۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
آقای آخوندی آجر روی آجر نگذاشتن افتخار نبود! | ایده هایی برای مسکن در دولت سیزدهم
اشتباه دولت روحانی در بخش مسکن چه بود؟

آقای آخوندی آجر روی آجر نگذاشتن افتخار نبود! | ایده هایی برای مسکن در دولت سیزدهم

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه اشتباه دولت روحانی در بخش مسکن این بود که ساخت و ساز را رونق نداد و باید رئیس جمهور آینده به رونق ساخت و ساز توجه کند معتقد است که قیمت مسکن و اجاره بها در سال آینده کاهش خواهد یافت.

اکبر محمودی؛ بازار: بخش نخست گفتگوی بازار با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک محورهای مختلفی را در برگرفته و در نهایت به این موضوع منتج شد که مافیای مسکن نداریم.

خسروی در بخش نخست گفتگو با اعتقاد بر اینکه بانک ها در بازار مسکن دلالی می کنند و اقدام به ساخت و ساز می کنند، می گوید: من مافیای مسکن و سلطان مسکن ندیده ام.

او در بخش دوم و پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه پیشنهاد ما به دولت سیزدهم در حوزه مسکن این است که ساخت و ساز را جدی بگیرد و رونق دهد گفت: رئیس جمهور هر کسی که انتخاب شد به نظر من قانون را رعایت کند. ماده ۳۱ قانون اساسی به صراحت اعلام کرده است که دولت باید ساخت و ساز را برای دهک های پایین جامعه شروع کند. هر رئیس جمهوری که به عنوان دولت از سوی مردم انتخاب می شود ما دست آنرا می بوسیم و اگر مسکن و ساخت و ساز رونق پیدا کند می تواند ۱۸۳ شغل مستقیم ایجاد کند.

خسروی همچنان از وجود دانشگاه علمی کاربردی املاک به عنوان بالا بردن سواد مشاوران املاک به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی املاک وارد دهمین سال خود شده است. و در کاهش بهداشت قضایی موفق بوده است.

بخش دوم گفتگو با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک را با هم می خوانیم:

*با توجه به رشد قیمت نهاده های تولید مسکن برخی سازندگان اعلام می کنند که قیمت تمام شده مسکن رشد کرده است. آیا تاثیر این موضوع باعث نخواهد شد قیمت مسکن و به تاثیر از آن، اجاره بها در سال آینده افزایش یابد؟

سال آینده قیمت مسکن و اجاره بها بدون شک کاهش خواهد یافت. چون هم دولت و هم مجلس به دنبال این هستند که هم قیمت مسکن را و هم اجاره بها را کاهش دهد. البته کاهش هر دو نیازمند ساختار است. یعنی یک عده از متقاضیان مسکن این روزها واحدهای مسکونی خود را برای فروش و عرضه گذاشته اند و این باعث کاهش قیمت می شود. این بدین معنی نیست که دولت به این موضوع تکیه کند و باید ساخت و ساز را رونق دهد.

رئیس جمهور هر کسی که انتخاب شد به نظر من قانون را رعایت کند. ماده ۳۱ قانون اساسی به صراحت اعلام کرده است که دولت باید ساخت و ساز را برای دهک های پایین جامعه شروع کند

* سال آینده در تیر ماه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش خواهیم داشت. اگر بخواهید به عنوان فردی که سالها رئیس اتحادیه املاک بوده و در بازار مسکن فعال بوده به رئیس جمهور آینده پیشنهادی ارائه کند چه پیشنهادی در بخش مسکن ارائه خواهد کرد؟
رئیس جمهور هر کسی که انتخاب شد به نظر من قانون را رعایت کند. ماده ۳۱ قانون اساسی به صراحت اعلام کرده است که دولت باید ساخت و ساز را برای دهک های پایین جامعه شروع کند. هر رئیس جمهوری که به عنوان دولت از سوی مردم انتخاب می شود ما دست آنرا می بوسیم و اگر مسکن و ساخت و ساز رونق پیدا کند می تواند ۱۸۳ شغل مستقیم ایجاد کند. یعنی شکوفایی اقتصادی بستگی به مسکن دارد. مسکن مولد تمام بخش های اقتصادی است. وقتی ساخت و ساز رونق بگیرد اقتصاد شکوفا خواهد شد.

آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با افتخار می گفت که در آن دوران آجر روی آجر نگذاشتم و به اعتقاد بنده این افتخار نیست

* اشتباه دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن چه بود؟
دولت یازدهم و دوازدهم شاید در بخش ناوبری خوب عمل کرده باشد اما از ساخت ساز به دور بود. آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با افتخار می گفت که در آن دوران آجر روی آجر نگذاشتم و به اعتقاد بنده این افتخار نیست. باید به قانون اساسی احترام می گذاشتیم و ساخت و ساز را شروع می کردیم. به هر حال الان هم که مسکن ملی شروع شده است یک مقدار دیر شده است و برای پایان دولت دوازدهم حداقل این پروژه به مرحله خوبی برسد و از آن بتوانیم بهره بگیریم. انتقادی که هست این است که اینها طرح ملی است. مثل مسکن مهر و یا جاده شمال طرح های ملی محسوب می شوند. از طرح های ملی نباید کسی ایراد بگیرد بلکه باید در طرح های ملی ما بهترین را احداث کنیم و مردم قضاوت کنند. نه اینکه بگوییم مسکن مهر ایراد دارد و خودمان هم هیچ پروژه ای را آغاز نکنیم.

* قبول دارید که به هر حال برخی مشاوران املاک برای داغ شدن بازار مسکن اطلاعاتی به متقاضیان می دهند که منجر به التهاب بازار مسکن می شود. البته باید این را هم پذیرفت که برخی مشاوران املاک هنوز به آن شکل اطلاعات حقوقی ندارند و این موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی شده است؟

دانشگاه علمی کاربردی املاک وارد دهمین سال خود شده است و در کاهش بهداشت قضایی موفق بوده است. من سال ۱۳۷۷ اتحادیه املاک را تحویل گرفتم حتی زمانی که آموزشگاه را راه اندازی کردیم وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که اتحادیه املاک حق ندارد که آموزشگاه ایجاد و راه اندازی کند و فقط یاید به اعضای اتحادیه سواد خواندن و نوشتن جواز بدهد.   ما سماجت کردیم و آموزشگاه را راه اندازی کردیم و به اعضا آموزش دادیم و خیلی اثرگذار بود. همین الان هم در اتحادیه املاک ما معتقد هستیم که هیچ مشاور املاکی حق این را ندارد که قرارداد را نزد خود نگه دارد و یا سند را نگه دارد. این نصایح و اندرزها به هر جهت برای همه اعضا نیاز است. آموزش حین دوره در بانکها و ادارات هست. پس وقتی آموزشگاه را ایجاد کردیم دیدیم که آموزشگاه کفاف نمی دهد و مساله پیچیده تر از این است.

آن ۱۷۰۰ نفری که در مرکز علمی کاربردی املاک دوره دیده اند یک مورد شکایت ندارد چرا که آگاهانه عمل می کنند

* و به فکر راه اندازی دانشگاه مشاوران املاک افتادید؟

بله. در سال ۱۳۹۰ ما توانستیم که مرکز علمی کابردی اتحادیه مشاوران املاک را دانشگاهی کنیم. در سال ۹۰ وقتی این اقدام صورت گرفت خیلی از همکاران بنده در این مرکز آموزش دیدند و آن افراد که در دانشگاه آموزش دیده اند یک مورد شکایت ندیده اند چون که ابتدا باید تدریس کنیم و آموزش بدهیم و بعد از آنها بخواهیم. پس بنابراین آن ۱۷۰۰ نفری که در مرکز علمی کاربردی املاک دوره دیده اند یک مورد شکایت ندارد چرا که آگاهانه عمل می کنند. بحث حقوق یک بحثی است که باید به آن توجه کرد و باز هم اعلام می کنم که ما دنبال این هستیم که کانون مشاوران املاک ایجاد شود. بنده دنبال این نیستم که زیر نظر وزارت صمت باشیم و یا وزارت راه و شهرسازی. ما دنبال ارتقاء هستیم. رشته هایی که در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می شود مثل رشته حقوق ثیتی، رشته مشاور املاک، شورای حل اختلاف و رشته حقوق صنفی در این مرکز تدریس می شود. همچنین باید به فعالیت های دانشگاه مثل افتتاح اولین کافه کتاب، اولین گاهنامه و افتتاح اولین کلینیک کارآفرینی بوده است. قرار است در آینده نیز رویداد شتاب با موضوع مشارکت در ساخت، عملیاتی کردن چندین طرح در حوزه املاک و مستغلات و کتابخانه الکترونیک راه اندازی خواهد شد. دانشگاه را شاید الان ما سوبسید و یارانه برای آن پرداخت کنیم اما دانشگاه افتخار صنف مشاوران املاک است. دانشگاه را به هیچ قیمتی از دست نخواهیم داد. چرا که ما هر چقدر توان علمی مشاوران املاک را بالا ببریم یک حرکت درست برای جامعه انجام داده ایم.

در فایل های مشاوران املاک این روزها فروشنده ها تعدادشان زیاد شده است و همین باعث خواهد شد که قیمت مسکن به حدی افت کند که مردم توان و قدرت خرید مسکن داشته باشند

*در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید؟

بارها متذکر شده ام که املاکی ها دلالت کننده هستند و قیمت ملک را مالکان تعیین می کنند. و در مورد قیمت مسکن در سال آینده هم باید تاکید کنم که به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن قیمت ها باید تعدیل شود تا برای متقاضیان مسکن امکان خرید وجود داشته باشد. این روزها همه فروشنده مسکن هستند. یعنی عرضه مسکن این روزها بیشتر از تقاضا شده است. در فایل های مشاوران املاک این روزها فروشنده ها تعدادشان زیاد شده است و همین باعث خواهد شد که قیمت مسکن به حدی افت کند که مردم توان و قدرت خرید مسکن داشته باشند.

کد خبر: ۵۸٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha