۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
انتقاد صادر کننده البرزی از ناهمخوانی پیمان های ارزی با ارقام فروش محصولات کشاورزی
فیلم استانها؛

انتقاد صادر کننده البرزی از ناهمخوانی پیمان های ارزی با ارقام فروش محصولات کشاورزی

کرج- میرجلیلی صادر کننده نمونه البرزی با اشاره به پیمان های ارزی گفت: قیمت فروش محصولات کشاورزی در کشورهای دیگر حدود یک چهارم ارزش پیمانی است که دولت برای فروش محصولات ما گذاشته و با درنظر گرفتن هزینه های مربوطه برگشت پیمان تعیین شده برای صادرکنندگان مقدور نیست.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: سیداحمد میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از ابتدا با پدر و برادرانش در حرفه کشاورزی فعالیت داشته، افزود: با توسعه کار و با هدف رفع نیاز کشور به محصولات کشاورزی و همچنین نیاز به صادرات، از سال ۵۹ با فروش بار تولیدی خود به صورت کمیسیونی به شرکت های دیگر در حوزه صادرات ورود کرده و از سال ۶۴ به بعد شخصا اقدام به صادرات از کرج کردیم.

میرجلیلی با اشاره به اینکه اولین صادر کننده استان در بخش میوه، سبزی و صیفی جات استان بودیم، گفت: محصولات ما بیشتر به امارات، کویت، قطر، بحرین و عمان صادر می شد اما مرکزیت فعالیت ما در امارات بود. 

وی گفت: فعالیت ما توسعه روزافزون داشت و برای توسعه تولید و صادرات، با راه اندازی دفتر در امارات فعالیت خود را با اشتیاق توسعه دادیم، هنوز هم دلسرد نشده و به کار و راه خود ادامه می دهیم.

سالانه ۱۲ هزار کانتینر ۴۰ فوت محصول کشاورزی البرز از گمرک بندرعباس صادر می شود
این صادرکننده نمونه محصولات کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود« ۱۲ هزار کانتینر ۴۰ فوت» بار محصولات کشاورزی استان البرز از طریق گمرک بندرعباس به مقصد کشورهای عربی، افغانستان و عراق صادر می شود، اظهار کرد: در کشور هیچ استانی به اندازه البرز  فعالیت و صادرات میوه و صیفی جات ندارد، شیراز و اصفهان هم در صادرات محصولات کشاورزی فعالیت دارند اما بیشترین صادرات از البرز است.

میرجلیلی در خصوص مشکلاتی که پیمان ارزی برای صادرات ایجاد کرده، گفت: هیچ شرکتی برای بار و محصولات کشاورزی که در کمترین زمان فاسد می شود ال سی باز نمی کند یا قرارداد نمی بندد، ما به صورت کمیسیون به شرکت هایی در کشور عمان، قطر، بحرین و دبی محصول را می فروشیم و ریال می گیریم و حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است وضعیت به همین منوال است.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی برای صادرات معافیت صد درصد مالیاتی دارد، گفت: از سالی که دولت اعلام کرد پیمان سپاری شود و پیمان ها برگردد، باتوجه به اینکه هیچ کشاورزی توان و اندوخته ای برای برگشت نداشت، همه صادرکنندگان برای صادرات با مشکل مواجه شدند.

فروش محصولات یک چهارم ارزش پیمان تعیین شده توسط دولت است
میرجلیلی اضافه کرد: یکی از معضلاتی که اکنون در بحث پیمان ها داریم این است که فروش ما در کشورهای دیگر یک چهارم  ارزش پیمانی است که دولت برای فروش محصولات ما تعیین کرده، به عنوان مثال ارزش پیمان برای هر تن کاهو ۲۰۰ دلار تعیین شده در حالیکه همین امروز قیمت خرید کاهو در امارات ۸ دلار است. با «۴۰ میلیون تومان کرایه یخچال، ۳۸ میلیون تومان کرایه کشتی و هزینه هندلینگ باری که از شارجه به مقصد بار می رسد» اینها بالای ۵۵ درصد هزینه بر است.

این صادر کننده البرزی همچنین با اشاره به هزینه های تولید «سبد، کاغذ، نخ و دیگر هزینه ها» که چندین برابر شده و همه آزاد و خارج از عهده کشاورز است گفت: جای تاسف دارد که بدون آگاهی کافی و همراهی با بخش کشاورزی پیمان سپاری کردند.

وی با بیان اینکه از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد ارزش پیمان افزایش یافت تا صادرات افزایش یابد، گفت: اما هزینه هایی که بر عهده کشاورز است در نظر گرفته نشد. اگر با همین وضعیت پیش برود آینده کشاورزی نامعلوم است.

میرجلیلی با اشاره به تغییر کابری ها و تبدیل زمین های کشاورزی به ویلا گفت: اکنون برای خرید زمین متری یک میلیون تومان و ساخت و ساز التماس می کنند، اما من همان زمین را با بهترین کیفیت حفظ کردم و زندگی و سرمایه ام را برای تولید کشاورزی حفظ کردم تا تبدیل به غیر شود. 

وی اضافه کرد: عدم حمایت از کشاورزان باعث شده تا برخی زمین های کشاورزی را خرد کرده و به ویلا تبدیل کردند و اکنون دولت و قوه قضاییه مجبور به تخریب این ساخت و سازها هستند و سرمایه افراد هم در این مسیر از بین می رود.

کد خبر: ۵۷٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha