۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
آرزویی به اندازه سقفی کوتاه؛ فروش املاک دولت بازار مسکن اصفهان را ملتهب می‌کند
بازار گزارش می دهد؛

آرزویی به اندازه سقفی کوتاه؛ فروش املاک دولت بازار مسکن اصفهان را ملتهب می‌کند

کاشان- خانه‌دار شدن این روزها برای بسیاری از خانواده های اصفهانی به آرزویی تبدیل شده که برای تحقق آن باید راهی طولانی را طی کنند.

هادی نجف زاده؛ بازار: التهابات بازار مسکن روز به روز رعشه بر تن آن دسته از افرادی می اندازد که هر بار امید خانه دار شدنشان کم رنگ تر می‌شود، قیمت ها رو به افزایش و قدرت خرید رو به کاهش است، در بازه ای از زمان کاهش نرخ ارز قیمت خانه را به اندازه نیم ریشتر تکان می‌دهد و ارز که بالا می رود قیمت مسکن به اندازه زلزله ای بیش از پنج ریشتری بالا می کشد.

شیوع کرونا نیز در این زمینه نمکی بر زخم نداری و درآمد ناچیز بخش زیادی از افراد جامعه بوده که هنوز مشخص نیست سایه این ویروس منحوس کی قرار است از سر مردم جهان کم شود تا وضعیت اقتصادی مردم کمی بهبود یابد.

رکود سنگینی بر بازار مسکن کاشان حاکم است
هر ساله و در دو ماه آخر سال نوسان قیمت در بازار مسکن اوج می‌گیرد اما هنوز نمی‌دانیم سرنوشت بازار مسکن اصفهان که از ابتدای سال تاکنون نوسانات زیادی را تحمل کرده باز هم دستخوش تغییر خواهد شد یا خیر؟  یک مشاور املاک در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی اظهار داشت: در شرایط کنونی بازار مسکن با رکودی سنگین روبرو هستیم.

حسین صحرایی با بیان اینکه در تابستان گذشته قیمت زمین و مسکن به شدت افزایش یافت، ابراز داشت: متاسفانه با بالارفتن قیمت ارز قیمت‌های ارائه شده توسط مردم نیز به شدت افزایش یافت و این موضوع بیشترین فشار را به قشر ضعیف جامعه وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه با تداوم رکود در بازار طی ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود، بیان داشت: قیمت زمین به صورت کاذب افزایش یافته بود ولی پیش بینی می‌کنیم که قیمت زمین به علت رکودی که حاکم است کاهش یابد.

این مشاور املاک با بیان اینکه منزل مسکن و آپارتمان به دلیل استفاده از مصالح نسبت به زمین دارای اُفت قیمت کمتری خواهد بود، اظهار کرد: این چیزهایی که ما می‌گوییم عملا پیش بینی است ولی دولت اگر بخواهد به راحتی می تواند قیمت مسکن و زمین را کنترل کند.

با تداوم رکود در بازار طی ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود، قیمت زمین به صورت کاذب افزایش یافته بود ولی پیش بینی می‌کنیم که قیمت زمین به علت رکودی که حاکم است کاهش یابد

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مصالح در افزایش قیمت منزل و آپارتمان موثر است، افزود: مردم مصرف کننده برای تامین مسکن بیشتر رو به سوی خرید منزل ساخته شده می آورند چراکه از دردسرهای ساخت منزل آگاه هستند و زیاد تمایلی به بنایی و ساخت و ساز ندارند.

قیمت مسکن در کاشان به ثبات رسید
یکی دیگر از مشاوران املاک در کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بعد از مدت‌ها بازار مسکن به یک ثبات و آرامش رسیده است، اظهار داشت: البته بازار مسکن هنوز متاثر از افزایش قیمت های ماه های گذشته است و ممکن است چند ماهی زمان ببرد تا شاهد ثبات بیشتری باشیم.

رحمت الله فضلی با اشاره به اینکه برای بسیاری از افراد افزایش قیمت برخی از ساختمان های ساخته شده در دولت مثل مسکن مهر یک تراز برای ارزش گذاری شده است، ابراز داشت: مثلا یک عده ای از فروشندگان املاک که قیمتهای غیرمتعارف ارائه می دهند وقتی به آنها معترض می شویم، می گویند قیمت مسکن مهر آن است و پس قیمت مسکن ما هم می ارزد.

وی با بیان اینکه هر چه قیمت با ثبات شود قدرت خرید عامه مردم افزایش می‌یابد، افزود: در این شرایط دلالان کمتر ریسک خرید و فروش می کنند و به همین دلیل مصرف کننده واقعی بیشتر قدرت چانه زنی در بازار را دارد.

فضلی با اشاره به اینکه ممکن است این شرایط تا تابستان سال آینده ادامه داشته باشد، گفت: البته این به شرطی است که عوامل بیرونی باعث تنش در بازار نشوند چرا که برخی از نهادها حتی دولت برای فروش املاک خود ممکن است به طرق مختلف التهاب در بازار ایجاد کند که دود این موضوع بیش از هر چیزی به چشم مردم می‌رود.

آنچه واضح و مبرهن است بعد از افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته اکنون در حال حاضر شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها هستیم. مطمئنا ادامه این شرایط ممکن است برای بسیاری از افراد به خصوص دلالان بازار املاک و مسکن آزاردهنده باشد.

دولت دارای املاک فراوانی است و اگر تصمیم جدی برای فروش آنها برای تامین هزینه های جاری دولت گرفته شود ممکن است این موضوع باعث یک التهاب جدید در بازار مسکن شود

در این بین دولت می‌تواند نقش بسیار موثری برای ثبات بیشتر این بازار داشته باشد. یکی از راه‌های رسیدن به این مهم اتخاذ تصمیمات عملی و کارآمد همانند مالیات بر خانه‌های خالی یا حمایت مالی از انبوه سازان و سازندگان واقعی مسکن برای افزایش عرضه است.

فروش املاک دولت بازار مسکن را ملتهب می‌کند
یک کارشناس بازار مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در این حوزه پیش بینی می‌کنیم که تا ماه‌های آینده و حتی تا یکسال آینده شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم، اظهار داشت: البته در اسفندماه هر سال شاهد افزایش خرید و فروش در بازار مسکن هستیم ولی این موضوع تصور نمی کنیم که باعث افزایش قیمت‌ها شود.

امید نسیمی با بیان اینکه برنامه ریزی مجلس و دولت در تامین بودجه سال آینده کشور باید به گونه ای باشد که بار آن به دوش مردم نیفتد، ابراز داشت: دولت دارای املاک فراوانی است و اگر تصمیم جدی برای فروش آنها برای تامین هزینه های جاری دولت گرفته شود ممکن است این موضوع باعث یک التهاب جدید در بازار مسکن شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل ثبات قیمت ها در عزم دولت در طرح اقدام ملی مسکن است، اظهار کرد: مطمئنا با شروع ساخت این پروژه شاهد ثبات بیشتر و حتی آفت قیمت در بازار مسکن خواهیم بود که اتفاقی خوش برای مردم به خصوص قشر حقوق بگیر جامعه است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه مصوبات مجلس تاثیر بسیار زیادی در ثبات بازار مسکن دارد، بیان داشت: مجلس با تصویب قوانین کاربردی و ابلاغ آن به دولت باید نقش موثری در این حوزه ایفا کند که خوشبختانه در چند ماه گذشته شاهد این اتفاقات خوب بوده‌ایم.

وی یکی از آفت‌های بازار مسکن را حضور گسترده نهادهای اجرایی و دستگاه‌های دولتی و خصوصی در این بازار دانست و گفت: مسئولان و مقامات قضایی باید در این موضوع به صورت جدی وارد شوند چرا که حضور دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از بودجه‌های هنگفت می‌تواند باعث برهم زدن ثبات بازار مسکن شود.

برنامه ریزی ها در راستای کاهش قیمت مسکن است، درست است که برخی از جریانات در برابر کاهش مسکن مقاومت می کنند ولی عزم ما بر ثبات در بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها است

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مشاغل و اصناف ارتباط مستقیمی با بازار مسکن دارند، گفت: معنای ثبات بازار مسکن نه رکود بلکه رونق خرید و فروش هست که بیشترین سهم این خرید و فروش مختص مصرف کنندگان واقعی این بازار است در حالیکه پیش از این یک نوع حباب قیمت کاذب توسط عده ای درست شده بود که باعث شده بود قیمت ها بدون هیچ ضابطه ای افزایش پیدا کند.

بازار مسکن باید به ثبات برسد
وزیر راه نیز در حاشیه سفر به کاشان در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بازار مسکن باید به ثبات برسد، اظهار داشت: متاسفانه با افزایش قیمت ارز قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرد که حال باید این قیمت کاهش پیدا کند.

محمد اسلامی با بیان اینکه برنامه ریزی ها در راستای کاهش قیمت مسکن است، ابراز داشت: درست است که برخی از جریانات در برابر کاهش مسکن مقاومت می کنند ولی عزم ما بر ثبات در بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها است.

وی با بیان اینکه مسکن و تامین سرپناه جزو حقوق اولیه هر انسانی است، بیان داشت: پیش بینی می‌کنیم طی ماه‌های آینده شاهد ثبات بیشتر در بازار مسکن باشیم که امیدواریم برای رسیدن به این هدف شاهد همکاری همه دستگاه‌های اجرایی باشیم.

جولان دلالان از یک طرف و عدم ارائه راهکار جدی و عملیاتی از طرف دولت از سویی دیگر باعث شده که عملا شاهد کنترل این بازار از طرف افراد و حتی باندهایی باشیم که به فراخور حال و منفعت خود قیمت‌ها را جابجا می‌کنند. شناسایی این افراد مطمئنا از طرف دولت و دستگاه‌های نظارتی زیاد مشکل به نظر نمی رسد ولی آنچه مشاهده شده است این است که عزمی جدی برای برخورد با دلالان در این بازار مشاهده نشده است.

کد خبر: ۵۸٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha