۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
نرخ ۷ تا ۱۰ هزار تومانی مرکبات در باغات| کام باغداران شیرین می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

نرخ ۷ تا ۱۰ هزار تومانی مرکبات در باغات| کام باغداران شیرین می‌شود

میاندرود- نرخ مرکبات در ماه سوم پاییز درباغات مازندران از هفت هزار تومان در هرکیلوگرم فراتر رفته و بازار صادراتی نیز رونق گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: تولید و صادرات بهترین راه درآمد ارزی برای استان مازندران به شمار می رود و توسعه این بخش نیازمند تقویت زیرساخت و تکمیل پایانه های تجاری است تا گام موثری برای جهش تولید برداشت.

مازندران با داشتن زیرساخت های مناسب و باغ های سبز مرکبات و تولید انواع محصولات، سهم ۴۲ درصدی تولید می تواند گام های موثری برای پایداری درآمد و صادرات بردارد.

گسترش مناسبات و تجارت و تسهیل در فرایند صادرات محصولات از جمله شیوه و راهکارهایی است که می تواند مازندران را به رونق تولید و جهش رهنمون سازد چرا که این استان ظرفیت خوبی در حوزه تولید محصولات دارد.

برداشت پرتقال در مازندران از آذرماه شتاب بیشتری به خود گرفته است و در حال حاضر باغداران مشغول برداشت و تاجران داخلی و خارجی مشغول خرید یاقوت زرد استان هستند.

در سال جاری به رغم تحریم ها و محدودیت های فراروی صادرات، قیمت محصول مرکبات در باغات استان نسبت به سال گذشته رشد سه برابری داشته است و این محصول در سر باغات به قیمت هفت تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خرید و فروش می شود.

قیمت مرکبات درحال واقعی شدن است
در عین حال عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت مرکبات در حال واقعی شدن است، تصریح کرد: یکی از راه های مدیریت در بازار عرضه داخلی مرکبات است زیرا این استان ظرفیت تولید بیش از ۲.۵ میلیون تن مرکبات را دارد.

وی افزود: بیش از یک میلیون تن مازاد مصرف داخلی مرکبات در استان داریم و بهترین فکر و راهکار در این بخش صادرات است و از جهتی با توجه به شرایط کنونی کشور در صورت برنامه ریزی درست هم کشاورز سود می کند وهم بازار مدیریت خواهد شد و علاوه براین جلوی سوء استفاده دلالان را خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در سال جاری قیمت مرکبات بالای ۱۰ هزار تومان از زمان برداشت پیش بینی می شد و اکنون به این قیمت نزدیک شده ایم زیرا برای کشاورز کمتر از این قیمت صرفه نخواهد داشت.

مهاجر با اشاره به اظهارنظرهایی مبنی بر صادرات بی رویه مرکبات با رد این مسئله گفت:نه تنها صادرات بی رویه نداریم بلکه درحال مدیریت صادرات هستیم تا کشاورز و صادرکننده ما متضرر نشود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به قیمت ۱۵ هزار تومانی مرکبات در بازار تهران گفت: پنج هزار تومان هزینه ارسال مرکبات تا تهران است و باز از باغداران تقاضا داریم اگر امکانات مورد نیاز ذخیره سازی را دارند همچنان از فروش مرکبات پرهیز کنند زیرا قیمت بالاتر می رود.

به تاکید کارشناسان، تجهیز، ایجاد و نوسازی پایانه های صادرات از جمله راهکارهای دستیابی به برنامه ها است زیرا در بازار مرکبات رقبای قدرتمندی حضور دارند که تلاش دارند بازارها را از دست تولیدکنندگان و تجار مازندرانی خارج کنند.

وجود مشکلاتی نظیر تعهدات پولی و بازگشت ارز، تغییرات نرخ ارز و تاثیر روی نهاده های تولید و افزایش قیمت تمام شده تولیدات صادرکنندگان مازندرانی را سردرگم کرده است.

قلی زاده یک صادرکننده مازندران با بیان اینکه عدم ثبات ارز و قیمت ها مهمترین مشکل فراروی تولیدکنندگان به شمار می رود، افزود: متاسفانه در کشور به دلایل زیاد شاهد آن هستیم که دولت در مقطعی جلوی صادرات را می گیرد و این امر سبب می شود تا در تامین تعهدات با مشکل مواجه شویم.

متاسفانه در کشور به دلایل زیاد شاهد آن هستیم که دولت در مقطعی جلوی صادرات را می گیرد و این امر سبب می شود تا در تامین تعهدات با مشکل مواجه شویم

وی با اظهار اینکه در حال حاضر با ضرر تلاش می کنیم بازارهای صادراتی محصولات از جمله مرکبات را حفظ کنیم، شناخت بازارهای را از دیگر دغدغه ها بیان کرد و گفت: بخشی از کارها باید به صورت حاکمیتی انجام شود و رایزنی های اقتصادی و نمایندگی های وزارت امور خارجه باید به صورت ادواری باید وضعیت بازارهای هدف را پایش کنند تا از هزینه های مضاعف بر تجار کاسته شود.

وی مسائل حمل و نقل و بیمه ای را از دیگر نیازها بیان کرد و گفت: مهمترین مسئله و دغدغه فراروی رفع تعهدات ارزی است و در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی صادرکننده نمی تواند مطابق با نظر بانک مرکزی ارز را وارد کند.

 همچنین حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران و متولی اصلی بخش صادرات در استان نیز درباره زیرساخت های صادراتی استان مازندران به خبرنگار بازار گفت: یکی از مشکلات در صادرات مرکبات این است که صادرکننده وقتی وارد معامله می شد نمی توانست قول مناسب برای تامین محصولات دهد دهد.

وی افزود: اکثر نیازهای بازارهای هدف از جمله روسیه بزرگ است و یکی از مشکلات این بود که مکانی مناسب برای ذخیره سازی و سورت نداشتیم و پایانه یکی از مکان هایی است که می تواند این مسئله را حل کند.

پایانه روماک گستر وارد مدار می شود
وی با اشاره به ساخت چهار پایانه صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی در استان یادآور شد: تا یکی و دوماه آینده پایانه مرکبات روماک افتتاح می شود و اکنون سردخانه و ذخیره سازی آن فعال است و بسته بندی آن تا دهه فجر آماده می شود.

قوانلو ذخیره سازی مرکبات را دلیل افزایش قیمت مرکبات در استان بیان کرد و گفت: پایانه روماک گستر بسیار مدرن و به روز است و مراکز سورتینگ و نگهداری نیز دارای تجهیزات به روز هستند.

رئیس سازمان صمت مازندران یادآور شد: ذخیره سازی مرکبات و سورتینگ آن سبب می شود تا صادرکنندگان بزرگ را برای صادرات و عرضه داخلی مرکبات را برای مصرف مدیریت کنیم.

بررسی های و پایش ها نشان می دهد که در حال حاضر قیمت مرکبات در باغات استان بین هفت تا ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و پای نمایندگان تجار خارجی نیز برای خرید مستقیم این محصولات به باغات باز شده است و به نظر می رسد امسال کام باغداران مازندران پس از تلخ کامی های چندین ساله، قدری شیرین شود.

کد خبر: ۵۸٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha