۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
نگرانی در خصوص صادرات خرما/ ۶۵۰ هزار تن خرما در انبارها مانده است
وقتی صادرات نمی صرفد

نگرانی در خصوص صادرات خرما/ ۶۵۰ هزار تن خرما در انبارها مانده است

کرمان - خرما به عنوان دومین محصول صادرات محور کشاورزی استان کرمان که سالانه میلیون ها دلار ارز عاید کشور و کشاورزان می کرد در سال جاری با مشکل صادرات مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان دومین استان در زمینه میزان تولید خرما و نخستین استان در خصوص سطح زیر کشت این محصول کشاورزی است.

بیشترین نخلستانهای استان کرمان در جنوب استان در هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، رودبار، منوجان، فاریاب و عنبرآباد و همچنین در شرق کرمان در بم، ریگان، فهرج و نرماشیر قرار دارد.

هر چند خرما در استان کرمان تحت تاثیر آفت زنجره خرما و خشکسالی و پدیده خشکیدگی خوشه های خرما ناشی از گرمای بی سابقه در ماههای مرداد و تیرماه قرار می گیرد اما تلاش کشاورزان این استان موجب شده خرما هنوز هم یکی از محصولات صادرات محور استان باشد.

بعد از پسته خرما در استان کرمان از اهمیت بالای صادراتی برخوردار است و به خصوص در ماه رمضان این محصول به کشورهای مختلف جهان اسلام صادر می شود و گل سر سبد خرمای استان کرمان رطب مضافتی بم است که مشتری های زیادی در بازار داخلی و خارجی دارد.

تنها در شهرستان بم در طول هر سال معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت، خرما صادر می شود و سالانه طبق آمار ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان کرمان برداشت می‌شود که سهم نخلستان‌های شرق استان کرمان در زمینه تولید محصول صادراتی بیشتر است.

خرما بعد از پسته ارزآوری بالایی دارد

بخش عمده خرمای تولیدی در کرمان مضافتی درجه یک است و سایر ارقام شامل پیارم، زاهدی، شمسایی، پرکو، قصب، هفتاد گزی می‌باشد که بیشتر در بحث شیرینی‌پزی استفاده می‌شود.

خرما در شرایط فعلی کشور، می‌تواند برای تأمین نیازهای ارزی راهگشا باشد. برداشت خرما هر سال از مرداد ماه آغاز می‌شود و تا مهر ادامه می‌یابد و کشاورزان دو راه دارند یا اینکه خرما را در سردخانه‌ها انبار کنند و در ماه رمضان عرضه کنند و یا اینکه همان زمان به دلالان بفروشند و دلالان محصول را در انبارها دپو کنند.

اما طی سال گذشته بزرگترین فرصت صادراتی خرما در تصمیمی عجیب از بین رفت و دلارها به جای اینکه عاید ایران شود به جیب سایر کشورهای تولید کننده خرما رفت.

به دلیل افزایش قیمت خرما در بازار داخلی مسئولان در تصمیمی غیر کارشناسی و عوام فریبانه مهمترین فرصت صادرات را از کشاورزان کرمان گرفتند و تقدیم رقیبان در بازارهای خارجی کردند.

حالا در آستانه ماه رمضان سال ۹۹ مشکل دیگری گریبان کشاورزان استان کرمان را گرفته است، نرخ تولید محصول به شدت بالا رفته و نهاده ها آنقدر افزایش قیمت داشته اند که با قیمتهای فعلی صادرات محصول برای کشاورزان به صرفه نیست.

این در حالیست که در جنوب و شرق کرمان اقتصاد مردم تک محصولی و برپایه تولید خرما است و اگر نتوانند با این قیمتها خرما را صادر کنند یک رکود اقتصادی شدید استان را فرا خواهد گرفت.

 صادرات توجیه اقتصادی ندارد

دبیر انجمن خرمای استان کرمان در این خصوص می‌گوید: هزینه های تولید افزایش یافته، دیگر صادرات خرما توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل صادرات کاهش یافته است.

مقداد تکلوزاده گفت: بارندگی های بسیار در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان میزان تولید و کیفیت خرما را افزایش داده است.

تکلوزاده با بیان اینکه امسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرما در کشور صادر شده است، افزود: هزینه های تولید افزایش یافته، دیگر صادرات خرما توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل صادرات کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵۰ هزار تن خرما در انبارهای کشور وجود دارد که باید تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از آنها صادر شود زیرا حدود ۷۰ درصد مصرف خرما در بسیاری از کشورها اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با ماه مبارک رمضان خواهد بود.

دبیر انجمن خرمای استان کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای پاییز تاکنون با کاهش قیمت خرما روبرو بوده‌ایم، تصریح کرد: خریدهای توافقی، خریدهای تضمینی، قیمت گذاری محصول در ابتدای فصل فروش در کنار کاهش قیمت خرما باعث می شود مقداری خرما امسال در سردخانه ها بماند و کشاورزان متضرر شوند.

قیمت نهاده های تولید به شدت افزایش یافته است

محمد طبسی یکی از تولید کنندگان خرما در بم است که به خبرنگار بازار می گوید: حجم قابل توجهی از خرمای سال قبل به دلیل عدم صادرات در انبارها مانده است و سال جاری نیز خرمایی که برداشت شده به انبارها منتقل شده است و امید همه کشاورزان این است که بتوانند در سال جاری خرما را صادر کنند.

وی افزود: چین یکی از بازارهای اصلی صادرات خرما است که با توجه به تنش اخیری که در این کشور ایجاد شده است به نظر می رسد تاثیر مستقیمی در زمینه خرید خرما از ایران شاهد باشیم.

وی بیان کرد: مسئولان باید برای صادرات و ارزاوری ما را حمایت کنند چون تحریمها مشتریهای ما را کاهش داده است و اگر نتوانیم تنگناهای موجود را دور بزنیم عملا با مشکل مواجه خواهیم و فرصت های شغلی بسیاری به خطر می افتد.

طبسی گفت: مسلما خرما با توجه به افزایش نهاده ها قیمت بالاتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت و در چنین شرایطی ما توان رقابت با محصولات مشابه در بازار خارجی را از دست داده ایم و نمی دانیم آیا مشتریهای ما کیفیت محصول ما را می پسندند یا بسته بندی های شیک، قیمت ارزان اما محصول بی کیفیت رقبان ما در آفریقا و برخی از کشورهای عربی را.

وی گفت: نگرانی ها در خصوص فروش محصول بالاست در بازار داخلی هم به نظر می رسد مردم توان خرید محصول را به میزان سال های گذشته نداشته باشند و این در حالیست که ما هزینه های زیادی را برای مبارزه با آفت، سم پاشی و بسته بندی و نگهداری محصول در سردخانه ها پرداخت کرده ایم.

در حالیکه فقط چند ماه به آغاز ماره رمضان باقیمانده است تجار خرما در استان کرمان نگران وضعیت فعلی هستند و انتظار دارند مسئولان با اتخاذ تصمیم های به موقع در حوزه صادرات این محصول زمینه صادرات را فراهم کنند.

مهمترین مرکز صادرات خرمای استان کرمان شهرستان بم می باشد که هم اکنون سردخانه های این شهرستان مملو از خرما شده و دلالان مترصدند با توجه به کمبود نقدینگی کشاورزان محصول آن ها را با قیمت اندک خریداری کنند.

کد خبر: ۵٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha