۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
سیاست های ارزی مهمتر از نوسان نرخ های جهانی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

سیاست های ارزی مهمتر از نوسان نرخ های جهانی

ناسوتی فرد، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسان نرخ کامودیتی ها است؛ اما مهم تر از آن سیاست های اتخاذی در برابر ثبات قیمت ارز در کشور است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمد مهدی ناسوتی فرد، با بیان این مطلب گفت: به طور طبیعی بخش عمده بازار سرمایه وابسته به قیمت های جهانی  و نرخ ارز است و از صنایع بزرگ و تاثیر گذار که پتروشیمی ها، سنگ آهنی ها و ... هستند تا برخی  صنایع کوچک ارتباط مستقیمی با این قیمت ها دارند در نتیجه اگر قیمت ها رشد کند، وضعیت بورس بهتر می شود و افت آن نتیجه عکس دارد.

وی افزود: همیشه زمانی که دست دولت باز بوده، یعنی امکان صادرات نفت یا فرآورده های آن وجود داشته است قیمت ارز هم  به صورت کنترل شده پایین بوده است. از طرفی واردات بی رویه منجر به ضرر و زیان تولید کنندگان داخلی می شد، اما در دوره های تحریم که فشار اقتصادی زیادی بر کشور وارد شد،   قیمت دلار بالا رفت و صادرات با استقبال روبرو شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طی چند سالی که فروش نفت تقریبا ناممکن بود، تولید کنندگان با صادرات محصولاتشان راه نجات کشور بودند و به نوعی ضربه تحریم ها را کاهش دادند، از طرفی توسعه فعالیت شرکت های صادراتی منجر به سودآوری و وضعیت مطلوب آنها شده است که در بازار سرمایه هم با اقبال عمومی همراه هستند.

ناسوتی فرد، نوسان نرخ های جهانی را پارامتری مهم و تاثیر گذار برای بورس دانست اما نکته مهم تر از آن را سیاست اتخاذی در برابر قیمت ارز در کشور عنوان کرد.

وی در خصوص برابری نرخ دلار و ریال در بودجه سال آینده کشور هم گفت: به نظر بنده این نرخ اهمیتی ندارد چون از آن استفاده چندانی نمی شود و بیشتر صوری است؛ مولفه اصلی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد نرخی است که در سامانه نیما و در بازار آزاد اعلام می شود؛   سامانه ای که راه اندازی آن یک اقدام ضروری برای کشور بوده و صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن کامل ارز به داخل کشور می کند.

به گفته ناسوتی فرد، پی گیری این موضوع و تداوم سیاست های صحیح ارزی از مهمترین عوامل برای اقتصاد امروز کشور است.

کد خبر: ۵۷٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha