۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
حذف پول کاغذی در معاملات داخلی به تقویت منابع مالی بانکها منجر می شود
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

حذف پول کاغذی در معاملات داخلی به تقویت منابع مالی بانکها منجر می شود

قزوین- عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت حذف پول کاغذی از معاملات داخلی و جایگزین شدن پول الکترونیک ضمن تقویت بنیه مالی بانکها، از رانت، فساد و قاچاق نیز پیشگیری می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین ظهر شنبه با حضور در بانک صنعت و معدن شعبه الوند با مدیر شعب این بانک دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در این دیدار اظهار داشت: بانکها باید تخصصی کار کنند و اگر این رویکرد در کشور پیاده شود که هر بانک در حوزه تخصصی خود فعالیت کرده و از کارهای دیگر منع شود می تواند به شکوفایی اقتصاد منجر شود.

وی بیان کرد: یک بانک مگر چقدر کارشناس در حوزه های مختلف دارد که بتواند در همه بخش ها درست تشخیص دهد که چه تسهیلاتی را به چه میزان در اختیار متقاضیان قرار دهد.

سیاهکلی تصریح کرد: نوع وثیقه ها در بانک ها نیز از  چالش های دیگر است و این رویکرد همه چیز را به هم ریخته و اگر یک تولید کننده صاحب معدن و یا کارخانه ای است باید بتواند به عنوان وثیقه از آن استفاده کند و مورد قبول بانک هم باشد.

توقف تولید به بهانه بدهی اشتباه محض است
وی بیان کرد: اگر یک واحدی تولیدی به هر دلیلی قادر به پرداخت بدهی خود نشده نباید به خاطر یک نفر ما تولید را متوقف کرده و آن را تعطیل کنیم و کارگران بیکار شوند لذا نوع مجازات ما هم باید منطقی باشد و به تولید آسیب نزند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: بانک های ما عنوان تخصصی دارند اما کارهای عمومی انجام می دهند به همین دلیل با چالش هایی در سیاست پولی و مالی مواجهیم و برخی بخشنامه های بانک مرکزی هم مشکلات را بیشتر کرده است.

سیاهکلی بیان کرد: در سیاست های مالی سر در گم هستیم و  هر جا مشکل هست حتما تخصص را نادیده گرفته ایم و یا رخنه و فساد داریم که مشکلات همچنان باقی مانده است.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این که بانک صنعت و معدن در شهر صنعتی البرز قزوین فعال شده کار منطقی و اصولی است و زمینه تسهیل در خدمات را به صنعتگران مهیا کرده است.

وی گفت: اگر تکلیف بانکها مشخص شود که تسهیل گر یا واسط هستند و با نگاه تخصصی هر بانکی فقط در چارچوب رسالت حرفه ای خود کار کند می توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک ها می توانند بر اساس نوع فعالیت تعریف جدیدی در حوزه تسهیلات بانکی داشته باشند و اگر دولت هم بر اساس نوع فعالیت کشاورزی یا صنعت و خدمات سود متناسب از تسهیلات متقاضیان دریافت کند روند کارها بهتر می شود.

سیاهکلی گفت: در بانک های توسعه ای تامین منابع مالی مهم است و باید برای تامین این منابع تدبیر کنیم.

پول کاغذی در معاملات داخلی حذف شود
وی بیان کرد: اگر بتوانیم مانند کشورهای اروپایی در معاملات داخلی پول کاغذی را حذف کرده و از پول دیجیتال  استفاده کنیم از فساد، رانت و قاچاق کالا هم جلوگیری می شود.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر جابجایی پول کاغذی در بانکها محدود شده و پولی از بانک خارج نشود اما همه به صورت دیجیتال بتوانند معاملات خود را انجام داده و نیازهایشان را برطرف کنند بنیه مالی بانک های تقویت شده و از ورشکستگی خارج شده و می توانند بخوبی هزینه خود را مدیریت کنند.

سیاهکلی اظهار داشت: با سیستمی شدن کارها و توسعه دولت الکترونیک و کاهش خطاهای انسانی و رفتارهای سلیقه ای می توانیم بهره وری در بانکها را بیشتر کرده و به رونق تولید هم کمک کنیم.

وی بیان کرد: تا زمانی که سود بانکی یک رقمی نشود تولید رونق نمی گیرد و در مجلس باید این موضوع با جدیت پیگیری و عملیاتی شود.

تعطیل کردن کارخانه های در حال تولید سیاست ما نیست
علی گنجی مدیر شعب بانک صنعت و معدن استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به سیاست حمایت از تولید در این بانک اظهار داشت:  اگر صنعت بخواهد توسعه منطقی داشته باشد حتما باید بانک های تخصصی حمایت جدی شوند.

مدیر شعب بانک صنعت و معدن استان قزوین یادآور شد: در این بانک چون همه تسهیلات در صنعت و تولید هزینه می شود بخشی از تسهیلات به طور عادی بازنگشته تا دوباره تزریق شود لذا ریسک مطالبات ما بالاتر از سایر بانکهاست.

وی گفت: چون منابع دیر باز می گردد و بخش عمده ای از منابع ما قفل شده از کارگروهها انتظار کمک داریم تا مطالبات و منابع قفل شده باز شود.

مدیر بانک صنعت و معدن استان قزوین یادآور شد:  بیشتر مشتریان ما صنعتگران و تولیدکنندگان هستند ولی در چند سال اخیر هر چند  بانک ما تفاوت زیادی در نوع تسهیلات با سایر بانکها ندارد اما همان ضوابط و مقررات گذشته حاکم است که نیازمند اصلاح هستیم.

گنجی اظهار داشت:  سرمایه ثبتی ما خیلی کم است برای نمونه یک بانک توسعه ای در کشور کویت ۱۵ میلیارد دلار و ما ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی داریم که این تفاوت محسوس است و  نمی توانیم به همه نیازها پاسخ دهیم.

وی افزود: باید قوانین و مقررات ما به روز شود تا در اجرا مشکلی نباشد و چون شرایط اقتصادی بحرانی است باید قوانین ما هم با این وضعیت هماهنگ و هم خوانی داشته باشد.

کد خبر: ۵۸٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha