۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
قیمت فولاد در سال بعد ۲ درصد رشد می‌کند
بعد از تجربه افت ۷ درصدی قیمت در سال جاری؛

قیمت فولاد در سال بعد ۲ درصد رشد می‌کند

پیش بینی ها نشان از شروع روند احیای بازار فولاد در ماه های اخیر دارد. انتظار می رود در سال بعد قیمت فولاد ۲ درصد افزایش یابد ولی سرعت افزایش قیمت در نیمه دوم سال بعد افزایش خواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: در آخرین ماه سال ۲۰۲۰، بازار پیش بینی ها در مورد قیمت کالاهای صنعتی داغ است و بازار فولاد هم یکی از بازارهای مهم و حیاتی است. در روزهای اخیر پیش بینی های زیادی در مورد قیمت فولاد و میزان تقاضا در سال بعد منتشر شده است، پیش بینی هایی که همه آنها تحت تاثیر خبر تولید واکسن و عرضه آن به بازار جهانی است.

 به گزارش ورلد استیل داینامیکس که یکی از شناخته شده ترین و مطرح ترین مراکز مطالعاتی در صنعت فولاد دنیا است در سال ۲۰۲۱ میلادی ما شاهد افزایش ۲ درصدی قیمت فولاد خواهیم بود. این رشد ۲ درصدی در شرایطی اتفاق می افتد که در سال جاری قیمت این فلز ارزشمند در دنیا بیش از ۷ درصد تنزل یافته است و دلیل اصلی این مساله هم افت تقاضا عنوان شد.

فیلیپ انگلین مدیر عامل این مرکزمطالعاتی در مورد فاکتورهای اثرگذار روی نوسان قیمت فولاد در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ گفت: «اولین مساله ای که روی بازار تاثیر می گذارد وضعیت چین است، این کشور بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین مصرف کننده فولاد در دنیا است و تغییر در سیاستهای مصرفی و تولیدی آن می تواند بازار را تحت تاثیر قراردهد. اما به عنوان مهمترین فاکتور می توان خالص صادرات فولاد از چین را مد نظر قرار داد . چین نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند و تامین فولاد برای بیشتری کشورهای صنعتی را برعهده دارد. فاکتور دیگری که قیمت فولاد را تحت تاثیر قرار می دهد الگوی مصرف فولاد در خارج از مرزهای این کشور پهناور آسیایی است.»

کاهش صادرات بیش از کاهش تقاضا بود
فیلیپ انگلین در مورد کاهش ۷ درصدی قیمت فولاد در سال ۲۰۲۰ به نشریه جی ام کا گفت: «در سال ۲۰۲۰ ما شاهد کاهش ۷ درصدی قیمت فولاد بودیم که با توجه به بزرگی بحرانی که با آن درگیر هستیم، نرخ پایینی است. بحران کرونا باعث شد تا تقاضای فولاد در خارج از چین به شدت کاهش پیدا کند . تعطیلی کسب و کارها و توقف فعالیتهای صنعتی در بسیاری از کشورهای دنیا باعث شد تا تقاضا به شدت کاهش پیدا کند.

کاهش تقاضای اتفاق افتاده در دنیا در سال ۲۰۲۰ به اندازه ای بود  که در حالت عادی می توانست زمینه ساز کاهش چند ده درصدی قیمت فولاد شود ولی از آنجا که چین در جریان این بحران صادرات خود را بالغ بر ۴۰ درصد تنزل داد، تاثیر روی قیمت بسیار محدود بود.جالب است بدانید در تابستان سال ۲۰۲۰ میزان صادرات فولاد از چین به اندازه ای تنزل یافت که برای اولین بار طی ده سال اخیر این کشور به یک واردکننده خالص فولاد تبدیل شد.»

این مرکز مطالعاتی در گزارش اخیر خود در مورد تغییرات عرضه و تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ نوشت:« در سال بعد تقاضای فولاد در خارج از چین بالغ بر ۱۰.۴ درصد رشد خواهد کرد ولی میزان صادرات چین نسبت به سال جاری با رشد ۳۳ درصدی همراه خواهد بود. البته حتی در این سناریو هم چین نمی تواند میزان صادرات خود را به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت برساند ولی همین تحولات می تواند زمینه را برای رشد ۲ درصدی قیمت فولاد در دنیا فراهم کند.»

بازار احیا شده است
نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد، انتشار آماری در مورد آغاز روند احیای تقاضای فولاد است. خبری خوش که برای بسیاری از فعالان صنعت فولاد نوید بخش گذر از روزهای سخت کرونا و شروع روند رونق اقتصادی است.

بررسی میزان مصرف و تقاضای فولاد در دنیا نشان می دهد  از ابتدای فصل آخر سال جاری تقاضا در دنیا به تدریج روند افزایشی به خود گرفته است و در سال بعد که روند تزریق واکسن در دنیا شروع می شود، این سرعت افزایش خواهد یافت. فیلیپ انگلین بر این باور است که سرعت احیای تقاضای فولاد در پسا کرونا بیش از سرعت احیای عرضه خواهد بود زیرا بسیاری از واحدهای فولادسازی نمی توانند به سرعت به سطح تولید قبلی باز گردند.

همین مساله سبب می شود تا سرعت افزایش قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱ چندان چشمگیر نباشد و اصلی ترین تاثیر روی قیمت فولاد از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مشاهده شود. در این نیمه از سال قیمت فولاد در دنیا ۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ بیشتر خواهد بود و می توان این دوره را به عنوان زمانی که بازار با سرعت بیشتری از اثرات ناشی از کرونا رها شده است قلمداد کرد. در این زمان است که واحدهای فولادسازی می توانند حجم بیشتری تولید کنند و پروژه های زیرساختی بیشتری توسط دولتهای صنعتی تعریف می شود.

کد خبر: ۵۷٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha