۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
استان سمنان کمترین بودجه سال ۱۴۰۰ را دریافت می‌کند/ عدم شناخت مدیران از بودجه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

استان سمنان کمترین بودجه سال ۱۴۰۰ را دریافت می‌کند/ عدم شناخت مدیران از بودجه

سمنان- نیک‌خو، کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم شناخت صحیح مدیران استان از بودجه گفت: سمنان کمترین بودجه را در سال ۱۴۰۰ دریافت می‌کند و این خود نشان می‌دهد که علاوه بر نگاه نامناسب مدیران سطح کشوری در درون استان نیز مشکلات مدیریتی وجود دارد.

غلامرضا نیک‌خو در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه سهم استان سمنان از بودجه ۲۰۳ میلیارد تومان است، اظهار داشت: این استان در رتبه آخر استان‌های کشور قرار دارد و این در حالی است که می‌توانست با توجه به ظرفیت‌های عظیم معدنی و گردشگری، صنعتی و غیره سهم آن بیش از این رقم باشد.

وی تغییرات پرتعداد مسئولان در سطح استان سمنان را از عوامل اصلی این کاهش بودجه سالانه برشمرد و افزود: عدم آگاهی و دانش درباره بودجه از سوی مسئولان، عدم پیگیری طرح‌ها و لوایح دولتی و مجلس و همچنین عدم توسعه نامتوازن در استان سمنان از دیگر دلایلی است که در این راستا اثرگذار است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه استان سمنان توسعه متوازنی نیافته است و به همین دلیل نیز بیکاری در بخشی از آن صفر و در بخش دیگری از آن ۳۵ درصد است، تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۰ در سطح استان سمنان کمتر از سال‌های قبل به نسبت تورم، هزینه کرد و جمعیت استان است.

نیک‌خو با اشاره به اینکه یکی از معضلات استان سمنان این است که مسئولان این منطقه بودجه نمی‌دانند، گفت: بودجه که بیش از دو هزار بند و ماده و بخش دارد که برای مدیران ما شناخته‌شده نیست و مدیران استان سمنان بر این باور هستند که مدیریت شهرستانی نیازی به شناخت بودجه ندارند و این باور غلط آسیب جدی در این راستا وارد کرده است.

وی ابراز داشت: این در حالی است که امروزه باید قوانین و لایحه بودجه در روستاها هم در اختیار دهیاران و شورای اسلامی قرار گیرد چراکه این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه عدم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلفی ازجمله آب، راه، درمان و بهداشت، پروژه‌های عمرانی و غیره نتیجه این کاهش بودجه در سال آتی خواهد بود، تصریح کرد: تبعات ناشی از این امر در درازمدت خود را نشان می‌دهد از سوی دیگر این استان دارای ظرفیت‌های عظیمی است که اصلاً از آن‌ها استفاده نمی‌شود مانند معادن که نتوانسته حتی یک روستای استان سمنان را هم توسعه ببخشد.

نیک‌خو در ادامه اضافه کرد: دیدگاه و ساختار مدیریتی استان سمنان نیز در این واقعه که امروز بودجه این استان در ردیف آخر قرار می‌گیرد تأثیرگذار است و باید دید مسئولان با این بودجه ۲۰۳ میلیارد تومانی ناکافی که آخرین رتبه در بین ۳۱ استان کشور است آیا می‌توانند معجزه‌ای تا پایان سال ۱۴۰۰ صورت دهند یا خیر؟

وی بابیان اینکه مدیران استان سمنان درواقع به دلیل وابستگی شدید به مرکز استان نمی‌توانند از بودجه بهره‌برداری کنند، افزود: این‌یک ضعف است و درنتیجه آن منجر به عدم توسعه و تکمیل پروژه‌ها در سطح شهرستان‌ها خواهد بود و درنهایت استان نیز نمی‌تواند بودجه خوبی را مطالبه کند و به همین سبب استان سمنان آخرین استان کشور درزمینه بودجه می‌شود.

کد خبر: ۵۸٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha