۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تلخ کامی قنادان خراسان‌جنوبی از شیوع کرونا؛ فروش شیرینی به ۱۰ درصد رسید
بازار گزارش می دهد؛

تلخ کامی قنادان خراسان‌جنوبی از شیوع کرونا؛ فروش شیرینی به ۱۰ درصد رسید

بیرجند- شیوع کرونا جشن‌ها، دورهمی‌ها و عروسی‌ها را لغو کرده و موجب کاهش شدید خرید شیرینی و ورشکستگی بسیاری از قنادان خراسان جنوبی شده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌هاست کام مردم را با انواع و اقسام دست پخت‌هایشان شیرین می‌کنند و هنرشان زینت بخش اعیاد و جشن‌ها بوده است. اما این روزها شیوع کرونا کام صنف قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها را تلخ و خسارت‌های اقتصادی فراوانی را برآنان وارد کرده است.

از یک طرف تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی برای اصناف، از جنبه دیگر عدم تمایل مردم برای خرید شیرینی در شرایط شیوع ویروس به واسطه رعایت مسائل بهداشتی و همچنین لغو جشن‌ها و عروسی‌ها خرید شیرینی را به شدت در خراسان‌جنوبی کاهش داده است.

مسئله‌ای که قنادان خراسان‌جنوبی به آن اشاره می‌کنند این است که تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده برای اصناف به هیچ وجه نمی‌تواند خسارت وارده به آنان در این چند ماه اخیر را جبران کند و باید تدبیر دیگری برای حل مشکلات آنان اندیشید.

رضا بهمنی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تا قبل از شیوع کرونا بسیاری از مردم برای جشن تولد، مهمانی‌ها، اعیاد مذهبی و برخی دیگر از مناسبت‌ها شیرینی تهیه می‌کردند.

وی بیان‌کرد: اما بعد از شیوع کرونا و ترس از ابتلاء به این بیماری ترجیح می‌دهند کمتر از خوراکی‌هایی که در بیرون تهیه می‌شود، استفاده کنند که شیرینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کاهش خرید شیرینی به واسطه دغدغه‌های کرونایی و گرانی ها
این شهروند خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: هرچند بسیاری از قنادان سطح شهر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند ولی باید به مردم بابت نگرانی نسبت به سلامتشان حق داد.

بهمنی یادآور شد: البته در این بین گران شدن هر کیلو شیرینی در خراسان جنوبی نیز مزید بر علت شده و تا کنون از ابتدای امسال شاهد دوبار افزایش قیمت انواع شیرینی در استان بوده ایم.

وی گفت: از طرفی در این شرایط گرانی برخی از بانوان و مادران هنرمند خراسان جنوبی خود در منزل اقدام به تهیه کیک و شیرینی می‌کنند تا هم نسبت به هزینه‌های خانوار صرفه جویی کنند و هم دغدغه‌ای نسبت به ابتلا به ویروس کرونا به واسطه خرید شیرینی از بیرون منزل نداشته باشند.

مرضیه حسینی نسب از بانوان هنرمند خراسان‌جنوبی که در خانه کارگاه شیرینی‌پزی دارد، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: کرونا در حقیقت کام قنادان و شیرینی‌فروشان را تلخ کرده و کارشان را به تعطیلی کشانده است.

وی ادامه‌داد: بسیاری از مردم به واسطه رعایت مسائل بهداشتی و ترس از شیوع کرونا از خریدن شیرینی امتناع می‌کنند در حالی که نظارت‌های بهداشتی بسیار دقیق است و همه پروتکل‎ها رعایت می‌شود.

این بانوی هنرمند خراسان‌جنوبی یادآور شد: در کارگاه با مجوز رسمی همراه چند نفر دیگر به ویژه در ایام خاص سال مثال اعیاد مذهبی و نوروز اقدام به پخت شیرینی می‌کنیم ولی از موقع شیوع کرونا سفارش خاصی نداشته‌ایم.

حسینی نسب گفت: در کنار همه این مسائل باید افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی چون هل و نارگیل و گرانی و کمبود برخی از اقلام چون روغن را نیز به مشکلات شیرینی فروشان و قنادان اضافه کرد و مد نظر قرار داد.

وی یادآور شد: امیدواریم که به زودی شیوع کرونا در کشور کاهش یافته و مجدد مردم جشن‌ها و دورهمی‌ها را از سر بگیرند تا کسب و کارها نیز رونق گذشته خود را پیدا کند.

شیرینی‌هایی که روی دست قنادان ماند
محمد حسن محمدی که بیش از ۳۰ سال است در صنف قنادی و شیرینی فروشی فعالیت می‌کند در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه به واسطه شیوع کرونا یکی از اصنافی که بیشترین آسیب را دیدند قنادان و شیرینی فروشان بودند.

وی بیان‌کرد: بسیاری از همکاران قناد در ایام نوروز طبق روال سال‌های گذشته حدود ۳- ۴ تن شیرینی خشک پخته بودند ولی به واسطه عدم خرید مردم در نهایت تبدیل به ضایعات و دورریز شد و ضرر اقتصادی فراوانی به آنان وارد کرد.

این قناد با سابقه خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: بعد از آن نیز به واسطه کاهش عروسی‌ها، مهمانی‌ها و .. میزان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرد.

محمدی گفت: در کارگاه قنادی من در مجموع ۱۷ نفر فعالیت می‌کنند که اعمال محدودیت بر فعالیت ما و آسیب‌های اقتصادی در حقیقت به معنای بیکار شدن این افراد و محروم شدن ۱۷ خانواده از کسب روزی حلال است.

وی اظهار کرد: مسئله فقط کاهش خرید مردم در شرایط کرونایی نیست بلکه موضوع بیکاری کارگرانی است که در این قنادی‌ها سال ها مشغول به کار بوده‌اند.

محمدی افزود: به جرأت می‌گویم که در این شرایط تعطیلی هزینه برق، گاز و آب مغازه را از پس اندازهای قبلی می‌دهیم و هیچ گونه فروش خاصی نداشته‌ایم.

نیاز به بخشودگی های مالیاتی
این قناد خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: بخشش مالیات‌ها و حق بیمه کارفرما می تواند تا حدی آسیب های موجود را کاهش دهد ولی بیش از آن اعطای کمک‌های بلاعوض به اصناف آسیب دیده از کرونا راهگشا است.

محمدی یادآورشد: تسهیلات در نظر گرفته شده کرونایی نیز نمی‌تواند جبران خسارت‌ها را بکند و بسیاری نیز همان مقدار اندک تسهیلات را نیز نگرفتند.

این قناد با سابقه گفت: متأسفانه برخی از اقلام مرتبط با تولید شیرینی به ویژه اقلام وارداتی چون نارگیل، هل و کاکائو به شدت افزایش قیمت داشته است که این موضوع نیز مزید بر علت شده است.

برخی از اقلام مرتبط با تولید شیرینی به ویژه اقلام وارداتی چون نارگیل، هل و کاکائو به شدت افزایش قیمت داشته است

وی یادآور شد: نکته دیگر این است که نمی‌دانیم شیوع کرونا و این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و از چه زمانی دوباره شاهد برپایی جشن‌ها، دورهمی‌ها و عروسی‌ها و تمایل مردم خراسان‌جنوبی برای خرید شیرینی خواهیم بود.

یکی دیگر از قنادان بیرجندی با گلایه از گرانی مواد اولیه گفت: در یک ماه پیش روغن را به قیمت ۱۳۵ هزار تومان برای پخت شیرینی خریداری می‌کردیم، اما حال قیمت همان روغن به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی به افزایش ۳۵ درصدی قیمت شیرینی اشاره می کند و می گوید: در این اوضاع با وجود گرانی مواد اولیه از جمله تخم مرغ، آرد و روغن اگر افزایش قیمت نداشته باشیم نمی‌توانیم زندگی کنیم.

ورشکستی برخی از قنادان بیرجندی
محمد علی نیک افروز، رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان شهرستان بیرجند نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه در شرایط کرونایی به واسطه کاهش خرید و تعطیلی عروسی‌ها و مجالس بسیاری از شیرینی فروشی‌های شهرستان ورشکست شدند.

وی بیان‌کرد: همه شیرینی فروشان و قنادان بیشترین سود و میزان فروش را در ایام نوروز و بعد از آن ایام اعیاد شعبانیه و سایر اعیاد مذهبی دارند که همه این مناسبت‌ها نزدیک به هم و در ماه‌های آغاز شیوع کرونا بود که خرید را به شدت کاهش داد.

رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان شهرستان بیرجند گفت: متأسفانه مجموع این شرایط موجب شد که بر روی دست قناد شیرینی‌های پخته شده، حقوق کارگر و قبض آب و برق و گاز و کلی بدهی و ضرر باقی بماند و آسیب‎‌های اقتصادی بر او وارد شود.

افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی
نیک افروز با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان خرید شیرینی به ۱۰ درصد رسیده است، اظهار کرد: در کنار همه این مشکلات و مسائل باید به افزایش مواد اولیه تولید شیرینی چون روغن، هل و شکر نیز اشاره کنیم که تا چندین برابر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی در حقیقت باید گفت که شیوع ویروس کرونا قنادی‌ها را فلج کرده است و معلوم نیست تا چه زمانی این شرایط ادامه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان شهرستان بیرجند گفت: تنها می‌توانیم امیدواریم باشیم که حدود چهار ماه آینده و ایام نوروز ۱۴۰۰ تا حدی شرایط به وضعیت عادی برگشته باشد تا کسب و کارها نیز رونق گیرد.

در شرایط شیوع کرونا بسیاری از اصناف و مشاغل آسیب دیدند و در این میان میزان آسیب برخی از اصناف چون قنادان که رونق کسب و کارشان به جشن‌ها و دورهمی‌ها وابسته است بیش از سایر اصناف بود.

در چنین شرایطی با تدابیری چون تسهیلات بلندمدت، بخشش مالیات‌ها و... باید تا حدی آسیب‌های وارده شده به این قشر جبران شود.

از طرفی باید به مردم نیز نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها در شرایط شیوع کرونا اطمینان خاطر داد تا در صورت نیاز بتوانند بدون دغدغه شیرینی مورد نظر خود را خریداری کنند.

کد خبر: ۵۸٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha