۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
تعدیل قیمت مرغ؛ پر و بال سودجویان قیچی می‌شود
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تعدیل قیمت مرغ؛ پر و بال سودجویان قیچی می‌شود

مشهد- عرضه مرغ از هفته گذشته باقیمت‌های غیرمنطقی آغاز و هنوز به ثبات لازم نرسیده؛ لذا برای مهار این بازار مسئولان با روش‌های مختلف سعی در مهار آن دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در ایران برخلاف منطق اقتصادی جاری در تمام کشورها، زمانی که قیمت‌ ‌روند افزایشی را طی می‌کند،عرضه کمتر و تقاضا بیشتر می‌شود و این باعث از کنترل خارج شدن بازار و به وجود آمدن یک بازار غیرمنطقی و هیجانی می‌شود.

اگرچه استان خراسان رضوی ازنظر تأمین و تولید مرغ در زمره استان‌های پیشتاز و خودکفا است اما هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها شیب فروش به سمت پایتخت متمایل شد و بخش اعظمی از تولیدات این استان سر از بازارهای تهران درآورد و لذا همین موضوع بیش از گذشته به کمبود و گرانی مرغ دامن زد.

به گزارش خبرنگار بازار باوجوداینکه از ابتدای این هفته مسئولان با توزیع مرغ منجمد به میزان ۴۰۰ تن در مشهد امیدوار بودند که قیمت این کالای اساسی به ثبات برسد اما به نظر می‌رسد این محصول هم چنان روزهای پرتلاطم و قیمت‌های متفاوتی را طی می‌کند و سودجویان به شکل دیگری از این بازار نانی برای خود تهیه می‌کنند.

قیمت های نجومی
گرانی مرغ  موجب شده تا این روزها بسیاری از شهروندان تا زمان به ثبات رسیدن قیمت مرغ از خرید مرغ کامل خودداری کرده و به خرید یک‌تکه سینه و یا یک کیلو بال و یا ران برای رفع نیاز روزانه رضایت دهند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/10/12/4/45831.jpg

​گفتنی است گرچه در طی روزهای گذشته توزیع مرغ منجمد توانسته کمی از التهاب بازار مرغ را کم کند اما این اقدام هنوز منجر به مهار بازار نشده و هم‌چنین قیمت مرغ بر روی قیمت ۲۵ الی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های سطح شهر جولان می‌دهد.

گفتنی است گرچه قیمت مرغ گرم کمی مجبور به عقب‌نشینی شده و از کیلویی ۴۰ هزار تومان در حال حاضر به کانال ۲۶ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است اما به نظر می‌رسد برخی فروشندگان به طرق مختلف سعی در سود بیشتر از این بازار دارند.

در همین رابطه یکی از شهروندان مشهدی دریکی از فروشگاه‌های سطح شهر به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت مرغ  کیلویی ۲۶ هزار تومان است اما قیمت یک کیلو سینه مرغ افزون بر ۳۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است!

حسین اعتمادی با اعتراض به اینکه قیمت یک کیلو پاچین افزون بر ۳۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و قیمت بال مرغ نیز کمتر از ۲۶ هزار تومان نیست لذا اگر این قطعات را کنار هم بگذاریم قیمت یک کیلو مرغ بازهم از ۳۶ هزار تومان فراتر می‌رود!

وی با نارضایتی عنوان می‌کند: معلوم نیست این قیمت‌های نجومی چگونه و از کجا آمده است و متأسفانه در هیچ فروشگاهی نرخ نامه‌ای مبنی بر قیمت مرغ‌های تکه شده وجود ندارد!

این شهروند اظهار می‌کند: بسیاری از فروشگاه‌ها مرغ کشتار روز  ندارند ولی به مقدار دلخواه مرغ‌های تکه شده در اختیاردارند که به دو برابر قیمت مرغ معمولی به فروش می‌رسانند.

وی بابیان اینکه بسیاری از این مرغ‌ها هنگام خرید درجه دمای بسیار پائین و نزدیک به انجماد دارند بیان می‌کند به نظر می‌رسد مرغ‌های منجمد توزیع‌شده باقیمت تعادلی سر از بازار و باقیمت‌های نجومی درآورده است.

تشکیل پرونده برای متخلفان
در همین راستا مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی بابیان اینکه تعداد ۱۰۳ فقره پرونده تخلف مرتبط باقیمت مرغ به ارزش حدود ۹ میلیارد ریال طی بازرسی از بازار مرغ مشهد تشکیل‌شده است اظهار کرد: طی یک هفته اخیر با توجه به نوسانات قیمت مرغ نظارت بر این واحدهای صنفی تشدید شد که در این خصوص ۱۹ اکیپ گشت مشترک و ۹۲ مرحله بازرسی انجام شد و به ۱۴۵ واحد صنفی هم تذکر داده شد.

سید مرتضی مدنی در این رابطه گفت: گشت مشترک تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف از بازار مرغ مشهد برای تنظیم و تثبیت بازار مرغ آغازشده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: با تلاش همکاران در تعزیرات حکومتی و سازمان‌های نظارتی قیمت مرغ تازه از ۴۰ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان کاهش یافت.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/04/08/4/16456.jpg

​مدنی از شهروندان خواست هرگونه تخلف را به سامانه ۱۳۵ تعزیرات یا ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

تلاش برای ثبات قیمت ها
در همین رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ در هفته گذشته اظهار کرد: در همین راستا کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی ناگزیر شد تا از ممنوعیت خروج گوشت مرغ منجمد از استان اقدام کند.

علی رسولیان با اشاره به مصوبات اخیر وزارت جهاد کشاورزی به بازار گفت: هم‌چنین مقررشده تا واحدهای مرغداری که نهاده دریافت می‌کنند حداقل ۳۰ درصد گوشت را به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور عرضه کنند که این مصوبه باید از امروز در استان اجرا شود.

وی ممنوعیت خرج گوشت مرغ  منجمد و همچنین توزیع میزان زیادی گوشت مرغ  در بازارهای استان را عامل کاهش قیمت مرغ و ثبات نسبی عنوان کرد و افزود: در همین حال کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مؤثر در بخش تولید و توزیع گوشت مرغ، قیمتی برای گوشت مرغ قطعه‌بندی شده تعیین می‌کند که این قیمت به تصویب کارگروه تنظیم بازار استان می‌رسد.

رسولیان اظهار کرد: این اقدام برای کنترل قیمت گوشت قطعه‌بندی شده در بازار است که در این راستا به زنجیره‌های تولید گوشت مرغ در استان به‌اندازه نهاده‌ای که به نرخ دولتی می‌گیرند و میزان گوشتی که به قیمت مصوب عرضه می‌کنند، اجازه داده شود بخشی از گوشت مرغ قطعه‌بندی شده را به قیمت مصوب بفروشند.

بازار رقابتی
نوسان قیمت کالا مدت طولانی است که دامن‌گیر اقتصاد کشور شده است و باید برای رهایی از آن راهکارهای کارشناسی که عنوان می‌شود مورد پیگیری قرار گیرد.

در تمام دوره‌ها که با بازرسی بازار کنترل می‌شد نتیجه مطلوب به دست نیامد و گرانی بیشتر می‌شد لذا به نظر می‌رسد ما باید کاری کنیم که بازار در فضای رقابتی قرار گیرد.

بنا بر گفته کارشناسان ازآنجاکه در هیچ دوره‌ای بازار کالایی کشور رقابتی نبوده است و همواره قیمت‌ها از سوی سیاست‌گذاران تعیین‌شده است لذا پیشنهاد می‌شود برای رهایی از این موضوع نسبت به تقویت تشکل‌ها اقدام شود.

دولت با پرداخت یارانه در واردات برخی از کالاها فضا برای سوءاستفاده برخی‌ها ایجاد می‌کند و لذا همواره شاهد آن هستیم که نوسان قیمت این کالاها بر سایر کالاها اثر می‌گذارد، بدین‌جهت آزادسازی و رفتن به سمت اقتصاد آزاد کمک می‌کند تا بخش قابل‌توجهی از مشکلات این روزهای اقتصاد حل شود.​

کد خبر: ۵۷٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha