۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
۲ راه اصلی برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۰
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

۲ راه اصلی برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۰

میرتاج‌الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: راه جبران کسری بودجه در انتشار اوراق مشارکت است و دیگری هم اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درمورد کسری بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: اگر در زمان تصویب قانون بودجه دقت کنیم و مصوبه محکم و دقیق و کارشناسی شده ای ارائه دهیم قطعاً کسری بودجه به حداقل خواهدرسید.

وی با بیان اینکه درآمدهای مشکوک الوصول در بودجه وصول نمی شوند، گفت: راه جبران کسری بودجه در انتشار اوراق مشارکت است و دیگری هم اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر دولت این دو راهکار را اجرایی کند مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی به اندازه بودجه کل کشور درآمد زایی می شود و بخش زیادی از کسری بودجه تأمین خواهدشد.

در ادامه، حمید کمار، خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به خلاصه ای از بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۰، همه ردیف های درآمدی امسال را ضربدر تورم به علاوه طرح فروش اوراق سلف نفت به مبلغ ۲۰۵ هزار میلیارد تومان کرده است.

وی با بیان اینکه سقف منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۰، حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است، افزود: ۲۵۰ هزار میلیارد آن از طریق مالیات تأمین می شود، ۵۰ هزار میلیارد تومان از فروش نفت، ۵۰ هزار میلیارد تومان مانند امسال از طریق فروش اموال منقول و غیرمنقول، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق سلف نفت و مابقی هم از طریق فروش اوراق ریالی تأمین می شود.

کمار گفت: با وجود اینکه دولت در بودجه سالهای ۹۸ و ۹۹ به طور خاص از دو محل فروش اموال منقول و غیرمنقول و فروش نفت و فرآورده های نفتی و گازی درآمدزایی کرده اما باز هم با کسری درآمد مواجه شد که دلیلش هم تخمین غیرواقعی درآمدها بود.

این کارشناس اقتصادی افزایش سهم مالیات و حذف نفت از منابع بودجه را ضروری خواند و در توضیح علت این ضرورت گفت: درآمد مالیاتی یک درآمد باثبات و پایدار و محل تأمین آن هم در داخل کشور است و بنابراین با افزایش منابع مالیاتی می توان اقتصاد را در شرایط مختلف منعطف کرد.

کمار معتقد است که تنها راه نجات بودجه در بلندمدت، اصلاح مالیات هاست، اما در کوتاه مدت هم باید به کنترل و کاهش هزینه های اضافی و جلوگیری از هرگونه بدهی ارزی به ویژه اوراق سلف اقدام کرد.

کد خبر: ۵۷٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha