۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
 ۷۰ درصد منابع پروژه‌های عمرانی در بودجه محقق نمی‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

۷۰ درصد منابع پروژه‌های عمرانی در بودجه محقق نمی‌شود

کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه پروژه‌های عمرانی را در سال حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: در حالت خوش بینانه بیش از ۷۰ درصد این منابع تحقق پیدا نمی کند.

به گزارش بازار، جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ادعاهایی که در خصوص حیف و میل شدن ۵۵ درصد بودجه عمرانی کشور مطرح می شود، گفت: این رقم و عدد درست نیست اما حقیقت این است که با اعتبارات اندکی که داریم نمی توانیم پروژه های خود را تکمیل کنیم و حجم پروژه ها نیز بسیار بالا است و در این میان پروژه هایی وجود دارند که بیش از دو دهه از عمر آن ها می گذارد و همچنان تکمیل نشده اند.

وی با بیان اینکه بیشتر پیمانکاران به دنبال مطالبات خود هستند و اعتباراتی که برای پروژه ها در نظر گرفته می شود، عملا به هدف نمی رسد و پروژه پیشرفتی ندارد، اظهار کرد: پروژه های عمرانی نیازمند منابع بالایی هستند و با تورم افزایشی که داریم، قطعا اعتبارات مورد نیاز نیز افزایش چشمگیر داشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بودجه پروژه های عمرانی را در سال حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در حالت خوش بینانه بیش از ۷۰ درصد این منابع تحقق پیدا نمی کند و در هر بخشی که دچار کمبود می شویم، از بودجه عمرانی برای جبران استفاده می شود و این مسئله سبب کاهش سرعت ساخت و ساز در پروژه ها می شود.

وی بیان کرد: البته بر اساس قانون دولت می تواند پروژه های نیمه ساخت را به بخش خصوص واگذار کند اما حقیقت این است که خریدار نیز وجود ندارد زیرا بیشتر این پروژه ها بخش هایی هستند که انتفاعی برای بخش خصوصی ندارد و به همین جهت نیمه کاره باقی مانده اند.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه دولت برای جذب بخش خصوصی، تشویق هایی برای خریداران پروژه های عمرانی در نظر گرفته است، گفت: خریداران می توانند فقط ۲۰ درصد قیمت پروژه را در ابتدا پرداخت کنند و باقی آن را در اقساط طولانی ارائه دهند. همچنین دستگاه ها به کسانی که به عنوان سرمایه گذار به پروژه ها ورود می کنند، وام و تسهیلات با یارانه خوب پرداخت کنند.

وی به مشکلات برای واگذاری ها اشاره و عنوان کرد: برخی از دستگاه های دولتی روی پروژه ها چنگ انداخته اند و حاضر نیستند واگذاری ها صورت بگیرد زیرا احساس می کنند اگر واگذاری انجام شود، قدرت آنها کاهش پیدا می کند.

کد خبر: ۵۸٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha