۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
نبود استراتژی، تعادل بازار زعفران را بر هم زد
رئیس شورای ملی زعفران:

نبود استراتژی، تعادل بازار زعفران را بر هم زد

احتشام، رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: ایران ظرفیت تأمین ۹۵ درصد زعفران موردنیاز دنیا را دارد و تولید زعفران برای ایران مزیت مطلق است، با این وجود به دلیل نداشتن استراتژی، قدرتی در تعیین قیمت طلای سرخ نداریم. امروز در حوزه زعفران، دلالان خارجی قیمت را تعیین کرده و صادرکنندگان ایرانی را وارد رقابت منفی می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس شورای ملی زعفران با نگاهی به افزایش بی‌رویه سطح زیر کشت زعفران اعلام کرد: تعداد زیادی از کشاورزان به دلیل پایین بودن بهای زعفران در سال جاری اقدام به برداشت محصولات خود نکردند چراکه تعادل این بازار برهم‌خورده است.

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران بی‌توجهی مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه کشاورزی نسبت به حفظ توازن و تعادل در میزان عرضه و تقاضای انواع محصولات کشاورزی را مورد انتقاد قرار داد و پایین بودن قیمت زعفران نسبت به تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد را معلول همین بی‌توجهی‌ها دانست.

بر اساس اظهارات او در حال حاضر میزان تولید زعفران بسیار بیشتر از تقاضای این محصول در بازار بوده و در نتیجه شاهد تغییر نکردن و حتی کاهش قیمت این محصول در داخل علی‌رغم تورم بالای حاکم بر اقتصاد هستیم. سطح زیر کشت زعفران به صورت مدیریت نشده، افزایش پیدا کرد و آسیب جدی آن متوجه کشاورزان این بخش شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: از آنجا که صادرات نیز به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و بروکراسی‌های پیچیده داخلی، به سختی امکان‌پذیر است، نمی‌توانیم از این طریق نیز مشکل نبود بازار داخلی برای زعفران را برطرف کنیم.

احتشام میزان صادرات زعفران ایران در سال ۸۷ را بالغ بر ۲۰۰ تن اعلام کرد که این رقم در سال ۹۸ به ۲۸۳ تن رسیده است، یعنی میزان صادرات این محصول در طول همه این سال‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته درحالی‌که متناسب با سطح زیر کشور این محصول، شاهد رشد دو برابری تولید زعفران در همین بازه زمانی هستیم. در حال حاضر ۱۲۵ هزار هکتار در کشور به تولید زعفران اختصاص دارد.

رئیس شورای ملی زعفران، نداشتن استراتژی و برنامه مدون در حوزه زعفران را نقطه ضعف این حوزه عنوان کرد و گفت: طرح جامع زعفران و طرح جهش صادرات زعفران دو طرحی هستند که طی چند سال گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های شورای ملی به تصویب رسیدند اما هیچ‌کدام اجرایی نشدند. متأسفانه امروز مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار زعفران حاکم نیست و عرضه بیش از تقاضا باعث شده حتی تولیدکنندگان رغبتی به چیدن محصول خود نداشته باشند.

وی با بیان این مطلب که ایران ظرفیت تأمین ۹۵ درصد زعفران موردنیاز دنیا را دارد و تولید زعفران برای ایران مزیت مطلق است، تأکید کرد: متأسفانه با وجود در اختیار داشتن این مزیت، قدرت قیمت‌گذاری این محصول را نداریم و دلالان خارجی تعیین‌کننده اصلی قیمت زعفران هستند.

این فعال اقتصادی وجود محدودیت‌های صادراتی در اقتصاد ایران، بی‌توجهی به برندسازی و بازاریابی علمی در بخش زعفران، نبود مدیریت در تولید بر اساس آمایش سرزمین، نیاز بازار و در نهایت عدم تدوین استراتژی دقیق را از ضعف‌های جدی حوزه زعفران دانست و خواستار رفع این مشکلات توسط تصمیم گیران بر اساس پیشنهادها و نظرات مشورتی بخش خصوصی و فعالان این حوزه شد.

رئیس شورای ملی زعفران پیش‌بینی کرد: میزان صادرات طلای سرخ تا پایان سال جاری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کند و به ۳۰۰ تن برسد.

وی با توجه به اینکه بازار چین طی چند سال اخیر در مصرف زعفران رشد قابل توجهی داشته، گفت: این کشور به یکی از بازارهای رو به رشد ایران در صادرات زعفران تبدیل شده و پس از آن تایوان، هنگ‌کنگ، اسپانیا، امارات، ویتنام، فرانسه، آلمان، سوئد، قطر و عمان قرار دارند.

کد خبر: ۵۸٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha