اند حالا که دولت یارانه‌ نهاده‌هایی مثل کود را برداشته آن را به کدام بخش کشاورزی تزریق کرده است؛ آیا زیرساخت‌هایی ایجاد شده؛ آیا می‌خواهند روی پایداری تولید کار کنند؟ یا در بخش بذر یا ماشین آلات سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ متأسفانه به هیچ کدام از این موارد توجهی نشده است.

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی بیان کرد: ممکن است بگویند که ما در بخش ماشین‌آلات و مکانیزاسیون نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت داشته‌ایم، اما نسبت به میانگین جهانی به کجا رسیده‌ایم؟ حتی اگر خودمان را با کشورهای همجوار مثل چین، هند و پاکستان که روند توسعه یافتگی را همزمان با ما شروع کردند مقایسه کنیم می‌بینیم که هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه در کشور ما زیر ساخت‌های لازم برای کشاورزی اصولی و دانش بنیان ایجاد نشده است، گفت:هر سالی که یک محصولی در کشور رونق می‌گیرد سال بعد همه کشاورزان روی همان محصول سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون اینکه توجهی به کشاورزی قراردادی، رعایت الگوی کشت و وضعیت آب‌های زیرزمینی داشته باشیم.

سود بالای تسهیلات بانکی
خان محمدی با بیان اینکه با مدیریت ثانیه ‌ی، ساعتی و حتی روزانه نمی‌توان در کشاورزی موفق شد، افزود: در تمام دنیا به کشاورزان یارانه پرداخت می‌شود و بعد تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می‌دهند درحالیکه الان سود به تسهیلات بانکی ما بین ۱۲تا ۱۸ درصد است؛ مگر می‌توان با این نرخ سود، تولید کرد بعد محصول را با نصف قیمت فروخت و در عین حال مالیات هم پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه شورای اقتصاد بدون توجه به زیرساخت‌ها فقط درصدد است که کسری بودجه را به عناوین مختلف تأمین کند، عنوان کرد: به نظر من این لایحه رأی نمی‌آورد و نمایندگان ما عاقل تر از آن هستند که به اینگونه مسائل رای بدهند، مگر اینکه آنقدر از طرف دولت تحت فشار قرار بگیرند که مجبور به این کار شوند.

اخذ مالیات در کنار نبود یارانه و تسهیلات ارزان‌قیمت، کشاورزان را فراری می‌دهد
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تصریح کرد: ما به تمام دفاتر نمایندگان در استان‌ها نامه زدیم که از رأی دادن به این لایحه خودداری کنند، هر نماینده مجلس باید مشاورانی در بخش‌های مختلف داشته باشد تا برای چنین تصمیماتی از مشاوره‌های آنها استفاده کند.

خان محمدی ادامه داد: متأسفانه در کشور نه رئیس جمهور و نه نمایندگان مشاوران خوبی ندارند در نتیجه در تصمیم‌گیری‌ها مطالعه کافی ندارند تا چالش‌ها را بررسی کنند همچنین یک برنامه ریزی چندین ساله وضع نمی‌کنند تا پیامدهای تصمیمات خود را در جامعه پیش‌بینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: چندین بار به مجمع تشخیص مصلحت نظام مراجعه کردیم و مسائل و مشکلاتی که در صورت تصویب این لایحه‌ها ایجاد می‌شود را تشریح کرده و راهکارهایی که بر مبنای تحقیق و مطالعات علمی بوده را هم ارائه دادیم؛ حال امیدواریم با این جو علمی که ایجاد شده لایحه به تصویب نرسد تا بتوانیم کشاورزی را به پایداری برسانیم.

لایحه لغو معافیت مالیاتی، کشاورزی ایران را قوی می‌کند
رئیس انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: هر اقدامی می تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد بنابراین من ابتدا جنبه‌های مثبت این قضیه را بیان می‌کنم؛ وقتی فردی مالیات می‌پردازد، آن حرکت در کشور ثبت می شود.

محمدرضا رضا پناه افزود: اگر پرداخت مالیات در بخش کشاورزی منجر به ردیابی و شناسنامه‌دار شدن زمین‌ها و محصولات کشاورزی بشود و به‌واسطه آن بتوان درست را از غلط تشخیص داد، این اتفاق خوبی است اگر هر فردی در کشور با پرداخت مالیات ثبت حقوقی و حقیقی شود به شرط اینکه نهاده‌های لازم در اختیار کشاورز قرار داده شود، این باعث می‌شود که ثبت و ضبط در کشور ما نهادینه شود.

وی عنوان کرد: من از این حرکت استقبال می‌کنم و اگر چنین مواردی که گفته شد در جزئیات این لایحه گنجانده شده باشد آن را ستایش می کنم و فکر می‌کنم به نفع کشور و آیندگان این کشور خواهد بود وگرنه بخشش مکرر مالیات کشاورزان و اینکه ندانیم کشاورزان کجا هستند، به چه کاری مشغولند و چه مسائل و مشکلاتی دارند و از طرفی هیچ کسی حاضر نیست میزان ضرر آنها را برآورده کند، کار درستی نیست.

پرداخت مالیات می‌تواند اهرمی برای گسترش کشاورزی ارگانیک باشد
رییس انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید جنبه‌های مثبت این لایحه را منعکس کنند نه اینکه همه ما به منتقدان آن تبدیل شویم و یک لایحه‌ای که می تواند حرکت‌های مثبتی را در پی داشته باشد را رد کنیم؛ حتی اگر جنبه منفی را هم برای آن متصور شویم به هر حال بعد مثبت را اولی‌تر می بینم و سرنوشت بهتری برای کشاورز رقم می‌زند.

رضا پناه تصریح کرد: ثبت، ضبط و مشخص بودن میزان سود و ضرر مالی هر کشاورز و اخذ مقدار قابل قبولی مالیات، بهتر از این است که کشاورز دائماً به دنبال حق خود باشد اما به جایی نرسد ولی وقتی کشاورز و یا حتی هر ایرانی بتواند در سن کم حسابرسی مالی را فرابگیرد در سنین میانسالی تسلط بهتری بر زندگی خود پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: اگر کشاورزی سود کلانی به دست می‌آورد چرا نباید مالیات آن را بپردازد، در جامعه کشاورزی افراد متمکن زیادی وجود دارند که به طور مرتب سفرهای خارجی و درآمدهای آنچنانی دارند پس گمان نکنید که همه کشاورزان ضعیف و بی‌بضاعت هستند؛ افرادی که کشاورزی آنها سودآور است باید با افتخار سود خود را اعلام کنند و مالیات خود را بپردازد تا دولت و کشور بتواند قدرتمندتر عمل کند.

کمک کشاورزی به اقتصاد و تولید کشور 
رییس انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران گفت: یکی از دلایل قدرتمند بودن کشورهای غربی این است که مالیات را از کسانی که لازم است می گیرند و از کسانی که نباید هم نمی‌گیرند بالاخره از کسانی که ورشکست می‌شوند یا چاه و قنات آنها قطع می‌شود و ... نباید مالیات گرفته شود.

رضا پناه افزود: اگر کشاورزان مالیات پرداخت کنند امکان شناسایی دقیق کشاورزانی که بهره‌وری و سودآوری لازم را در کار خود ندارند وجود دارد در نتیجه دولت دانش لازم را برای افزایش بازدهی و راندمان تولید در اختیار آنها قرار می‌دهد و این یک مکانیسم قدرتمند است که کشاورزی ایران را از حالت صدقه‌ای و کمک کردن به یک کشاورزی قوی تبدیل می‌کند.

وی عنوان کرد: در دو دهه، کشاورزی واقعا به اقتصاد و تولید کشور کمک کرده و اگر کشوری کشاورزی قوی داشته باشد و مالیات آن را هم دریافت کند این باعث افتخار است چون بدین معنی است که ما کشاورزانی داریم که نه تنها غذای مورد نیاز مردم کشور را تأمین می‌کنند بلکه زمینه‌ساز صادرات و خیر و برکت برای کشور هم شده‌اند.

سیاست‌های حوزه کشاورزی تقویت شود
رییس انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران خاطرنشان کرد: من کماکان به این موضوع دید مثبتی دارم و برای کمک به تصویب این لایحه تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا بتوانم روشنگری کنم، به خبرنگاران هم توصیه می‌کنم که دیدگاه منفی نسبت به این قضیه نداشته باشند و پیگیری کنند که که جنبه‌های مثبت آن را به حد اعلی برسانند.

رضا پناه تصریح کرد: در حال حاضر ما نمی‌توانیم کشاورزی ارگانیک را تقویت کنیم ولی اگر کشاورزان با پرداخت مالیات شناسنامه‌دار شوند می‌توانیم افرادی که سموم زیادی مصرف می‌کنند را شناسایی کنیم تا پاسخگو باشند از طرفی که افرادی که کشاورزی ارگانیک انجام می‌دهند را با کسر مالیات تشویق کنیم.

وی بیان کرد: کشمش‌هایی که صادر کردیم در خارج از کشور به دلیل استفاده بیش از حد از سموم، برگشت داده شدند ولی مردم ما از همان انگور و کشکمش‌ها استفاده کردند چون همیشه گفته‌ایم که کشاورزی فقیر است، به او یارانه بدهید اما نگفتیم که اگر کشاورز زحمت بیشتری بکشد و به گونه‌ای عمل کند که از سموم و کودهای شیمیایی کمتر استفاده کند مالیات او را می‌بخشیم.

رئیس انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران گفت: واقعا مالیات‌، ابزار خوبی برای دولت‌هاست تا سیاست‌های خوب کشاورزی را اجرا و تقویت کنند است و به واسطه آن می‎توان کشاورزی ارگانیک را گسترش داد.

به هر حال در استانی مثل لرستان تصویب این لایحه قطعاً عاقبت خوبی نخواهد داشت چون کشاورزان لرستان عمدتاً خرده‌پا و سنتی هستند که تولید و به تبع درآمد زیادی ندارند کمااینکه در این سالها سهم آنها از کشاورزی فقط رنج و زحمت بوده و تصویب این لایحه، ضرر و زیان بیشتری به آنها تحمیل کند ضمن اینکه انگیزه آنها را برای تولید هم کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۵۸٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha