۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
مقابله با خام فروشی در بورس کالا
عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران عنوان کرد

مقابله با خام فروشی در بورس کالا

ظفر، عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران شیوه‌نامه جدید دولت را دارای رویکرد مثبتی دانست و عنوان کرد: مهمترین شاخصه مثبت این شیوه‌نامه این است که از خام‌ فروشی جلوگیری می‌کند و تمام واحدها را مکلف به عرضه در بورس کالا کرده است و این موضوع به متعادل‌سازی قیمت‌ها در بلندمدت کمک می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رییس هیات مدیره فولاد ظفر بناب با تاکید این که برخی نکات موجود در شیوه‌نامه دولت متناسب با شرایط همه تولیدکنندگان نیست، تصریح کرد: الزام همه تولیدکنندگان به فروش تمام محصولات در بورس کالاست، شرایط را برای نوردکاران که در پایین‌دست زنجیره هستند و مصرف‌کنندگان خرد دارند، پیچیده می‌کند؛ چراکه امکان دارد محصول آنها در هفته‌ای مشتری نداشته باشد و طبق مفاد این شیوه‌نامه باید با ۵ درصد زیر قیمت در هفته آتی بفروشند که این برای تولیدکننده امکان‌پذیر نیست، چراکه واحدهای نوردی این مقدار سود ندارند که بتوانند با این درصد کمتر بفروشند.

بیش از ده روز از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون زنجیره فولاد مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه انجام داده‌اند و بحث‌های داغی را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند.

دست آخر نیز ظاهرا قرار شده است که حداقل تا یکی دو ماه آینده، تغییری در متن شیوه‌نامه پدید نیاید، اما تعیین نا به هنگام قیمت شمش در معاملات فردای بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، در حالی که براساس اعلام برخی مدیران دولتی قرار بود این اتفاق تا هفته آینده رخ ندهد، باعث آشفتگی امروز بازار آزاد آهن شد.
به همین دلیل، همچنان ابهامات زیادی درباره شیوه‌نامه تازه دولت و نحوه اجرای آن باقیمانده است که سعی می‌کنیم در روزهای آینده آنها را از فعالان و کارشناسان حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد جویا شویم.

امید اسماعیل ظفر، عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران شیوه‌نامه جدید دولت را دارای رویکرد مثبتی دانست و عنوان کرد: مهمترین شاخصه مثبت این شیوه‌نامه این است که از خام‌ فروشی جلوگیری می‌کند و تمام واحدها را مکلف به عرضه در بورس کالا کرده است و این موضوع به متعادل‌سازی قیمت‌ها در بلندمدت کمک می‌کند.

وی البته با بیان این که برخی نکات موجود در شیوه‌نامه متناسب با شرایط همه تولیدکنندگان نیست، اظهار داشت: مهمترین نقطه ضعف این شیوه‌نامه الزام همه تولیدکنندگان به فروش تمام محصولات در بورس کالاست و این موضوع برای نوردکاران که در پایین‌دست زنجیره هستند و مصرف‌کنندگان خرد دارند، شرایط را کمی پیچیده می‌کند.

کد خبر: ۵۷٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha