۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کاهش ۲۴ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا

کاهش ۲۴ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا

تولید گازهای گلخانه‌ای در اروپا از سال ۱۹۹۰ سیر نزولی را تجربه می‌کند.

به گزارش بازار، بر اساس گزارش سالانه اتحادیه اروپا در زمینه محیط زیست، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در کشورهای عضو این اتحادیه از سال ۱۹۹۰ تاکنون ۲۴ درصد کاهش یافته است.
اما اتحادیه اروپا تاکید کرده است که اقدامات لازم برای به صفر رساندن میزان تولید آلاینده‌ها تا سال ۲۰۵۰ را افزایش خواهد داد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد میزان تولید گازهای آلاینده در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ به نسبت سال قبل ۳.۷ درصد کاهش یافته در حالی که تولید ناخالص در همین بازه زمانی ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

کمیسیون اروپا پیش‌بینی می‌کند به دلیل قرنطینه و توقف بخشی از فعالیت‌های عادی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، میزان کاهش گازهای آلاینده در سال ۲۰۲۰ به ۸ درصد برسد.

کمیسیون اروپا در بخش دیگری از این گزارش عنوان می‌کند: «همانطور که تجارب قبلی نشان داده است، احیای سریع فعالیت‌های اقتصادی ممکن است به افزایش چشمگیر تولید گازهای آلاینده منجر شود. از این رو تنها راه پیشگیری از وقوع این حالت سوق دادن مشوق‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در نحوه تولید و مصرف پاکیزه‌تر است.»

اورسولا فون در لاین، که از دسامبر سال گذشته ریاست کمیسیون اروپا را برعهده گرفته مقابله با گرمایش زمین را یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون تعیین کرده است.

کمیسیون اروپا در عین حال متعهد شده که در سیاست‌های مربوط به احیای اقتصاد اروپا پس از بحران کرونا در عرصه سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری نکند.

فرانس تیمرمنس، معاون کمیسیون اروپا و مسئول طرح‌های زیست محیطی موسوم به «توافق سبز» نیز گفت: «اتحادیه اروپا ثابت کرده که رشد اقتصادی همزمان با کاهش گازهای آلاینده امکان‌پذیر است. گزارشی که امروز منتشر شد نشان می‌دهد که برای تحقق هدف تعیین شده برای سال ۲۰۵۰ و رساندن میزان تولید گازهای آلاینده به حد صفر در تمامی عرصه‌های اقتصادی و تولیدی باید اقدامات بیشتری انجام شود.»

اتحادیه اروپا برای تسریع این روند از کشورهای عضو خواسته است که هدف تعیین شده برای کاهش میزان تولید گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ را از ۴۰ به ۵۵ درصد در مقایسه با میزان ثبت شده در سال ۱۹۹۰ افزایش دهند.

طبق معاهده زیست محیطی پاریس که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد همه کشورهای امضاکننده باید تا پایان سال ۲۰۲۰ اهداف مشخص خود برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و گازهای آلاینده در دهه آینده را اعلام کنند.

رهبران کشورهای جهان در اجلاس پاریس توافق کردند که میزان گرمایش زمین را در حد ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی حفظ کنند. اما دانشمندان و کارشناسان محیط زیست می‌گویند فرصت چندانی باقی نمانده و اگر در سال‌های آینده اقدامات گسترده و عاجلی انجام نشود اهداف معاهده پاریس متحقق نخواهند شد.

کد خبر: ۵۷٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha