۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
ارزش یوان چین برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت| طولانی‌ترین روند افزایشی از سال ۲۰۱۴ تاکنون
چین در برابر تحریم‌های آمریکا مصون‌تر می‌شود

ارزش یوان چین برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت| طولانی‌ترین روند افزایشی از سال ۲۰۱۴ تاکنون

تحلیلگران می‌گویند افزایش ارزش یوان نشانه آن است که افزایش کاربرد بین‌المللی یوان و کاهش محدودیت‌های پیش روی تقویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی روی دارایی‌های مبتنی بر یوان و اقتصاد چین تا چه حد مهم است.

بازار؛ گروه بورس/ فارکس: پایگاه چینی چاینا مورنیگ پست در گزارشی نوشت: نرخ تبدیل یوان به دلار در ماه نوامبر برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت – این طولانی‌ترین روند افزایشی آن طی شش سال اخیر بود، که حاکی از عزم پکن برای تقویت تقاضای بین‌المللی برای یوان و در عین حال آمادگی برای شروع به کار دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن است. رشد یوان در برابر دلار آمریکا در ماه نوامبر معادل ۶/۱ درصد بود. این طولانی‌ترین روند افزایش ارزش یوان از بازه زمانی شش-ماهه مه تا اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون است. بنا به گزارش بلومبرگ، از ابتدای سال جاری تاکنون، رشد ارزش دلار در برابر دلار آمریکا معادل ۷/۵ درصد بوده و بهترین عملکرد را در میان پرمعامله‌ترین ارزهای آسیایی داشته است.

نرخ تبدیل یوان به دلار در ماه نوامبر برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت – این طولانی‌ترین روند افزایشی آن طی شش سال اخیر بود، که حاکی از عزم پکن برای تقویت تقاضای بین‌المللی برای یوان و در عین حال آمادگی برای شروع به کار دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن است

اهمیت تقویت ارزش یوان

تحلیلگران عنوان کرده‌اند که افزایش ارزش یوان نشانه آن است که افزایش کاربرد بین‌المللی یوان و کاهش محدودیت‌های پیش روی تقویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی روی دارایی‌های مبتنی بر یوان و اقتصاد چین تا چه حد برای پکن که با تهدید قطع دسترسی نهادهای چینی به سرمایه‌گذاری آمریکایی و سیستم مالی مبتنی بر دلار آمریکا مواجه است، دارای اهمیت است.

ری فریس رئیس بخش سرمایه‌گذاری در حوزه آسیای جنوبی در بانک سرمایه‌گذاری کردیت گفته است که «داشتن یک ارز قوی‌تر، مزایای بسیاری برای چین دارد، چراکه سبب تقویت کاربرد این ارز می‌شود». وی می‌افزاید که «این ارز قوی می‌تواند تا حدودی سبب مصونیت چین در مقابل خطر تحریم‌های ایالات متحده شود».

داشتن یک ارز قوی‌تر، مزایای بسیاری برای چین دارد، چراکه سبب تقویت کاربرد این ارز می‌شود. این ارز قوی می‌تواند تا حدودی سبب مصونیت چین در مقابل خطر تحریم‌های ایالات متحده شود

دلایل اعتماد سرمایه‌گذاران جهانی به یوان چین

اطمینان سرمایه‌گذاران جهانی به خرید دارایی‌های مبتنی بر یوان عمدتاً به دلیل احیای اقتصادی قوی چین در پی شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا در بهار است، در حالی که دیگر کشورها همچنان درگیر دور جدید محدودیت‌ها به منظور کنترل گسترش ویروس هستند. انتظار می‌رود که چین تنها عضوی از گروه ۲۰ باشد که رشد مثبتی را در سال جاری به ثبت خواهد رساند.

 به علاوه، چین اقداماتی را به منظور گشایش بیشتر بازارهای داخلی‌اش در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انجام داده است.

داده‌های جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، مؤید قدرت احیای اقتصادی چین است.

شاخص‌های خریدهای تولیدی و غیرتولیدی، که عملکرد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان را اندازه‌گیری می‌کند، در ماه نوامبر برای نهمین ماه متوالی افزایش یافت.

رقم رسمی شاخص تولیدی مذکور به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون رسید، در حالی که شاخص غیرتولیدی به بالاترین رقم از ژوئن ۲۰۱۲ تاکنون رسید.

محرک‌های کلیدی برای بین‌المللی سازی یوان
علاوه بر این، سودهای صنعتی ماه اکتبر در مقایسه با یک سال قبل، ۲/۲۸ درصد افزایش یافت – سریع‌ترین افزایش از مارس ۲۰۱۲ – که دلیل آن احیای فعالیت‌های صنعتی، صادرات بیشتر و احیای هزینه‌های مصرف‌کننده بود.

بنا به گفته کلوین لو اقتصاددان ارشد در بانک استاندارد چارترد، پیش‌بینی افزایش ارزش یوان سبب تقویت ورود این ارز به بازارهای اوراق قرضه و سهام در چین شده است، و این امر به یکی از محرک‌های کلیدی برای بین‌المللی سازی یوان طی سال‌های اخیر بدل شده است.

لو عنوان کرده است که نرخ رشد سهام خارجی دارایی‌های مبتنی بر یوان طی سه-ماهه سوم سال جاری صعودی بود، و با نرخ متوسط ماهانه ۳۷ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافت و به ۹/۷ تریلیون یوان (۲/۱ تریلیون دلار) در بازارهای اوراق قرضه، سهام، دیون و سپرده‌گذاری رسید، در حالی که این رقم در سه-ماهه دوم معادل ۲۵ درصد بود.

پیش‌بینی افزایش ارزش یوان سبب تقویت ورود این ارز به بازارهای اوراق قرضه و سهام در چین شده است، و این امر به یکی از محرک‌های کلیدی برای بین‌المللی سازی یوان طی سال‌های اخیر بدل شده است

لو می‌گوید «همه این‌ها حاکی از تداوم علاقه سرمایه‌گذاران به متنوع سازی در پی ادامه گشایش بازارهای مالی توسط چین است». «کاهش عدم قطعیت سیاسی در پی پیروزی بایدن و بهبود چشم‌انداز عرضه واکسن کرونا نیز سبب تقویت روند مذکور شده است».

اما بنا به گفته تحلیل‌گران، انتظار می‌رود که نزاع بین ایالات متحده و چین در دوران بایدن نیز در حوزه‌های زیر ادامه یابد: دستکاری ارزی، شیوه‌های تجاری، یارانه‌های دولتی، حفاظت از حق مالکیت معنوی و انتقال اجباری تکنولوژی.

موضع‌گیری شدیدتر آمریکا علیه چین
بنا به پیش‌بینی تحلیلگران، دولت ترامپ‌ در هفته‌های باقی‌مانده تا روی کار آمدن بایدن در ۲۰ ژانویه، در حال موضع‌گیری شدیدتر علیه چین است، و با توجه به گرایش قوی ضد-چین هر دو حزب آمریکایی در کنگره، معکوس کردن روند فعلی به لحاظ سیاسی برای بایدن بسیار دشوارتر خواهد بود، گرچه سطح کلی تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین ممکن است در دوران بایدن کاهش یابد.

رویترز روز دوشنبه گزارش داد که ایالات متحده در نظر دارد شرکت اس‌ام‌آی‌سی و شرکت نفت و گاز ملی سی‌ان‌اواوسی را به لیست سیاه شرکت‌های چینی که دارای پیوندهایی با نیروی نظامی چین هستند اضافه کند، و شرکت‌های آمریکایی را ملزم کند که برای تجارت با آن شرکت‌های چینی، برای گرفتن مجوزهای دولتی ویژه اقدام کنند. با اضافه شدن این دو شرکت به لیست سیاه، تعداد شرکت‌های چینی‌ای که در این لیست قرار گرفته‌اند به ۳۳ شرکت می‌رسد.

جان وود مسئول بخش سرمایه‌گذاری در حوزه آسیا-اقیانوسیه بانک کردیت گفته است که «جنگ تجاری که در بخش عمده سال گذشته در جریان بوده است، می‌تواند به یک جنگ سرمایه‌ای بدل شود». «مسائلی نظیر سرمایه، نظیر تکنولوژی، همچنان جزء مسائلی پر خطری خواهند بود که نباید از آن‌ها غافل شویم».

بنا به گفته مایل هاوئل استراتژیست نقدینگی در مؤسسه کپیتال کراس ‌بردر، همزمان این احتمال نیز همچنان وجود دارد که دولت بایدن از ارز به عنوان یک سلاح سیاستی استفاده کند. در واقع، دولت بایدن می‌تواند از طریق اجرای یک سیاست دلار ضعیف‌تر، سبب شود که ارزش یوان تا حدی بالا برود که به اقتصاد چین آسیب بزند و به این ترتیب به حفظ برتری دلار آمریکا در بلندمدت کمک کند.

نقش کلیدی دلار آمریکا به عنوان ارزی برای تأمین مالی و پرداخت‌ها، اغلب سبب می‌شود که یک کاهش ارزش متوسط به اتفاقی جذاب برای کاربران بدل شود زیرا ارزش دلار آمریکا می‌تواند مستقل از کاربرد بین‌المللی آن باشد. بنابراین، به گفته هاوئل، ارزش دلار آمریکا متناوباً در جهتی مخالف چرخه تجاری جهانی حرکت می‌کند.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که دلار بتواند حضور بین‌المللی خود را حفظ کند و شاید در مقایسه با یوان بتواند این حضور را افزایش دهد، اما همزمان ارزش آن نیز کاهش می‌یابد

هاوئل می‌گوید «این امر برای آمریکا دارای مزیتی ژئوپلیتیک است، چراکه می‌تواند با افزایش ارزش آن تا سطوح غیراقتصادی، سبب تضعیف آن شود». «ما پیش‌بینی می‌کنیم که دلار بتواند حضور بین‌المللی‌اش را حفظ کند و شاید در مقایسه با یوان بتواند این حضور را افزایش دهد، اما همزمان ارزش آن نیز کاهش می‌یابد».

طی آخر هفته، چین اعلام کرد که حکم اولیه وزارت تجارت ایالات متحده – که چین به ارائه یارانه تجاری به برخی صادرکنندگان از طریق عرضه یوان با ارزش کمتر متهم کرده است – ناقض قواعد بین‌المللی است.

وزارت تجارت چین از مقامات آمریکایی خواسته است که به تحقیقات ‌شان پایان دهند، در حالی که مشاجره بر سر یافته‌های اولیه مبنی بر دسترسی تولیدکنندگان چینی به مزایای غیرمنصفانه به دلیل ارز ضعیف‌تر در آن زمان نیز ادامه دارد.

وزارت تجارت چین روز شنبه در وب‌سایتش به نقل از یک مقام ناشناس نوشت که «این اقدام [آمریکا] قویاً ناقض قواعد بین‌المللی مربوطه است». «ما امیدواریم که وزارت تجارت ایالات متحده، شواهد و گزینه‌های مخالفی که طرف چینی ارائه داده است را کاملاً مد نظر قرار دهد و اقدامات و نتیجه‌گیری‌های غلط مربوطه را اصلاح کند».

کد خبر: ۵۸٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha