۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کاهش ۶۰ درصدی تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی/ فروش فقط در ۵ روز اول ماه
ملکی در گفتگو با بازار خبر داد

کاهش ۶۰ درصدی تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی/ فروش فقط در ۵ روز اول ماه

ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران گفت: علیرغم عرضه قابل توجه گوشت گوسفندی به مقدار مورد نیاز مردم در بازار، تقاضا برای خرید این کالا در بازار ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بازار؛ گروه اصناف: «علی اصغر ملکی» روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: از سه روز گذشته نیز فروش گوشت گوسفندی در واحدهای صنفی همکاران بسیار کمتر شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت گوشت گوسفند با توجه به مشکلات تامین نهاده های دامی متعادل است، گفت: هم اکنون قیمت گوشت گوسفند زنده در بازار ۵۰ هزار تومان است و فروش شقه گوسفندی به قیمت ۱۰۰ هزار تومان حاکی از متعادل بودن قیمت گوشت در بازار است.

فروش گوشت گوسفندی ۵ روز نخست هر ماه 
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت ها و هزینه ها قصابی های سطح شهر تهران  ۵ روز نخست ماه فروش خوبی دارند، مابقی روزهای فروش بسیار کاهش می آید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر رو دست ماندن دام دردست دامداران به علت کاهش تقاضای در بازار و نبود صادرات گوسفندی اظهارداشت: وقتی دام در دست دامدار می ماند از وزن استاندارد خود خارج می شود و فروش گوسفند بالای ۷۰ و یا ۸۰ کیلوگرم در بازار بسیار سخت می شود و تعطیلی برخی از واحدهای صنفی از جمله تالارهای پذیرایی و رستوران ها سبب شده تقاضا برای خرید گوشت با وزن بالا از طرف پزنده ها بسیار کاهش یابد.

رئیس اتحادیه تهیه وتوزیع گوشت گوسفندی تهران خاطرنشان کرد: چون تقاضا در بازار برای گوسفند زنده با وزن بیش از استاندارد کاهش یافته و این نوع دام در دست دامداران مانده لذا پیشنهاد ما این است که پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی با خرید این گوسفندان آنها را ذبح و ذخیره و یا به مراکز عمده مصرف گوشت از جمله پادگان ها عرضه کند.

ملکی با بیان اینکه دام با وزن استاندارد دردست دامداران نمی ماند، گفت: دامداران باید دام زنده خود را قبل از اینکه وزن آن بیشتر شود آن را به بازار عرضه کنند، چون وقتی ران یک گوسفند ۶ کیلوگرم باشد مردم آن را نمی خرند و تقاضا در بازار برای خرید ران حدود ۳ کیلوگرم است.

وی یادآورشد: بهترین وزن برای خرید گوسفند زنده ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم است که ۱۸ تا ۱۹ کیلو گوشت می دهد و در این بازار این دام به راحتی بفروش می رسد، ضمن اینکه جلوگیری از قاچاق دام زنده سبب شده هم اکنون ما در بازار کمبود گوشت گوسفندی نداشته باشیم.

قیمت گوشت دام زنده در کشور همسایه ۴ برابر 
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران افزود: خوشبختانه با کنترل خوب نیرویهای مرزبانی و نیروی انتظامی قاچاق دام زنده به کشور های همسایه به خصوص عراق بسیار کمتر شده است زیرا تفاوت چهار برابری قیمت گوسفند زنده در کشور با عراق انگیزه قاچاق دام را به این کشور بسیار افزایش داده است.

ملکی با تاکید بر این که به علت طولانی بودن مرزهای کشور در غرب اندکی قاچاق در این مناطق وجود دارد، افزود: در حالی که  قیمت گوسفند زنده در کشور بیش از ۲ میلیون تومان است  قیمت آن در عراق بیش از ۸ میلیون تومان است و یا قاچاق آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا کویت با قیمت دینار کویتی ارزش آن بیش از ۶  و یا ۷ برابر افزایش می یابد.

فروش گوشت قرمز خداقل ۴۰ درصد کاهش یافته است 
ملکی به کاهش قابل توجه فروش واحدهای صنفی گوشت گوسفندی در تهران اشاره کرد و گفت: در مجموع با شیوع ویروس کرونا در کشور، فروش واحدهای صنفی گوشت گوسفندی در تهران حداقل ۴۰ درصد کاهش یافته است و هم اکنون با وجود عرضه مناسب گوشت قرمز در بازار خریدار کمتر شده است.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در ادامه با اشاره به ضرورت رعایت مسایل بهداشتی در قصابی های تهران یادآورشد: در این شرایط سخت کرونایی در کشور همکاران ما به رعایت مسایل بهداشتی اهتمام ویژه ای دارند و حتی بسیاری از واحدهای صنفی به مشتریان خود اجازه ورود به داخل قصابی ها نمی دهند.

وی اظهارداشت: حتی برخی از همکاران ما برای مقابله با شیوع بیشتر بیماری کرونا و حفظ سلامت مردم و مشتریان خود فروش گوشت قرمز را پس از بسته بندی از طریق پیک های موتوری به درب منازل مشتریان خود می فرستند.

قیمت شقه کوسفندی ۱۰۰ هزار تومان 
ملکی در خصوص قیمت مناسب گوشت گوسفندی در تهران گفت: با توجه به قیمت گوسفند زنده در بازار، هم اکنون عرضه شقه گوسفندی به قیمت ۱۰۰ هزارتومان، ران به قیمت ۱۳۵ هزار تومان و دست گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان در واحدهای صنفی در تهران قیمت متعادلی است.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران بیان کرد: اصولا قیمت گوشت را در بازار باید عرضه و تقاضا تعیین ‌کند و هرچه عرضه بیشتر شود، قیمت ها  متعادل تر و هرچه عرضه کم شود، قیمت گوشت قرمز نیز صعودی خواهد بود.

کد خبر: ۵۷٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha