۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
غفلت از بازار سرمایه در بودجه سال آینده
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

غفلت از بازار سرمایه در بودجه سال آینده

آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آنچه در بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار مهم بوده و به آن توجه نشده بازار سرمایه است.

به گزارش بازار، بهمن آرمان کارشناس اقتصادی در خصوص اشکالاتی که در بودجه سال آینده وجود دارد، افزود: عملاً سه سال است که دولت بودجه عمرانی ندارد و پولی که به پیمانکاران داده می‌شود در حدی نیست که کاری انجام شود.

وی در ادامه گفت: یک اتفاق مهم در اقتصاد کشور مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه محور است که متأسفانه در بودجه سال آینده به آن توجه نشده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت می‌تواند از طریق شرکت‌های سهامی عام و عرضه سهام آن به مردم منابع، مالی مورد نیاز پروژه‌های عمرانی خود را تأمین کند و نتیجه این اقدام افزایش تولید، کاهش بیکاری، رشد اقتصادی و کنترل نرخ تورم و نقدینگی است.

آرمان افزود: در بودجه سال آینده به این امر مهم ذکر شده توجه نشده و سازمان برنامه و بودجه به روش‌های سنتی تأمین مالی روی آورده است.

وی همچنین گفت: دولت در بودجه سال آینده سه منبع درآمد در نظر گرفته که شامل درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها به معنی فروش سهام و فروش دارایی‌های دولت در شرکت‌های دولتی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: درآمدها از طریق مالیات قابل تحقق نیست، چون بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت متأثر از درآمدهای نفتی است که به واسطه واردات با ارزهای نفتی و کسب مالیات غیر مستقیم صورت می‌گیرد.

آرمان افزود: وقتی دولت درآمدهای نفتی نداشته باشد در نتیجه واردات صورت نمی‌گیرد و دولت به درآمدهای مالیاتی نیز نمی‌رسد.

وی در ادامه گفت: میزان فروش نفت نیز محقق نمی‌شود، زیرا در بودجه سال آینده به جای فروش ۲ و نیم میلیون بشکه نفت در روز ۶۰۰ هزار بشکه در روز به فروش می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی افزود: امکان تحقق سایر درآمدها از طریق فروش دارایی‌های دولت در شرکت‌های دولتی نیز محقق نمی‌شود، زیرا فروش سهام شرکت‌های دولتی نیز با مشکلات فراوانی همراه است.

آرمان با اشاره به این که هر سه منبع درآمدی دولت امکان عدم تحقق وجود دارد به همین دلیل تنها راه کسب درآمد برای دولت استفاده از مصوبه شورای عالی بورس و تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه محور برای کارهای عمرانی و زیربنایی است.

وی افزود: کارهای عمرانی مثل ساخت آزادراه ها، راه آهن، تکمیل سدهای مخزنی یک ضرورت است و مجهز کردن زمین‌های کشاورزی به آبیاری نوین و کاهش مصرف آب ربطی به تحریم‌ها نداشته و نیاز به ارز ندارد و دولت باید آن‌ها را در بودجه بگنجاند.

کد خبر: ۵۸٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha