۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
ساخت اولین رسوب سنج شناور در کشور
رئیس موسسه تحقیقات آب خبر داد

ساخت اولین رسوب سنج شناور در کشور

کاویانپور، رئیس موسسه تحقیقات آب از ساخت اولین رسوب سنج شناور با همکاری شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش بازار، محمدرضا کاویانپور با اشاره به اینکه این وسیله در سدهای کشور استفاده می‌شود افزود: سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب رسوب در مخزن سدها جمع می‌شود که با کمک این وسیله وضعیت رسوب در مخزن سدها مطالعه می‌شود که براساس آن برنامه ریزی مناسب برای مدیریت بهینه سد به خصوص در زمان سیلاب انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سدها سازه‌هایی هستند که باید تا ابد مورد استفاده قرار بگیرند گفت: رسوب پشت سدها به مرور زمان وضعیت ذخیره سازی سد را تغییر می‌دهد که اگر اطلاعات درستی از آن در دسترس نباشد امکان مدیریت درست آن امکان پذیر نیست و این روند شرایطی را مانند بروز سیلاب‌های بزرگ مانند سیل لرستان و گلستان را رقم خواهد زد.

رئیس موسسه تحقیقات آب با اشاره به اینکه ابزارآلات متنوعی در جهان برای سنجش رسوب سدها وجود دارد که به دلیل تحریم به کشور ما فروخته نمی‌شود ادامه داد: سنجش رسوب سدها در کشور بصورت سنتی و دستی انجام میشود که این روند متحمل هزینه‌های زیاد و بسیار زمانبر است و البته در آن شاهد خطای انسانی نیز هستیم.

کاویانپور افزود: با کمک این دستگاه که شناور شهپاد نام دارد میتوانیم ظرف دو ماه رسوب پشت یک سد بزرگ را بررسی و اطلاعات دقیقی از شرایط سد ذخیره کنیم.

وی گفت: به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت آب به زودی کارخانه نوآوری آب و آبفا راه اندازی خواهد شد که با کمک شرکت‌های دانش بنیان کمبودهای این صنعت رفع می‌شود.

کد خبر: ۵۷٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha