۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
صنعت نمایشگاهی قربانی سوء مدیریت مسئولان| فعالان صنعت نمایشگاهی چشم انتظار تغییر دولت
بازار گزارش می دهد:

صنعت نمایشگاهی قربانی سوء مدیریت مسئولان| فعالان صنعت نمایشگاهی چشم انتظار تغییر دولت

بیشتر مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی به دلیل سوء مدیریت مسئولان است و اگر متولی این صنعت از فعالان صنعت نمایشگاهی باشد قادر خواهد بود تصمیمات سازنده و موثری را اتخاذ کند و از بروز مشکلات جلوگیری کند.

سجاد صفری؛ بازار: صنعت نمایشگاهی در بازاریابی و برندسازی محصولات تولیدی، نقش بسزایی دارند و در واقع، می توان گفت که نمایشگاه ها پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند چون که تولیدکنندگان بواسطه نمایشگاه ها محصولات تولیدی خود را در معرض دید مصرف کنندگان قرار می دهند و محصولات تولیدی خود را به آن ها معرفی می کنند. نمایشگاه ها در رشد بازار فروش محصولات تولیدی کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی، موثر هستند و این موضوع، می تواند به پویایی و شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور کمک کند.

با شیوع بیماری کرونا در کشور، برگزاری نمایشگاه ها با محدودیت روبرو شد و نگرانی فعالان صنعت نمایشگاهی کشور را در پی داشت؛ عدم برگزاری نمایشگاه ها صدمه بسیاری به فعالان این صنعت وارد کرده است و ده ها هزار نفر که در این صنعت فعال هستند با بیکاری روبرو شده اند و در شرایط سختی قرار دارند و متاسفانه، دولت و سازمان های دولتی از آن ها حمایت نمی کنند.

باید از ظرفیت سایت های نمایشگاهی بیشتر استفاده بشود
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این پرسش که این سازمان با انجمن نمایشگاه های ایران تفاهمنامه ای به امضا رساند و این موضوع، چه تاثیری بر صنعت کشور خواهد گذاشت؟ گفت: این تفاهمنامه، زمینه استفاده از توانمندی تشکل‌ها در جهت افزایش اثر بخشی صنعت نمایشگاهی و ایجاد رقابت سالم، میان برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها در سراسر کشور را فراهم می‌آورد.

«حمید زادبوم» اظهار داشت: در سراسر کشور ۲۰ سایت نمایشگاهی وجود دارد که بصورت پراکنده به برگزاری نمایشگاه های مختلف می پردازند و بایستی، از ظرفیت های این سایت ها بیشتر استفاده شود.

وی افزود: هماهنگی و تنظیم فرآیند تصویب تقویم نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی (پنج ساله ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۰)، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ به شکل ادواری در استان‌های کشور، تهیه و تدوین طرح جامع توسعه، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های نمایشگاهی کشور و تدوین ضمانت اجرایی، جهت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های غیراستاندارد خارج از سایت‌های نمایشگاهی از بندهایی است که در این تفاهمنامه به آن ها اشاره شده است و رعایت این موارد می تواند به صنعت کشور در همه حوزه ها کمک کند.

برخی از فعالان بخش خصوصی و نهادها در برابر برگزاری نمایشگاه ها مقاومت می کنند تا بازار فروش خود را از دست ندهند

صنعت نمایشگاهی در معرض نابودی
یک فعال صنعت نمایشگاهی در گفتگو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این پرسش که صنعت نمایشگاهی کشور با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی صنعت نمایشگاهی کشور این است که افراد و عوامل بیرونی صنعت نمایشگاهی که هیچگونه آشنایی و شناختی با این صنعت ندارند برای آن، تصمیم گیری می کنند که این موضوع، باعث می شود که آسیب های جدی به این صنعت وارد بشود.

«عبدالکریم جلالی» اظهار داشت: ضرورت های توجه به این صنعت و کارکردهای آن برای بسیاری از فعالان اقتصادی و سیاست گذاران کلان کشور، شناخته شده نیست و تصمیم گیری های آن ها باعث می شود که صنعت نمایشگاهی، دچار بحران و شوک های متعدد بشود.

وی تصریح کرد: علاوه بر دولت، برخی از نهادها و سازمان ها در صنعت نمایشگاهی کشور، دخالت می کنند و برای آن تصمیم گیری می کنند در صورتی که این صنعت، یک حرفه تخصصی است و به آن بی توجهی می شود.

جلالی تاکید کرد: صنعت نمایشگاهی یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی است و با توجه به اینکه کشور با مشکلات اقتصادی، تحریم های ظالمانه آمریکا و محدودیت ها و ممنوعیت هایی بیماری کرونا روبرو است؛ برگزاری نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی، می تواند به فعالان صنعت کشور، کمک های بزرگی کند.

وی در ادامه، بیان کرد: چون که جایگاه صنعت نمایشگاهی در کشور تبیین نشده است و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا محدودیت ها و ممنوعیت هایی را بوجود آورده است؛ بنابراین، سیاست گذاران با تصمیماتی که درخصوص برگزاری نمایشگاه ها اتخاذ می کنند ضربه سنگینی به این صنعت وارد می کنند و حتی ممکن است که این تصمیم ها منجر به نابودی صنعت نمایشگاهی کشور بشود.

جلالی اظهار داشت: طبق مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری نمایشگاه ها در کشور، ممنوع شده و این تیر خلاصی بر پیکره صنعت نمایشگاهی کشور است و بالغ بر ده ها هزار نفر که در این صنعت به کار مشغول هستند بیکار شده اند و با سختی های بسیاری روبرو هستند.

وی تصریح کرد: منافع برخی از فعالان بخش خصوصی و نهادها در عدم برگزاری نمایشگاه ها است چون که با برگزاری نمایشگاه ها تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان محصولات جدید خود را عرضه می کنند و این موضوع، باعث می شود که بازار مصرف شرکت هایی که محصولات قدیمی خود را به جامعه ارائه می دهند به خطر بیافتد و در واقع، برخی از فعالان بخش خصوصی و نهادها در برابر برگزاری نمایشگاه ها مقاومت می کنند تا بازار فروش خود را از دست ندهند.

امکان برگزاری نمایشگاه ها در کشور وجود دارد بدون اینکه، منشا بیماری کرونا باشند

آینده مبهم صنعت نمایشگاهی
این فعال صنعت نمایشگاهی در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت نمایشگاهی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ به بازار، گفت: در شرایط کنونی کشور و با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که برگزاری نمایشگاه ها را موکول به برقراری وضعیت سفید در کشور کرده است می توان گفت که صنعت نمایشگاهی کشور، افق روشنی ندارد.

جلالی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حداقل تا یکسال آینده، وضعیت سفید در جهان برقرار نمی شود و محدودیت ها و ممنوعیت های بیماری کرونا ادامه خواهد داشت؛ در صورتی که هم اکنون در کشورهای مختلف جهان، نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شوند. در چند ماه گذشته و با توجه به اینکه کشور درگیر بیماری کرونا بود در تهران و دیگر استان های کشور، نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و مشکل خاصی برای سلامتی افراد جامعه بوجود نیامد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، مسئولان می توانند مجوز برگزاری نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی را صادر کنند و امکان برگزاری نمایشگاه ها در کشور وجود دارد بدون اینکه، منشا بیماری کرونا باشند.

نیاز است که دولت به صنعت نمایشگاهی توجه بیشتری داشته باشد و پای صحبت فعالان این صنعت بنشیند و به درد دل ها و مشکلات آن ها گوش بدهد

صنعت نمایشگاهی چشم انتظار تغییر شرایط
یک فعال نمایشگاهی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی کشور در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برد، گفت: چشم امید تمام فعالان این صنعت به این است که در سال بعد، شرایط برای فعالیت در این حوزه به مراتب راحت تر شود. البته ایجاد این سهولت منوط به پشت سر گذاشتن شرایط خاصی است که مدیریت،‌ مهار یا کشف واکسن کرونا اصلی ترین این شرایط است.

«مرتضی ساجدی» اظهار داشت:‌ امیدوار هستیم که تغییر دولت در سال آینده، موجب شود تا شرایط برای فعالیت در صنعت نمایشگاهی کشور، به شرایط عادی بازگردد و صنعت نمایشگاهی کشور متحول شود. چون که تصمیمات اقتصادی که توسط دولت گرفته می شود نقش بسیار مهمی در آینده فعالیت های نمایشگاهی کشور دارد. امیدواریم هیئت دولت جدیدی که در سال ۱۴۰۰ روی کار خواهد آمد با انگیزه و توان مضاعف در این عرصه فعالیت داشته باشد تا ضمن شکوفا شدن اقتصاد کشور، شاهد رشد و اعتلای صنعت نمایشگاهی باشیم.

درخصوص برگزاری نمایشگاه ها تجدید نظر بشود
در حال حاضر، صنعت نمایشگاهی کشور، حال و روز خوشی ندارد و شرایط کنونی صنعت نمایشگاهی کشور ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و غیر مدبرانه برخی از مسئولان است که برای این صنعت تصمیم می گیرند؛ متاسفانه، افرادی متولی این صنعت هستند که شناخت کافی و مناسبی از آن ندارند و همین عدم شناخت کافی، باعث می شود که صنعت نمایشگاهی در شرایط بحرانی قرار بگیرد.

شیوع بیماری کرونا در کشور و همچنین تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شد که محدودیت ها و مننوعیت ها در این صنعت بیشتر شود و مشکلات عدیده ای گریبان آن را بگیرد. البته، بیشتر مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی به دلیل سوء مدیریت مسئولان است و اگر متولی این صنعت از فعالان صنعت نمایشگاهی باشد قادر خواهد بود تصمیمات سازنده و موثری را اتخاذ کند و از بروز مشکلات جلوگیری کند.

بهتر است که مسئولان درخصوص برگزاری نمایشگاه ها در سراسر کشور، تجدید نظر کنند و به فعالان این صنعت، اجازه برگزاری نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی را بدهند؛ کشورهای اروپایی و حتی آسیایی، همچون دیگر کشورها درگیر بیماری کرونا هستند و سلامت جامعه برای آن ها نیز مهم است ولی نمایشگاه ها در این کشورها برگزار می شود و بر نحوه برگزاری رویدادها نظارت می کنند تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.

نیاز است که دولت به صنعت نمایشگاهی توجه بیشتری داشته باشد و پای صحبت فعالان این صنعت بنشیند و به درد دل ها و مشکلات آن ها گوش بدهد و برای برطرف کردن مشکلات موجود در این صنعت، تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کند.

کد خبر: ۵۷٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha