۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
قیمت بیت کوین تحت تاثیر «لیبرا» قرار می گیرد؟
با راه اندازی ارز دیجیتال فیس بوک؛

قیمت بیت کوین تحت تاثیر «لیبرا» قرار می گیرد؟

با وجود محبوبیت و رشدی که طی این مدت بیت کوین به دست آورده، سوالی که مطرح است آیا راه اندازی «لیبرا»، یا همان ارز دیجیتال فیس بوک، این رمز ارز را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

بازار؛ گروه بورس: سایت «تک نکست» در گزارشی به بررسی اینکه چگونه بیت کوین می تواند تحت تأثیر راه اندازی لیبرا یا ارز دیجیتال فیس بوک قرار گیرد؛ پرداخته است:

 پس از مدت ها انتظار، ارز دیجیتالی فیس بوک، یعنی «لیبرا» قرار است راه اندازی شود. با این حال، تاریخ دقیق راه اندازی به زمان تأیید پروژه برای فعالیت به عنوان یک سرویس پرداخت از سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس بستگی دارد. اما منابع می گویند این موضوع ممکن است در اوایل ژانویه ۲۰۲۱ صورت گیرد.
 

«لیبرا» می تواند تأثیر زیادی بر بیت کوین بگذارد؟
این خبر در حالی منتشر می شود که بیت کوین، در میان افزایش علاقه سرمایه گذاران و ناظران حرفه ای به ارزهای دیجیتال، در این هفته به بالاترین رکورد خود یعنی نزدیک به ۲۰ هزار دلار رسیده است. با این حال راه اندازی قریب الوقوع لیبرا می تواند اکوسیستم رمزنگاری را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد زیرا ائتلاف گروه لیبرا به رهبری فیس بوک توجه زیادی را در سراسر جهان جلب می کند.

اگرچه برای اندازه گیری تأثیر آن در تجارت بیت کوین خیلی زود است، با این حال لیبرا می تواند آنقدر عظیم باشد که روند صعودی بیت کوین را متوقف کند و احتمالاً به بزرگترین رقابت آن در فضای رمزنگاری تبدیل شود.

به گفته مارکت اینسایدر، اعلامیه اولیه لیبرا در سال ۲۰۱۹ منجر به افزایش قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت شدبه طوریکه  پس از آن به بالاترین سطح ۱۲ ماهه یعنی۹,۴۷۷ دلار رسید. در عین حال که  ارزهای رمزنگاری شده دیگری مانند اتریوم و ریپل نیز به این امر واکنش مثبت نشان  دادند.

با این وجود با هر روشی که لیبرا راه اندازی اکوسیستم ارز رمزنگاری را تحت تأثیر قرار دهد، بنیان قوی بیت کوین می تواند به این معنی باشد که در طولانی مدت بیت کوین می تواند  تأثیر بیشتری بر روی لیبرا داشته باشد. این مساله بیشتر به دلیل افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بیت کوین به دلیل تغییر بزرگ پول نقد به سمت پرداخت دیجیتال و ثابت شده است که بیت کوین با گذشت زمان مورد آزمایش و اعتماد قرار گرفته است.

همچنین در اینجا یک جمع بندی سریع برای درک بهتر تکامل  لیبرا از زمان اعلام اولیه در سال ۲۰۱۹ ارائه شده است؛ راه اندازی اولیه برنامه ریزی شده ارز رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۹ پس از نگرانی از سوی نهادهای نظارتی در مورد برنامه اولیه آن برای ایجاد یک سکه مصنوعی با حمایت یک سبد ارز، با یک ضربه مواجه شد.

نهادهای نظارتی به ویژه در ایالات متحده و فرانسه هشدار دادند که پذیرش رمزنگاری جهانی می تواند ثبات پولی را تهدید کند و به کانون پولشویی تبدیل شود. پا پس کشیدن از سوی تنظیم کننده ها منجر به کاهش اعتماد به لیبرا و خروج متناوب برخی از اعضای موسس آن از جمله پی پال، مسترکارت، وودافون و ای بی شد.

همچنین، لیبرا به دلیل ارتباط نزدیک خود با فیس بوک، که با رسوایی های متعدد حریم خصوصی روبرو شد، مورد انتقاد قرار گرفت. برخی از تحلیلگران به شهرت زاکربرگ و فیس بوک به عنوان یکی از مهمترین دلایل منتقدان لیبرا اشاره کرده اند.

با توجه به نگرانی ها، Libra Association در آوریل اعلام کرد که قصد دارد نسخه های دیجیتالی چند ارز، به علاوه کامپوزیت دیجیتال تمام سکه های خود را راه اندازی کند. با این حال، ائتلاف تحت هدایت فیس بوک در حال حاضر تصمیم گرفته است که در ابتدا فقط یک سکه با پشتوانه یک به یک دلار عرضه کند و ارزهای دیگر و کامپوزیت در مرحله بعدی به بازار عرضه می شوند.

به گزارش فایننشال تایمز، لیبرا در ماه مه برنامه ای را برای فعالیت به عنوان سرویس پرداخت ارسال کرده است و تاریخ دقیق شروع به زمان تأیید پروژه از سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس بستگی دارد. به طور خلاصه، راه اندازی لیبرا با فشار فیس بوک باعث شده تا به سمت ارز رمزنگاری شده نهایی نزدیک و باعث افزایش خوش بینی شود به طوریکه ارزهای دیجیتال به طور گسترده ای توسط شرکت های بزرگ پذیرفته شوند.

کد خبر: ۵۷٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha