۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
٥٠ درصد ظرفیت خالی در تولید تجهیزات نفتی

٥٠ درصد ظرفیت خالی در تولید تجهیزات نفتی

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: به دلیل کاهش تقاضا ۵۰ درصد ظرفیت ساخت تجهیزات صنعت نفت خالی است.

به گزارش بازار، مجید محمدپور در نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با بیان این که در حال حاضر در این نمایشگاه هر دو طرف عرضه و تقاضا حضور دارند، اظهار کرد: امیدواریم در پایان علی‌رغم تمام تفاوت‌ها به یک وضعیت جدید و تصمیمات اساسی برسیم به نحوی کهمشکلات سازندگان داخلی برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷۲۰ شرکت حقوقی در انجمن سازندگان صنعت نفت حضور دارند و ۸۰ هزار اشتغال مستقیم و ۲۵۰ هزار  اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است، گفت: ٢٠٠٠ واحد پیمانکاری و ۱۵۳ شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

محمدپور گردش مالی ۷۲۰ شرکت عضو را ٢.٧ میلیون یورو در سال عنوان کرد و افزود: تمامی ۷۲۰ شرکت ممیزی شده‌اند و در زمینه ساخت ۱۰ گروه کالایی به کارفرما کمک می‌کنند.

رییس انجمن سازندگان صنعت نفت با بیان این که در حال حاضر ۱۰ کمیته تخصصی تعیین شده که کار تکنولوژی‌محور و پژوهشی و همچنین مطالعه عرضه و تقاضا را انجام می‌دهند، اظهار کرد: ۶۰ درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور به توانمندی رسیده و ۲۰ درصد دسترسی از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با طرف خارجی و ۲۰ درصد دیگر نیز به‌دلیل میزان تقاضای بازار و مقیاس تولید و میزان سوددهی هنوز ورود نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه این امکان وجود دارد که در ۴۰ درصد باقیمانده نیز کشور به خودکفایی برسد که این مساله بستگی به کارفرما دارد، گفت: مشکل ما در صادرات API است که هنوز نتوانسته‌ایم آن را حل کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهایی مانند عمان، آذربایجان، سوریه و عراق مقاصد صادراتی ما هستند، اظهار کرد: باید بتوانیم چالش‌های موجود در بخش صادرات را برطرف کنیم. یکی از بزرگترین چالش‌های ما کاهش تقاضا است، علاوه بر آن به لحاظ بیمه و مالیات نیز مشکلاتب وجود دارد به گونه ای که هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌ایم اما باید ارزش افزوده آن را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه خرید بی‌رویه از خارج از کشور یکی دیگر از مشکلات ما در این بخش است، گفت: رفتار با سازنده داخلی مشابه شرکت های خارجی تنها درخواست ما از کارفرما است که اگر هلدینگ در این کار پیش قدم باشد قطعا این رویه تسری یافته و روش ها اصلاح می شود.

محمدپور با بیان این که ۴۹ درصد ظرفیت ما در اختیار نفت و یک‌درصد در اختیار صادرات است، افزود: اکنون کمیته توسعه صادرات و بین‌الملل را در سوریه، ترکیه و آذربایجان راه‌اندازی کرده‌ایم اما آن چه نگران‌کننده است ظرفیت خالی ۵۰ درصدی است.

همچنین در این مراسم مهرشاد جواهر دشتی  مشاور معاون امور علمی و فناوری رییس‌جمهور از اعلام آمادگی این معاونت برای ارتباط شرکت‌های بزرگ با دانش بنیان‌ها برای رفع گلوگاه‌های فناورانه خبرداد و گفت: در دوره اقتصاد بدون نفت تمرکز خود را بر نظام نوآوری گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ١٥ هزار بررسی از شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به تایید ٤٧٠٠ شرکت شد که بیش از ۵۰۰ شرکت از ۱۰ میلیارد تا ٤٠٠٠ میلیارد فروش دارند، اظهار کرد: انتقال فناوری، شاخص ارزیابی این شرکت‌ها است.

وی افزود: این عامل اساسی برای بومی‌سازی فناوری‌ها به کار گرفته می‌شود و با توجه به اصل جلوگیری از خام‌فروشی روی ابزار بومی‌سازی فناوری‌ها تاکید شده است.

مشاور معاون امور علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که ما به عنوان نهاد تسهیل گر آماده‌ایم شرکت‌های دانش بنیان با شرکت‌های بزرگ برای رفع گلوگاه‌های فناورانه وصل شوند، گفت: لازم است توسعه زیست بوم اقتصاد در صنعت پتروشیمی ایجاد شود.

به گفته وی عناصر زیست بوم نیازمند تامین مالی برای ایجاد نهادهای پشتیبان هستند که با کمک هلدینگ در حال بررسی ایجاد یک مرکز در ماهشهر در این زمینه هستیم.

کد خبر: ۵٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha