۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد معاملاتی آنلاین به تازه‌واردهای بورس داده نمی‌شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کد معاملاتی آنلاین به تازه‌واردهای بورس داده نمی‌شود

شریفی نیا مدیر یکی از کارگزاری‌های کشور می گوید، از هفته آینده کد معاملاتی آنلاین در اختیار افراد تازه‌کاری که قرار است در بورس سرمایه‌گذاری کنند داده نمی‌شود.

بازار؛ گروه بورس: به گفته  مدیر یکی از کارگزاری‌های کشور کد آنلاین معاملاتی از هفته دیگر برای افراد عادی صادر نمی‌شود و افرادی که سواد بازار مالی را ندارند نمی‌توانند از این کد استفاده کنند.

یکی از دلایلی که شاید به جرات می‌توان  گفت که تمامی کارشناسان و فعالین بازار سرمایه در مورد زیان سهامداران تازه وارد بر آن تاکید داشتند، نداشتن  دانش و تجربه کافی در خصوص این بازار پر ریسک است. انجام رفتارهای هیجانی در زمان رشد و ریزش بازار توسط حقیقی‌های تازه وارد سبب شد که این افراد به درستی نتوانند سهام‌گردانی کنند و در مواقع لزوم رفتار مبتنی بر منطق بازار داشته باشند به همین دلیل دچار زیان هنگفتی شدند البته این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت که تشویق دولت به منظور هدایت سرمایه به سمت بورس، بدون اخطار در مورد ریسک بازار سرمایه و همچنین عدم آموزش، سبب شد که مردم بدون توجه به مقوله آموزش به یکباره با اعتماد به دولت وارد بازار سرمایه شوند.

ورود بازارگردان‌های شرکت‌های بزرگ است که مقداری بازار را به سمت تعادل هدایت کرد، به نظر بنده بازار با همین روال مثبت نه به صورت شارپی تا پایان سال حرکت خواهد کرد چرا که بازارگردان‌ها اجازه نمی‌دهند که صف‌ها خرید و فروش به صورت سنگین شکل بگیرد و اجازه نمی‌دهند بازار زیاد به سمت بالا و پایین حرکت کند

تجربه کشورهای مختلف در زمینه کد بورسی به تازه واردان 
در کشورهای مختلف دنیا به خاطر بالا بودن ریسک بازار سهام و همچنین تخصصی بودن آن اجازه ورود به افراد تازه وارد بدون آموزش را نمی‌دهند. آن‌ها برای این کار سرمایه‌گذاران را ابتدا ملزم می‌کنند که آموزش کافی را ببیند و در غیر این صورت می‌توانند پول خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا افراد حرفه‌ای(سبدگردان‌ها) بسپارند.

به نظر می‌رسد تجربه هفت ماه اول سال سبب شده که سازمان بورس به اجبار اقدام به هدایت افراد به کسب آموزش در مورد بازار سرمایه کنند. برخی از صاحبان کارگزاری مدعی هستند که با توجه به رشد بازار سرمایه و تداوم آن احتمال ورود افراد تازه وارد به بازار زیاد است. آمارهای موجود هم گواه ورود پول جدید از سوی حقیقی‌ها به بازار سرمایه در این روزهای مثبت بازار است، به همین دلیل به نظر می‌رسد که سازمان بورس اینباره قرار است با یک مدیریت صحیح از ورود افراد تازه وارد به بورس جهت جلوگیری از زیان آن‌ها از دادن کد معاملاتی آنلاین جلوگیری کند.

شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه با تایید این خبر که قرار است از هفته آینده کد معاملاتی آنلاین به سرمایه‌گذاران تازه وارد دادن نشود می‌گوید این اقدام در جهت کاهش ضرر و زیان به سهامدارانی است که قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند.

محمد علی شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با بازار در مورد آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان بورس به کارگزاری‌ها، گفت: از هفته آینده کد آنلاین معاملاتی برای سهامداران تازه وارد و کسانی که آموزش لازم در این زمینه را دریافت نکردند صادر نمی‌شود.

شریفی‌نیا در تشریح شرایط دریافت کد معاملاتی آنلاین گفت: این کد برای افراد که آموزش دیده باشند یا مدرک مربوط به بازار مالی را داشته باشند صادر می‌شود و افراد که تازه وارد بازار سهام شدند و تجربه کافی را ندارند کد معاملاتی آنلاین دریافت نمی‌کنند.

در کشورهای توسعه یافته، این مسئله به خوبی جا افتاده که سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازار بورس را دارند اگر تمایل به ورود مستقیم ندارد می‌توانند پول خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند و اگر قصد دارند به صورت شخصی به این بازار ورود کنند باید ابتدا آموزش‌های کافی را دریافت کنند و بعد از مدتی می‌توانند در این بازار وارد شوند

مشکلی در ارائه کد سجام نیست
وی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد کد سجامی یا معاملاتی می‌توانند دریافت کنند؟ افزود: بله، مشکلی برای دریافت کد سجامی و معاملاتی برای این افراد وجود ندارد و تنها چیزی که منع شدند کد معاملاتی آنلاین است یعنی سهامداران تازه وارد که آموزش لازم را ندارند نمی‌توانند معاملات آنلاین انجام دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد دلیل این اقدام سازمان بورس اظهار کرد: یکی از دلالیل ضرر و زیان به سهامداران تازه وارد که تعداد آن‌ها هم کم نبود عدم آموزش و تجربه کافی در این بازار پر ریسک بود. زمانی که فردی وارد یک بازه پر ریسک جدید می‌شود باید حداقل‌های این بازار را آموزش ببیند این در حالی است که تعداد زیادی از سهامداران حقیقی تازه وارد حداقل‌های بازار را هم نمی‌دانستند و تنها بر اساس گفته‌های برخی از افراد و سیگنال‌گیری سهم از این و آن اقدام به سفارش گیری می‌کردند.

نیاز مبرم به آموزش برای تازه واردان 
شریفی‌نیا ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، این مسئله به خوبی جا افتاده که سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازار بورس را دارند اگر تمایل به ورود مستقیم ندارد می‌توانند پول خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند و اگر قصد دارند به صورت شخصی به این بازار ورود کنند باید ابتدا آموزش‌های کافی را دریافت کنند و بعد از مدتی می‌توانند در این بازار وارد شوند.

وی به این سوال که حالا تکلیف کسانی که علاقمند به ورود به بازار سرمایه هستند چه می‌شود؟ گفت: افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار سرمایه‌ را دارند و نه آموزش لازم را دیدند و نه مدرک مربوطه را دارند، برای دریافت کد معاملاتی آنلاین دوره‌های آموزشی بازار سرمایه را طی کنند وتا کد معاملاتی آنلاین آن فعال شود. همچنین می‌تواند کد پی ار ایکس(کد سبدگرانی) دریافت کنند و پول خود را در اختیار شرکت‌های سبدگردانی قرار دهند.به گفته او افرادی که کد معاملاتی را دریافت می‌کنند اگر هم آموزش کافی نداشته باشند این امکان برای آن‌ها فراهم است که عرضه اولیه‌ها را خریداری کنند.

ورود بازارگردان های بزرگ بازار را مثبت کرد
این کارشناس بازار سرمایه در مورد ادامه روند بازار اظهار کرد:  ورود بازارگردان‌های شرکت‌های بزرگ است که مقداری بازار را به سمت تعادل هدایت کرد، به نظر بنده بازار با همین روال مثبت نه به صورت شارپی تا پایان سال حرکت خواهد کرد چرا که بازارگردان‌ها اجازه نمی‌دهند که صف‌ها خرید و فروش به صورت سنگین شکل بگیرد و اجازه نمی‌دهند بازار زیاد به سمت بالا و پایین حرکت کند.

او می‌گوید در این روزهای مثبت بازار ما شاهد ورود پول حقیقی خوبی در بازار هسیتم و بازار گردان‌ها برای اینکه تاثیرات ورود پول مانند ابتدای سال باعث رشد شارپی نشود خودشان عرضه‌های را انجام می‌دهند.

کد خبر: ۵۷٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha