۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
رفیق دیجی کالا رقیب آن در بازار می شود؟
امیر رنجبر مدیر عامل تیمچه در گفتگو با بازار:

رفیق دیجی کالا رقیب آن در بازار می شود؟

تیم ایران رنتر سابق، در کنار «لندو» با راه‌اندازی «تیمچه» تصمیم گرفته است که رقیبی جدی برای رفیق سابق خود باشد!مدیر عامل لندو با تاکید بر این نکته که در همین مدت زمان کوتاه و چند روزه‌ای که استارت فعالیت تیمچه زده شده با استقبال خوبی از طرف فروشنده‌ها و کاربران مواجه شده است، پیش بینی می‌کند تا پایان سال شاهد ۱۰۰ هزار نوع تنوع کالایی در این پلتفرم خواهیم بود.

مژده باقری؛ بازار: بازار خرده فروشی آنلاین در ایران به نوعی شاید در اسم برند یک بازیگر به نام دیجی‌کالا خلاصه شده است.  بعد از حذف بامیلو از میدان رقابت در اردیبهشت ۹۸؛ دیجی‌کالا به تنهایی در این زمینه به فعالیت خود ادامه داد. نام‌های بسیار و حتی به نامی سعی کرده‌اند وارد این بازی شوند؛ اما هر کدام در زمینه خاصی توانسته‌اند متمرکز شده و فعالیت کنند. اما این روزها؛ تیم «لندو» یا همان «ایران رنتر» سابق برند جدیدی را ساخته‌اند و سعی دارند با ورود به بازار خرده فروشی آنلاین سهم بزرگی از آن را به دست آورده و رقیبی جدی برای دیجی کالا باشند.

رفیقی که رقیب شد!
لندو که  سال ۹۴ تاسیس و در یک سال اخیر مدت زمان کوتاهی وارد همکاری با دیجی‌کالا شد. اردیبهشت ۹۹ طی یک بیانیه از پایان همکاری خود با دیجی‌کالا خبر داد. عمر این همکاری حتی به تعداد کل انگشتان دو دست نرسید؛ و لندو تاکیدا در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، عنوان کرد:« لندو طی همکاری با ۶۰۰ فروشگاه آنلاین از جمله آراد موبایل، دیجی دو، گوشی شاپ، بیمه‌بازار، مدیسه، ایسام و… امکان خرید اقساطی از این فروشگاه‌ها را برای مشتریان فراهم می‌آورد. گزارش سال ۹۸ همکاری لندو با فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد که دیجی‌کالا  با کسب سهم فروش ۶۴ درصدی، در جایگاه اول گروه فروشگاه‌های آنلاین دارای بالای ۴۰ میلیارد فروش در لندو قرار گرفته است. اما اوایل امسال لندو تصمیم گرفت همکاری خود را با بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایرانی یعنی دیجی‌کالا  خاتمه دهد.» با تمام این اوصاف، ظاهرا اینبار تیم ایران رنتر سابق، در کنار «لندو» با راه‌اندازی «تیمچه» تصمیم گرفته است که رقیبی جدی برای رفیق سابق خود باشد!

لندو و تیمچه مکمل یکدیگر
امیر رنجبر؛ مدیرعامل لندو و تیمچه در گفتگو با بازار، در رابطه با نوع فعالیتی که تیمچه مدنظر قرار داده است، می‌گوید:« از نگاه ما لندو و تیمچه مکمل هم هستند و در نهایت یک هدف را دنبال می‌کنند. تیمچه قرار است مارکت پلیسی برای فروشندگان عمده و خرده باشد. علاوه بر اینکه بخشی از فروش توسط خود تیم تیمچه خواهد بود، بخشی دیگر در قالب ریتیل فعالیت ما را شکل خواهند داد. در حال حاضر۳۰ هزار تنوع کالایی در تیمچه وجود دارد که روزانه هزار آیتم نیز به آن اضافه می‌شود.»

رنجبر با تاکید بر این نکته که در همین مدت زمان کوتاه و چند روزه‌ای که استارت فعالیت تیمچه زده شده با استقبال خوبی از طرف فروشنده‌ها و کاربران مواجه شده است، پیش بینی می‌کند تا پایان سال شاهد ۱۰۰ هزار نوع تنوع کالایی در این پلتفرم خواهیم بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مزیت رقابتی این پلتفرم در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها چیست، می‌گوید:« یکی از بزرگترین مزیت‌های ما شاید ارسال رایگان، بدون هیچ محدودیتی در میزان خرید است. در حال حاضر تنها فروشگاهی هستیم که به کل ایران خدمات را به شکل رایگان ارائه داده و ارسال می‌کنیم و تصمیم داریم این مزیت را حداقل تا آخر سال ۹۹ داشته باشیم. از طرفی، خرید اقساطی بدون نیاز به چک و ضامن با اعتبار ویژه تا ۲۰ میلیون تومان(بنا بر امتیاز مشتریان)یکی از مزیت‌های مهم ماست. در این موضوع در تلاشیم کاربران با سود بیشتر و محدودیت کمتر خرید خود را به سرانجام برسانند. یکی دیگر از مزیت‌های ما به‌این ترتیب طراحی شده که برای هر یک از کالاهای عرضه‌شده در تیمچه مبلغی با عنوان پاداش نقدی مشخص می‌شود و مشتریانی که مشمول عضویت در گروهی به نام «شاه‌نشین» شوند، مجموع این مبالغ را به‌صورت Cash Back در حساب خود خواهند داشت. به تمام این موارد، ضمانت تعویض تا ده روز را هم اضافه کنید.»

مدیر عامل تیمچه و لندو معتقد است یکی از موضوعات مهمی که در بیزینس‌های مارکت پلسی کمتر به آن پرداخته می‌شود ارتباط با فروشنده‌هاست. او با تاکید بر این موضوع که در پلتفرم تیمچه جریمه نقدی برای فروشنده وجود ندارد، در خصوص دلایل مهمی که تیمچه را به پلتفرم انتخابی فروشندگان می‌تواند مبدل کند، می‌گوید :« به اعتقاد ما جریمه نقدی ابزار مناسبی برای کنترل رفتار فروشندگان نیست. در این خصوص  از مدل «رتبه فروشنده» (Seller Score) استفاده می‌کنیم که بر اساس رفتار فروشنده، نمره‌اش کم یا زیاد می‌شود. عدم دریافت هزینه پردازش و ارسال سفارش از فروشندگان یکی از امتیازاتی است که به فروشندگان ارائه کرده‌ایم. از طرفی بازه‌های تسویه بسیار کوتاهی داریم و در زمینه دریافت کمیسیون نیز بسیار رقابتی وارد عمل شده‌ایم.»

دغدغه رقابت با دیجی کالا را نداریم
رنجبر در رابطه با این موضوع که آیا قرار است با فعالیت  تیمچه رقیبی برای همکار سابق خود باشند، توضیح می‌دهد:« بیزینس مدلی که ما از آن پیروی می‌کنیم همان بیزینس مدلی است که مارکت پپلیس‌های بزرگ در کل دنیا از جمله آمازون آن را در پیش گرفته‌اند. در کل دنیا پلتفرم‌های مارکت پلیس بیش از یک بازیگر دارند، همین موضوع دست مشتری و فروشنده را در انتخاب باز می‌گذارد. ما دغدغه رقابت با دیجی کالا یا هر پلتفرم دیگری را نداریم. تمام تمرکز تیم ما بر خود محصول و تجربه مناسب خرید متمرکز است. برنامه ریزی و اهداف زیادی در این  زمینه داریم و با توجه به تجربه‌ای که در کارنامه لندو داریم، از دید ما، رسیدن به این هدف‌ها خیلی دور و دیر نیست.»

دیجی کالا دچار انحصار شده بود
رنجبر در خصوص این موضوع که آیا از دید آنها انحصاری در رفتار دیجی کالا تا به امروز دیده می‌شده یا خیر، این‌گونه توضیح می‌دهد:« در هر کسب و کاری بحث انحصار در میان باشد، طبیعتا هم اعضای پلتفرم و هم کاربران به روند کار معترض می‌شوند. در این مدت کوتاه با توجه به فیدبک‌هایی که از فروشندگان و مشتریان متفاوت گرفته‌ایم، متوجه شدیم که نیاز به وجود یک بازیگر دیگر در این حوزه به شدت حس می‌شود. کاربر نیاز به حق انتخاب دارد. اینکه دیجی‌کالا مطرح می‌کند ۳۰ هزار فروشگاه آنلاین دارای اینماد در این میان مشغول فعالیت هستند را نیز قبول نداریم. چون تفاوت‌های اساسی بین این نوع فعالیت با نوع فعالیت فروشگاه‌هایی چون پینکت و باسلام و... وجود دارد و کسی از باسلام نمی‌تواند موبایل بخرد! اعتقاد داریم دیجی کالا در این مسیر دچار انحصار شده بود و همین انگیره‌ای قوی برای ماست تا خدمات بهتری به کاربران ارئه کنیم.»

رنجبر عنوان می‌کند تیمچه بر مبنای فیدبک‌هایی که از سمت کاربران لندو شکل گرفته بود، متولد شده است؛ و تاکید می‌کند:« بارها کاربران لندو عنوان کردند که تنوع و کیفیت سرویسی که از دیجی‌کالا دریافت می‌کنند متناسب با انتظار مشتریان نیست و همین موضوع جرقه راه‌اندازی تیمچه را زد و ما تصمیم گرفتیم بنا بر تجربه‌ای که داریم در این مسیر گام بگذاریم.»

کد خبر: ۵۸٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha