۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
مخالفت ذینفعان با شکل گیری شرکت های دانش بنیان| دانش بنیان ها نیازمند حمایت بیشتر هستند
یک کارشناس حوزه تولید در گفتگو با بازار:

مخالفت ذینفعان با شکل گیری شرکت های دانش بنیان| دانش بنیان ها نیازمند حمایت بیشتر هستند

یک کارشناس حوزه تولید و کسب و کار، گفت: مسئولان، برای تامین مالی کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان به جز صندوق شکوفایی، بایستی، حمایت های مالی دیگری را در دستور کار قرار بدهند.

سجاد صفری؛ بازار: «مرتضی دارایی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها چگونه است؟ اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان، اقتصاد بر مبنای دانش و پیوند علم و ثروت، علم و صنعت و دانش و صنعت است و اگر مسئولان این موضوع را پذیرفته اند وظیفه آن ها در قبال شرکت های دانش بنیان را سنگین تر می کند.

وی افزود: خوشبختانه، درخصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان، اتفاقات مثبتی در یک دهه اخیر در کشور رخ داده است؛ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی و نوآوری ها و اختراعات در سال ۸۹ تصویب شده است که هدف و تعریف آن، شرکت هایی هستند که هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی، شامل گسترش کاربرد اختراع و نوآوری، تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر با ارزش افزوده، بویژه در تولید نرم افزارهای مربوط، این قانون تصویب و ابلاغ شده و شورای عالی علوم و تحقیقات فناوری مسئول اجرای آن است.

این کارشناس تولید، تصریح کرد: خوشبختانه در این قانون، حمایت های موثری از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، تعریف شده است از جمله، این شرکت ها معاف از پرداخت مالیات، عوارض و حقوق گمرگی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی تا ۱۵ سال هستند و تامین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه و یا بکارگیری نوآوری و فناوری و اعطای تسهیلات با بهره پایین و یا بدون بهره، اولویت استقرار در پارک های علم و فناوری، مناطق ویژه، شهرک های کشاورزی، شهرک های صنعتی، تخفیف در واگذاری ها، ایجاد پوشش بیمه ای، تسهیل شرایط در مناقصات، تشکیل صندوق نوآوری شکوفایی که در سال ۹۱ تشکیل شد در حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان با هدف پیوند علم و ثروت، صورت گرفته است.

مزایای شرکت های دانش بنیان
دارایی افزود: شهرک هایی در زمینه گسترش و کاهش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی، نتایج تحقیق و توسعه از جمله، طراحی کالا و خدمات، در حوزه فناوری های برتر با ارزش افزوده بالا فعالیت می کنند و از آن ها حمایت می کند و هدفش این است که از این شرکت ها حمایت مالی صورت بگیرد که این حمایت مالی یک نکته بسیار مثبت است.

وی گفت: اعطای تسهیلات بصورت قرض الحسنه به شرکت های دانش بنیان در بودجه عمومی کشور، پیش بینی شده است که برای حمایت از این صندوق است و از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بدون اخذ ضامن و با شرایط بسیار مناسب به آن ها تسهیلات ارائه می شود.

دارایی درخصوص مزایای شرکت های دانش بنیان، بیان کرد: در قانون رفع موانع تولید که در سال ۹۴ تصویب شد ماده های ۴۳ و ۴۴ این قانون، برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، موسسات و شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند امتیازاتی را برای آن ها در نظر گرفته است. خوشبختانه، ادبیات حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها جا افتاده است و این ها نکاتی هستند که مثبت و حمایتی هستند و باید در این زمینه فعالیت شود.

وی افزود: در واقع، استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و ثبت اختراع، تحول ایجاد می کنند و در بنیاد کسب و کار، سوال ایجاد می کنند و پاسخ پیدا می کنند و تحول ایجاد می کنند.

دارایی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی، قیمت ها را می شکنند و خدمات را تسهیل و فرآیندها را بهبود می بخشند، نرم افزارها را تولید می کنند و ارزش افزوده ایجاد می کنند؛ هزینه ها را پایین می آورند و بهره وری را بیشتر می کنند و خط تولید را متحول می کنند ضایعات را کاهش می دهند و همه اینها موضوعاتی است که در این بخش صورت می گیرد.

نیاز به تامین زیرساخت های شرکت های دانش بنیان
این کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در پاسخ به این پرسش که آیا افراد و نهادهایی هستند که با فعالیت های شرکت دانش بنیان، مخالفت کنند؟ به بازار، گفت: بعضی اوقات یک حالت تدافعی، نسبت به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در بین بخشی از ذینفعان وجود دارد و این ذینفعان در بدنه دولت، مجلس و تصمیم گیرنده ها هستند.

دارایی اظهار داشت: ذینفعان با ترویج و توسعه این دسته از کسب و کارها مخالف بوده اند و آنها مخالف شکل گیری استارت آپ های حوزه حمل و نقل داخل شهری و بین شهری بودند.

وی تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل داخل شهری، برندهای موفقی همچون اسنپ و تپسی شکل گرفته اند و صاحبان این کسب و کارها جوانانی هستند که در خارج از کشور، دانش این کسب و کارها را یاد گرفته اند و در ایران آن را بومی کرده اند و با جذب سرمایه گذاری خارجی که داشته اند توانستند به موفقیت برسند.

دارایی افزود: متاسفانه در ابتدا با شکل گیری و جا افتادن این کسب و کارها مقابله شد و بحث های عمومی شکل گرفت و دستگاه هایی با آن ها مخالفت کردند و می گفتند که این شرکت ها نباید اجازه فعالیت داشته باشند. افرادی که ذینفع بودند با شکل گیری این کسب و کارها مخالفت کردند و یا اینکه ضرورت این کسب و کارها را درک نکرده بودند.

وی تصریح کرد: بعضی اوقات، قطعی اینترنت و یا اتفاقاتی از این قبیل، به استارت آپ ها آسیب می رساند این ها مواردی هستند که درخصوص نقاط ضعف و مثبت کسب و کارهای حوزه دانش بنیان و استارت آپ ها وجود دارند. اعتماد به این کسب و کارها و حمایت از آن ها و ضرورت ایجاد این کسب و کارها باید بیشتر و تقویت بشود و بصورت حاکمیتی هم از آن ها دفاع بشود.

این کارشناس حوزه تولید، افزود: مسئولان، بایستی درخصوص تامین زیرساخت های شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها تلاش کنند و اینترنت را که زمینه توسعه این کسب و کارها هستند و تجهیزات الکترونیکی را به صورت ارزان به مردم ارائه بدهند.

دارایی در پایان بیان کرد: تامین مالی، موضوعی است که برای توسعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نیاز است به آن توجه بشود و مسئولان باید درخصوص تامین مالی شرکت های دانش بنیان تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کنند. اکثر بنگاه های کشور، خُرد، کوچک و متوسط هستند و تامین این هزینه ها برای آن ها سنگین است و برای اینکه کسب و کارها به سمت شرکت های دانش بنیان و اختراعات بروند و بخش تحقیق و توسعه خود را فعال کنند بایستی از آن ها حمایت بشود تا بتوانند شرکت خود را تجاری کنند. مسئولان، برای تامین مالی کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان به جزو صندوق شکوفایی، بایستی، حمایت های مالی دیگری را در دستور کار قرار بدهند و پیشنهاد این است در این زمینه، توجه بسیاری به خوشه های کسب و کار بشود و به توسعه منطقه ای آنها توجه شود و مورد حمایت قرار بگیرند.

کد خبر: ۵۷٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha