۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
کمبود مرغ در قطب تولید گوشت سفید کشور؛ توپ گرانی در زمین دولت
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

کمبود مرغ در قطب تولید گوشت سفید کشور؛ توپ گرانی در زمین دولت

گرگان- قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ از مرز ۳۰ هزار تومان گذشته و با وجود افزایش قیمت، مرغ در بازار نایاب شده است؛ مسئولان کاهش جوجه‌ریزی را عامل وضعیت فعلی بازار می‌دانند اما تولیدکنندگان توپ گرانی را در زمین دولتی‌ها می‌اندازند و می‌گویند وضعیت موجود اثر تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولتی‌ها در مهرماه است.

زهرا بهرامی؛ بازار: گلستان با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن گوشت سفید در سال دومین قطب تولید مرغ کشور و به همراه دو استان شمالی کشور (گیلان و مازندران) استان‌های معین در تأمین گوشت سفید پایتخت است.

مرغ از قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان گذشته و بین ۳۱ تا ۳۷ هزار تومان عرضه می‌شود آن هم به شرط پیدا شدن؛ در روزهای اخیر قفسه بسیاری از فروشگاه‌ها و مرغ فروشی‌ها خالی است و اگر مرغ در بازار موجود باشد بیش از ۱۰ هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود.

بازار مرغ در دست دلالان
یکی از شهروندان گلستانی به خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت مرغ به یکباره بیشتر از ۱۰ هزار تومان افزایش یافته و در بازار هم نایاب شده است؛ این امر نشان می‌دهد دولت هیچ نظارتی بر بازار ندارد.

رضا شهرکی افزود: در شرایطی که قفسه مرغ فروشی‌ها خالی است و مرغ آماده طبخ در بازار نایاب شده؛ عرضه مرغ زنده با قیمت بیش از ۲۵ هزار تومان آزاد است و این امر نشان می‌دهد بازار در دست دلالان است.

کاهش تولید نداشته‌ایم اما قیمت مرغ در بازار تهران بالای ۳۰ هزار تومان است و این جذابیت قیمت باعث شده تولیدکنندگان مرغ تولیدی را به جای توزیع در گلستان به تهران ارسال کنند

وی ادامه داد: دولت باید در این شرایط که بازار ملتهب است عرضه مرغ منجمد را افزایش دهد تا بازار به تعادل برسد؛ دولت در ماه‌های اخیر نشان داده نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام دارد.

شهرکی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر گرانی افسارگسیخته را در تمامی اقلام خوراکی و مصرفی شاهد هستیم و شواهد موجود نشان می‌دهد بازار به حال خود رها شده است و تولید کننده و مصرف کننده در جدال باهم و گرانی هستند.

وی تصریح کرد: با گرانی‌های اخیر، شیوع کرونا و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، قدرت و توان خرید بسیاری از خانواده‌ها کاهش یافته است اما وضعیت بازار به شدت نابه‌سامان است و گویا قرار نیست برای بهبود اوضاع چاره‌اندیشی شود.

کاهش تولید نداشتیم
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۷۲ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده و کاهش تولید نداشتیم به خبرنگار بازار گفت: میزان تولید مرغ در گلستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش یافت.

حبیب الله تاشی با بیان اینکه گلستان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور است و در رتبه دوم تولید پس از مازندران قرار دارد، افزود: گلستان دارای یک هزار و ۹ واحد پرورش مرغ با ظرفیت جوجه ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره است.

وی با اشاره به اینکه در هر ماه میانگین ۱۱ میلیون جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۳۰۰ هزار تن مرغ در استان تولید شود.

زمزمه گرانی مرغ هست
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ تن مرغ در استان کشتار شده و ۶۰۰ تن آن روانه سایر استان‌ها می‌شود، تصریح کرد: کاهش تولید در استان نداشته‌ایم اما قیمت مرغ در بازار تهران بالای ۳۰ هزار تومان است و این جذابیت قیمت باعث شده تولیدکنندگان مرغ تولیدی را به جای توزیع در گلستان به تهران ارسال کنند.

تاشی با تأکید بر اینکه کاهش تولید مرغ در استان نداشتیم اما تولید کشور کاهش پیدا کرده است، توضیح داد: کمبودی که هم‌اکنون در بازار شاهد هستیم اثر مدیریت وضعیت تولید در مهرماه است؛ در مقطع زمانی هشت تا ۲۰ مهر به دلیل کاهش قیمت جوجه یکروزه، جوجه ریزی ممنوع شد؛ الان به مقطع زمانی رسیده‌ایم که جوجه‌های یکروزه آن زمان باید وارد بازار شوند.

به گفته وی مدیریت آن زمان الان اثرش را در بازار نشان داده است و جذابیت قیمتی بازار تهران باعث شده مرغ گلستان از راه رسمی و غیر رسمی وارد بازار تهران شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با این توضیح که مرغدار تمایل دارد به جای فروش مرغ به قیمت ۲۰ هزار تومان در گلستان، مرغ تولیدی را در بازار تهران ۳۰ هزار تومان به فروش برساند، بیان کرد: زمزمه برای گرانی مرغ هست اما هنوز تصمیم‌گیری نشده است و به زودی مرغ منجمد وارد بازار می‌شود تا بازار به تعادل برسد.

افزایش ۱۰ هزار تومانی در یک هفته
یکی از فروشندگان مرغ در استان هم از افزایش بیش از ۱۰ هزار تومانی خرید مرغ در استان خبر داد و به خبرنگار بازار اظهار کرد: پس از عرضه نشدن چند روزه مرغ در استان حالا شاهد افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ در استان هستیم.

سیدمحمد حسینی توضیح داد: تا هفته گذشته  هر کیلوگرم مرغ را از صنف ۱۹ هزار تومان می‌خریدیم و به قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختیم؛ اما حالا کیلویی ۲۹ هزار و ۷۰۰ می‌خریم و ۳۱ هزار تومان می‌فروشیم.

مرغدار در تعیین قیمت دخیل نیست که بتواند مرغ را گران کند؛ اگر می‌توانستیم ساز و کاری تعیین کنیم زمانی که قیمت به هشت هزار تومان رسید و متضرر شده بودیم اقدامی می‌کردیم

وی افزود: شنیده‌ام قیمت مرغ در برخی از شهرهای استان از مرز ۳۵ هزار تومان هم گذشته است با این حال خرید مردم کم نشده است و مردم به دلیل نگرانی از افزایش قیمت‌ها، بیشتر خرید می‌کنند.

حسینی با این توضیح که واقعیت‌های موجود در بازار با آنچه در اخبار بیان می‌شود متفاوت است؛ تعیین قیمت در دست من عرضه کننده نیست، تصریح کرد: صبح امروز در زیرنویس شبکه‌های مختلف تلویزیونی قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده بود اما همین امروز ۱۳۲ کیلوگرم مرغ برای من مبلغ سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یعنی کیلویی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان فاکتور شده است و تا غروب باید به تک تک مشتریان توضیح دهم چرا به جای ۲۰ هزار تومان مرغ را ۳۰ هزار تومان می‌فروشم.

تولید کننده در قیمت‌گذاری دخیل نیست
یک تولیدکننده گلستانی هم با انتقاد از وضع موجود به خبرنگار بازار گفت: مرغدار در تعیین قیمت دخیل نیست که بتواند مرغ را گران کند؛ اگر می‌توانستیم ساز و کاری تعیین کنیم زمانی که قیمت به هشت هزار تومان رسید و متضرر شده بودیم اقدامی می‌کردیم.

رمضان تجری افزود: ما مرغداران رُباط‌هایی هستیم که جوجه ۳۰ گرمی را از آقایان گرفته و مرغ ۲.۵ تا سه کیلوگرمی را تحویل می‌دهیم بدون اینکه در قیمت‌گذاری‌ها دخیل باشیم؛ حدود شش روز است جوجه را تحویل گرفته‌ام و هنوز قیمت آن را نمی‌دانم و علی الحساب ۱۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت پشتیبانی واریز کرده‌ام.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است تا به این صنعت ضربه بزنند و آن را نابود کنند که موفق هم شده‌اند؛ ما مهرماه که دولت دستورالعمل کاهش جوجه‌ریزی ابلاغ شد هشدار داریم و فریاد زدیم چرا باید ۴۵ روز سالن‌ها خالی باشد در حالی که ما مجبوریم پول کارگر، بیمه، سالن و سود بانکی را پرداخت کنیم اما گوش شنوایی نبود.

این مرغدار گلستانی به دلایل افزایش قیمت در روزهای اخیر هم اشاره و بیان کرد: نبود نهاده و کمبود نقدینگی عامل اصلی گرانی مرغ است؛ قیمت نهاده‌ها سه تا چهار برابر افزایش داشته اما نقدینگی و توان تولیدکنندگان نه تنها ثابت نبوده بلکه کاهش داشته است.

دولت با تصمیمات نادرست به تولید ضربه می‌زند
وی با این توضیح که سویای سه هزار تومانی را هم‌اکنون ۱۶ هزار تومان خریداری می‌کنیم، توضیح داد: در این شرایط باید نقدینگی مرغداران پنج برابر افزایش یابد آیا در این شرایط برای مرغدار میسر است؛ در عین حال مشکلات تأمین نهاده هم وجود دارد.

تجری تصریح کرد: برای تأمین نهاده باید در سامانه بازارگاه ثبت نام کنیم تا ۱۲ روز پس از جوجه‌ریزی هیچ نهاده‌ای تحویل نمی‌شود؛ در این مدت باید دان چهار هزار تومانی (دولتی) را در بازار آزاد کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین کنیم تا بتوانیم بعد از ۱۲ روز در بازارگاه ثبت نام کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی روز دوازدهم جوجه‌ریزی خرید کنیم ۲۵ روز تا یکماه طول می‌کشد تا دان مورد نیاز مرغدار گلستانی از بندرعباس به دست وی برسد؛ عملا دان خریداری شده به درد این دوره نمی‌خورد؛ آیا در این شرایط اقتصادی من تولیدکننده توان خرید دان برای دو یا سه دوره را دارم؟!

این تولیدکننده گلستانی تأکید کرد: دردهایی وجود دارد که کسی جز تولید کننده نمی‌بیند؛ دولت با سیاست‌های و برنامه‌های نادرست ضربه‌ای به تولید وارد می‌کند که قابل جبران نیست و در گرانی بازار اثرش بروز می‌کند.

شنبه گذشته جلسه ستاد تنظیم بازار گلستان برگزار شد و استاندار گلستان وعده داد تا عرضه مرغ و روغن در گلستان ظرف ۱۰ روز آینده به تعادل برسد و رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان هم گفته با افزایش تولید مرغ در استان انتظار می‌رود که عرضه آن بیشتر شود و قیمت آن هم به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برسد.

پس از تشکیل کارگروه تنظیم بازار در استان دوباره مرغ در فروشگاه‌ها نایاب شده است و باید منتظر بود و دید با تصیمات اخیر بازار به تعادل می‌رسد یا مجدد شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم.

کد خبر: ۵۷٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha