۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
مقصر آلایندگی نیروگاه‌ها وزارت نفت است/ نوسازی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد
مدیر عامل شرکت برق حرارتی در گفتگو با بازار:

مقصر آلایندگی نیروگاه‌ها وزارت نفت است/ نوسازی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

مدیر عامل نیروگاه های برق حرارتی در واکنش به گفته های بیژن زنگنه می گوید: حتی اگر آلایندگی نیروگاه‌های تولید برق هم بالاست مشکل از سوختی است که وزارت نفت به آنها تحویل می‌دهد.

بازار- «دی اکسید کربنی که در نیروگاه ها تولید می‌شود، مطابق استانداردهای زیست محیطی است.»محسن طرز طلب مدیر عامل نیروگاه های برق حرارتی در واکنش به گفته های بیژن زنگنه می‌گوید: حتی اگر آلایندگی نیروگاه‌های تولید برق هم بالاست مشکل از سوختی است که وزارت نفت به آنها تحویل می دهد.» او که معتقد است به جای دعوای های سازمانی بهتر است شرایط بهتری را برای زندگی و اقتصاد کشور فراهم کنیم، گفت: راندمان نیروگاه در ایران نه تنها پایین نیست بلکه از متوسط جهانی هم بالاتر است. با این وجود قبول دارم که تعدادی از نیروگاه های ما فرسوده هستند و باید نوسازی شوند. آنگونه که این مقام مسئول می گوید: نوسازی هر هزار مگاوات نیروگاه حدود ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که تامین آن این روزها کمی سخت شده است. متن کامل گفتگوی بازار با  محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی با خبرگزاری بازار را در ادامه می خوانید:

وزیر نفت به تازگی حجم بالای تولید دی اکسیدکربن نیروگاه‌ها را مورد نقد قرار داده و  گفته «اگر برقی تولید و آن را صادر می کنیم باید به فکر کاهش آلایندگی آن هم باشیم.» این ادعا ها تا چه اندازه درست است و چرا با  وجود بحرانی بودن شرایط آلودگی هوا فکری به حال کاهش مضرات زیست محیطی نیروگاه ها نمی شود؟

سطح آلایندگی نیروگاه‌ها مطابق با استانداردهای زیست محیطی است و هیچ تخلفی در این خصوص صورت نگرفته است. حتی اگر دی اکسیدکربنی که در نیروگاه‌ها تولید می‌شود بالاتر از حد استاندارد است، دلیلش به کیفیت سوختی که وزارت نفت در اختیار ما قرار می‌دهد، برمی گردد و اتفاقا مقصر اصلی خود این وزارتخانه است. با این وجود ما تمام تلاشمان را به کار برده‌ایم که راندمان خود را بالا ببریم.  

اما نمی توان همه تقصیرها را گردن سوخت انداخت. آنگونه که آمار نشان می‌دهد حجم بالایی از نیروگاه های کشور فرسوده هستند و نه تنها بهره وری پایینی دارند بلکه به دلیل مصرف بالای سوخت، سطح آلایندگیشان  خیلی  بیشتر از حد استاندارد است؟

بر اساس آخرین آمار موجود حدود ۳ هزار مگاوات از نیروگاه‌های موجود در کشور فرسوده و عمر بالای ۴۵  سال دارند و ۷۵۰۰ مگاوات بالای ۲۵ سال عمر دارند. به عبارت دیگر اگر کل ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی را حدود ۶۷ هزار مگاوات در نظر بگیریم می‌توان گفت که ۱۵ درصد نیروگاه های کشور فرسوده هستند یا در آستانه آن قرار دارند. اما نگرانی عمده‌ای که در رابطه با نیروگاه‌های فرسوده وجود دارد وضعیت تولید آنهاست نه آلایندگیشان.

شما پیشتر متوسط عمر نیروگاه ها در دنیا حدود ۳۰ سال است. چرا با این وجود، نیروگاه هایی که 45 سال و حتی بیشتر عمر دارند، همچنان در مدار تولید هستند و کاری برای نوسازی آنها انجام نمی شود؟

مشکل اصلی تامین منابع مالی مورد نیاز است. بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود به این حوزه ندارد و ازطرفی تامین منابع مالی مورد نیاز نوسازی و احداث نیروگاه ها در توان مالی دولت نیست. برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که ساخت هر هزار مگاوات نیروگاه به ۶۰۰ میلیون سرمایه نیاز دارد. به عبارتی اگر قرار باشد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاهی که فرسوده هستند یا در آستانه فرسودگی قرار دارند را نوسازی کنیم، به حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

راندمان نیروگاه ها در ایران پایین بوده و طبق گفته های وزیر نفت حدود ۳۴ درصد است. آیا می توان دلیل قطعی  برق در روز گذشته را ناشی از بهره وری پایین نیروگاه ها در مقابل سوختی که دریافت می‌کنند، دانست؟

این عدد درست نیست. در گذشته راندمان نیروگاهی در ایران ۳۸.۵ درصد بوده که حالا به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این عدد قابل قبولی در بخش نیروگاهی است. هم اکنون متوسط راندمان نیروگاهی در دنیا ۳۷ درصد است و این عدد به خوبی نشان می دهد که ما از وضعیت خوبی در این بخش برخوردار هستیم.

پس چرا با وجود اینکه سازمان هواشناسی از مدت ها قبل نسبت به کاهش شدید دما هشدار داده بود و به نوعی  افزایش مصرف گاز در بخش خانگی قابل پیش بینی بود، برنامه ریزی مناسبی برای پایداری برق در شبکه صورت نگرفته و ما چندین ساعت خاموشی را در شهرهای مختلف شاهد بودیم؟ مقصر اصلی این اتفاق کدام دستگاه است؟

بعد از بارش های شدید برفی که به خصوص در استان های شمالی داشتیم، جاده ها بسته شد و امکان انتقال سوخت مایع به نیروگاه عملا از بین رفته بود. از طرفی به دلیل حجم بالای مصرف گاز در بخش خانگی امکان افزایش این نوع سوخت هم وجود نداشت. این دو عامل در کنار یکدیگر منجر به کاهش تولید برق در شبکه و چند ساعت خاموشی شد. در واقع در قطعی‌های اخیر برق نه وزارت نیرو را می توان مقصر دانست و نه وزارت نفت؛ مشکل اصلی نبود جاده بود.

پس این ادعا که گاز تحویلی به نیروگاه ها کمتر شده است درست نیست؟

میزان گاز مورد نیاز برای تولید شبکه برق حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که در فصل های سرد به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی، بخشی از آن را با سوخت دوم جایگزین می کنیم. در حال حاضر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب یا به عبارت دیگر ۶۵ درصد سوخت مصرفی در نیروگاه ها را گاز تشکیل می دهد. البته سهم گاز از سبد انرژی نیروگاه‌ها از ابتدای سال تا کنون حدود ۸۵ درصد برآورد می‌شود.

کد خبر: ۵٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha