۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
ایران ۲۵ سال از متوسط عمر مفید ساختمان دنیا عقب است| آغاز اجرای احداث ساختمان های کم انرژی در تهران
مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن:

ایران ۲۵ سال از متوسط عمر مفید ساختمان دنیا عقب است| آغاز اجرای احداث ساختمان های کم انرژی در تهران

ظهیری، مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به اینکه ایران ۲۵ سال از متوسط عُمر مفید ساختمان در دنیا عقب است گفت: برای اولین بار در کشور و بعد از ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در شهریور ماه، اجرای پایلوت ساختمان های کم انرژی در استان تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بازار، تفاهم نامه همکاری گروه سرمایه گذاری مسکن و پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان ( EEEB ) امروز در حالی در محل پژوهشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف برای اجرای پایلوت ساختمان های کم انرژی ( EC+ ) در استان تهران برگزار شد که در این تفاهمنامه مقرر شد تا در راستای تقویت بیشتر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به صورت پایلوت و در شهر اندیشه ساخت ساختمان های کم مصرف اجرایی شود.

این مراسم و تفاهمنامه که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد از سوی برنامه عمران سازمان ملل متحد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن منعقد و مقرر شد تا ۱۷۵ واحد مسکونی در شهر جدید اندیشه و با ضوابط احداث شود.

روزبه ظهیری هاشمی مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن در مراسم امضای تفاهم نامه با اشاره به اینکه بعد از انقلاب صنعتی به ویژه در ۱۰۰ سال اخیر یک رقابت سختی برای توسعه و رفاه صورت گرفت، گفت: این رقابت برای توسعه و رفاه و به دلیل غفلت از انرژی و منابع تجدیدپذیر باعث شد تا به نقطه تضاد برسیم. حال هر چقدر تلاش می شود نه تنها از رفاه دور می شویم بلکه محیط زیست را به مرحله بحرانی خود کشانده است.

مدیر عامل گروه سرمایه گذاری بانک مسکن با بیان اینکه شاید در ۷۰ سال گذشته یک ناآگاهی در این خصوص رخ داده باشد اما در ۳۰ سال اخیر نشان می دهد یک غفلت هایی در این خصوص رخ داده است و  این قصور نمی تواند مورد قبول باشد، اظهار داشت: تصور ما این است که ما وارث نسل بعد هستیم در حالیکه ما امانت دار نسل آتی هستیم. به همین منظور در گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان بزرگترین انبوه ساز تلاش تلاش شده است که به سمت الگوسازی حرکت شود.

در ۳۰ سال گذشته به جای کمیت به این سمت حرکت کرده ایم که چگونه فرهنگ سازی کنیم چرا که عمدتا صنایع ساختمان به واسطه دیدگاههایی که وجود دارد به سمت استفاده از ادبیات مورد توجه محیط زیست استفاده کنیم

ظهیری هاشمی ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته به جای کمیت به این سمت حرکت کرده ایم که چگونه فرهنگ سازی کنیم چرا که عمدتا صنایع ساختمان به واسطه دیدگاههایی که وجود دارد به سمت استفاده از ادبیات مورد توجه محیط زیست استفاده کنیم. به همین منظور از دو سال قبل در راستای این موضوع، رویکرد تولید ساختمان های پایدار به جای توجه به کمیت سوق پیدا کرده ایم.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه کوه ها را از بین می بریم و مصالح ساختمانی تولید می کنیم و سپس آنها را در ساختمان ها دفن می کنیم گفت: در حال حاضر متوسط عُمر مفید ساختمان ها در دنیا ۵۰ سال و بیشتر است اما در خوشبینانه ترین حالت این عدد در ایران ۲۵ سال است. حال با توجه به این موضوع در دو سال گذشته تلاش کرده ایم تا با احداث ساختمانهای پایدار، کیفیت ساخت را بهبود ببخشیم.

قطعا با همه گیر شدن ساخت ساختمانهای پایدار مشتریان و خریداران تفاوت را خواهند دید و در آینده کشور به این نتیجه خواهد رسید که این برنامه چه عایدی برای کشور خواهد داشت

مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به اینکه برای رفتن به این سمت و احداث ساختمان های پایدار از بهترین منابع استفاده شده و خواهد شد ادامه داد: نگاه ما به تکنولوژی صرفا تکنولوژی برای تکنولوژی نیست، بلکه برای پاسخگویی به رفع چالش ها است و اگر مسیر درست انتخاب شود این مردم هستند که منتفع خواهند شد. قطعا با همه گیر شدن ساخت ساختمانهای پایدار مشتریان و خریداران تفاوت را خواهند دید و در آینده کشور به این نتیجه خواهد رسید که این برنامه چه عایدی برای کشور خواهد داشت.

بعد از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و تصویب آن در شهریور ماه به موضوع مدیریت بهینه سازی انرژی و محیط زیست ورود جدی تر شد و به صورت پایلوت ۱۷۵ واحد مسکونی را در شهر جدید اندیشه با زیربنای ۲۵ هزار متر پیاده سازی خواهد شد

وی ادامه داد: این اتفاق به مصرف انرژی نیز کمک زیادی خواهد کرد به همین منظور بعد از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و تصویب آن در شهریور ماه به موضوع مدیریت بهینه سازی انرژی و محیط زیست ورود جدی تر شد و به صورت پایلوت ۱۷۵ واحد مسکونی را در شهر جدید اندیشه با زیربنای ۲۵ هزار متر پیاده سازی خواهد شد. به همین منظور برای بهینه سازی مصرف انرژی و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید ساختمان ها صلاحیت لازم را برای میزان بهینه انرژی داشته باشند.

ظهیری هاشمی خاطر نشان کرد: تلاش می شود تا در یک سطح بالاتر از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ساخت ساختمان های مصرف کم به صورت پایلوت اجرایی شود. به همین منظور در پشت این پروژه حمایت معنوی معاونت علمی ریاست جمهوری است و بودن شک این برنامه موفقیت خوبی در پی خواهد داشت.

در این مراسم همچنین، علی وطنی مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان و مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در دانشگاهها و آموزش باید به گونه ای عمل شود که که فارغ التحصیلان در بازار کار جذب شوند گفت: باید نیروهای جوان و نخبه و فارغ التحصیلان را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی برای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای ما بسیار مهم و حیاتی است  ادامه داد: ساخت ساختمانهای پایدار نشان می دهد که گروه سرمایه گذاری مسکن با واژه ریسک به خوبی آمادگی دارند و اعلام آمادگی آنها در ساخت ساختمانهای پایدار موفقیت این طرح را بیشتر خواهد کرد.

به گفته وی، تا سال ۹۲ فقط تعداد ۶۰ شرکت دانش بنیان داشتیم اما در حال حاضر تعداد شرکت های دانش بنیان به ۵۶۰۰ شرکت رسیده است.

کد خبر: ۵۷٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha