۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
آغاز فعالیت ۹۰ درصد واحدهای صنفی در تهران| کاهش مبتلایان ۱۲ درصد
جنب و جوش در بازار شروع شد

آغاز فعالیت ۹۰ درصد واحدهای صنفی در تهران| کاهش مبتلایان ۱۲ درصد

پس از دو هفته تعطیلی ۹۰ درصد واحدهای صنفی در شهر تهران فعالیت های تجاری خود را ( ۱۵ آذرماه ۹۹) از نخستین ساعات صبح امروز در معابر، خیابان ها و مجتمع های تجاری پایتخت آغاز کردند.

بازار؛ گروه اصناف: با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش مبتلایان بیماری کرونا در سطح کشور، همه واحدهای صنفی به غیر از عرضه کنندگان مواد غذایی مورد نیاز مردم از اول آذرماه سال جاری به مدت دو هفته تعطیل شدند.

در تهران نیز که وضعیت آن در شرایط قرمز قرار داشت حدود ۳۰۰ هزار واحد صنفی فعالیت خود را متوقف کردند و امروز پس از ۱۵ روز وقفه فعالیت آنها در تهران آغاز شد.

رئیس اتاق اصناف تهران صبح روز شنبه در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: از امروز فعالیت بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنفی در پایتخت آغاز شد و از روز جاری شاهد فعالیت بازار و مجتمع های تجاری در سطح شهر تهران هستیم.

«قاسم نوده فراهانی» افزود: در تهران بیش از ۲۸۵ هزار واحد صنفی با پروانه کسب داریم و از امروز بیش از ۹۰ درصد این  واحدهای صنفی فعالیت خود را آغاز کردند و از صبح امروز شاهد جنب و جوش در خیابانهای شهر هستیم.

وی تاکید کرد: توصیه ما به تمام واحدهای صنفی این است برای سلامت مردم پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا روند نزولی کاهش مبتلایان بیماری کرونا در تهران همچنان این روند نزولی بماند.

واحدهای صنفی ساعت ۲۰ تعطیل کنند 
رئیس اتاق اصناف تهران به تمام دارندگان واحدهای صنفی در تهران توصیه کرد: با توجه به اینکه همچنان تردد خودرو از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در سطح شهر تهران ممنوع است، لذا تمام واحدهای صنفی برای سهولت رفتن به منازل خود واحدهای خود را ساعت ۲۰ تعطیل کنند.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای صنفی از جمله تالارهای پذیرایی و یا آرایشگاه های زنانه گفت: بسیاری از گروهای شغلی در گروه ۳ و ۴ تحت پوشش اتاق اصناف تهران نیستند، اما برای برخی از این و احدهای صنفی در گروه شغلی ۳ و ۴ که باید همچنان تعطیل باشند، باید فکری بکنیم.

استفاده مردم و شهروندان از ماسک در اماکن عمومی و رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی در خیابان ها و معابر سبب شد در حال حاضر ۶۴ شهر در کشور وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهر از جمله تهران در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر در وضعیت زرد قرار بگیرد.

 در تهران آمار بیماران کرونا ۱۲ درصد کاهش یافت 
از طرفی در این ۱۵ روز با رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا هستیم و طبق گرفته «علیرضا زالی»، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران آمار مبتلایان در تهران نسبت به هفته گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران تاکید کرد: اما شرایط تهران شکننده و ناپایدار است و بازگشایی شتابزده واحدهای صنفی ممکن است باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه سال جاری شود.

همزمان با آغاز فعالیت واحدهای صنفی در شهرهای زرد کشور قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ایران در چهارمین اطلاعیه خود، اعلام کرده که از روز شنبه تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر وضعیت می‌دهند، اما همچنان محدودیت‌های گذشته بر اساس رنگ وضعیت شهرها به قوت خود باقی است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: هرچند که روند مبتلایان بیماری کرونا در کشور نزولی شده و تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها  و مراکز درمانی کاهش یافته، اما بعضی شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و از نارنجی به زرد تبدیل شده است و نباید اجازه دهیم به علت سهل انگاری شرایط به اردیبشهت ماه برگردد.

«سیما لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه ۱۴ آذر ماه سال جاری در آخرین آمار از فوت ۳۴۷ بیمار مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ هزار و ۳۴۱ بیمار کرونایی شناسایی شدند که از آن ۱۹۹۶ بیمار در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند.

روز گذشته آمار رسمی مبتلایان در ایران از یک میلیون نفر گذشت و بر اساس آمار وزارت بهداشت تا روز گذشته یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده اند که از این میان ۷۰۸ هزار و ۱۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته اند و مابقی نیز همچنان در مراکز درمانی بستری هستند.

گروه های شغلی یک که فعالیت آنها منعی ندارد 
طبق مصوبه ستاد ملی کرونا  مشاغل گروه یک که از امروز در همه شهرهای کشور بازهستند عبارتند از مراکز تولید و نگهداری مواد غذایی، مراکز بهداشتی، درمانی، دارویی و اورژانس، کارخانه‌های تولیدی، کشاورزی و شیلات، چایخانه‌ها، خشکشویی، قبرستان، مراکز زیرساختی، آب، برق، گاز، پسماند، فاضلات، تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و پمپ‌ بنزین ها، ادارات نظامی و انتظامی، امدادی و ستادی، حمل و نقل عمومی و مسافری، شرکت‌های خدمات اینترنتی، نانوایی، رسانه‌ها، مراکز نگهداری سالمندان و آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه و لوازم یدکی، فروشگاه مصالح ساختمانی، جوشکاری و تراشکاری 

گروه های شغلی ۲ در شهرهای قرمز تعطیل و زرد باز 
همچنین مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز تعطیل و در شهرهای زرد و نارنجی باز هستند عبارتند از، بوستان‌ و مراکز تفریحی، پاساژ، بازار سرپوشیده، مرکز خرید و فروش مواد غیرغذایی، نمایشگاه خودرو، باشگاه ورزشی، آرایشگاه مردانه، فروشگاه مواد آرایشی، لوازم خانگی، پوشاک، کیف، کفش، عکاسی، مشاور املاک، چاپ دیجیتال، مرکز تهیه و طبخ غذا، قنادی، بستنی فروشی


گروه شغلی ۳ در شهرهای زرد باز 
مشاغل گروه سه شغلی که در شهرهای زرد باز و در شهرهای نارنجی و قرمز تعطیل هستند عبارتند: مدرسه، دانشگاه، حوزه علمیه، آموزشگاه، زبانسرا، کتابخانه، مهد کودک، استخر سرپوشیده، سینما، موزه، تالار پذیرایی، آرایشگاه های زنانه که در شهرهای زرد باز هستند.

گروههای شغلی ۴ در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد همچنان تعطیل 
مشاغل گروه چهار که در همه شهرها قرمز، نارنجی، زرد تعطیل هستند عبارتند از، همایش ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، مدارس شبانه ‌روزی، باشگاه های کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، باغ وحش، شهربازی و  پارک آبی که همه آنها همچنان تا اطلاع بعدی در سطح کشور تعطیل خواهند بود.

همزمان با آغاز فعالیت های واحدهای صنفی در تهران ۵۰ درصد کارمندان دستگاه‌های اجرایی نیز باید دورکاری و ۵۰ درصد مابقی نیز باید با حضور در محل کار خود انجام وظیفه کنند، هرچند که برخی از ادارات و شرکت ها در تهران همچنان نیروی انسانی خود را به یک سوم کاهش داده اند.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا همه خدمات مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی، حوزه های علمیه و آموزشگاه های تعلیم رانندگی در شهرهای زرد قرمز و نارنجی باید به شکل غیرحضوری و یا آنلاین برگزار شود و برپایی نمازهای جمعه، مراسم های مذهبی و آئینی و تجمعات در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز همچنان ممنوع است.

تردد خودروهای شخصی با پلاک غیربومی، به شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین ورود خودروهای شخصیِ پلاک بومیِ شهرهای قرمز و نارنجی به سایر شهرها همچنان ممنوع خواهد بود و در شهرهای قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، خودروهای شخصی از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح حق تردد ندارند.

با آغاز فعالیت واحدهای صنفی در شهر تهران گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از شلوغی معابر و ایستگاه های اتوبوس و تاکسی در سطح شهر تهران است و امروز جمعیت زیادی از اتوبوس و تاکسی و مترو برای سرکار رفتن خود از این وسایل نقلیه استفاده کردند.

رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری همچنان از ضروریات شهروندان است و همه مردم و واحدهای صنفی در تهران ملزمند برای حفظ روند نزولی مبتلایان به بیماری کرونا تمام پرتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

کد خبر: ۵۸٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha