۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
هزینه ساخت مسکن در روستاها متری ۳ میلیون| رشد ۲ برابری قیمت سیمان و شن و ماسه از سوی کارخانه ها
معاون مسکن بنیاد مسکن در گفتگو با بازار مطرح کرد

هزینه ساخت مسکن در روستاها متری ۳ میلیون| رشد ۲ برابری قیمت سیمان و شن و ماسه از سوی کارخانه ها

مهدیان، معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن گفت: هزینه ساخت مسکن در روستاها افزایش یافته و به متری ۳ میلیون تومان رسیده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد قیمت نهاده های تولید مسکن در یک سال گذشته، قیمت تمام شده مسکن در شهرها و روستاها را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. سازندگان مسکن بر این باور هستند که رشد قیمت مصالح ساختمانی در روستاها تاثیر بیشتری نسبت به شهرها در قیمت تمام شده به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل و کمبود مصالح ساختمانی نسبت به شهرها داشته باشد.

علاوه بر هزینه‌ای که بابت زمین در روستاها برای ساخت خانه باید پرداخت شود، خود هزینه ساخت خانه روستایی نیز با هزینه ساخت خانه در شهر نیز تفاوت دارد. این هزینه ممکن است برای حمل مواد و مصالح ساختمانی با قرارگیری روستا در منطقه‌ای دور افتاده با راه ارتباطی نامطلوب، بیشتر از شهر باشد. اما پایین بودن قیمت زمین در روستاها در نهایت ساخت مسکن را نسبت به شهرها توجیه پذیرتر و ارزان تر می کند.  
خانه

اما سوالی که این روزها در اغلب بازارهای وابسته به صنعت ساختمان مطرح است این است که حالا که دلار ارزان شده است آیا قیمت مصالح ساختمانی کاهش داشته است؟  

این موضوع از معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن پرسیده شد. او معتقد است که قیمت مصالح ساختمانی کاهش نیافته است و برخی کارخانه های سیمان و شن و ماسه قیمت های خود را به شدت افزایش داده اند.  

افزایش هزینه ساخت مسکن در روستاها به دلیل گران شدن مصالح
عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن در روستاها این روزها به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی افزایش یافته است گفت: قیمت مصالح ساختمانی ارزان نشده است. البته شاید تا حدودی برخی اقلام مثل فولاد یک مقدار ارزان شده باشد اما برخی مصالح ساختمانی به شکل غیر باور از سوی کارخانه ها گران شده است.

وی افزود: قیمت سیمان که کیسه ای ۸ هزار تومان بود از سوی کارخانه ها تا ۲۵ هزار تومان بالا رفته است و چون کرایه حمل و نقل در روستاها نسبت به شهرها بالاتر است به یکباره قیمت ها رشد چند برابری پیدا می کند.  

کارخانه های شن و ماسه این روزها قیمت های خود را دو برابر افزایش داده اند و محصول آنها به اندازه کافی در بازار نیست

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن ادامه داد: کارخانه های شن و ماسه این روزها قیمت های خود را دو برابر افزایش داده اند و محصول آنها به اندازه کافی در بازار نیست.  

قیمت ساخت مسکن در روستاها این روزها متری سه میلیون تومان
وی در پاسخ به این پرسش که با این حساب قیمت تمام شده ساخت برای هر متر مربع مسکن در روستاها افزایش خواهد یافت؟ اظهار داشت: قیمت ساخت مسکن در روستاها این روزها حدودا متری ۲.۵ میلیون تومان تا سه میلیون تومان است. بنابراین اگر یک روستایی قصد احداث یک واحد مسکونی ۷۰ متری را داشته باشد بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان باید هزینه کند.  

مهدیان در پاسخ به این پرسش که اگر اینگونه باشد تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی پوشش خود را برای ساخت مسکن در روستاها تا حدودی از دست خواهد داد؟ گفت: به هر حال در مصوبه اردیبهشت ماه امسال تسهیلات ساخت مسکن از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان قیمت مصالح ساختمانی به این شکل که امروز شاهد آن هستیم افزایش نیافته بود. با این حساب تلاش ما در دولت و بنیاد مسکن این است که با دادن تسهیلات بتوانیم یک چهارم قیمت تمام شده مسکن را پوشش دهیم.  

وقتی مصالح ساختمانی افزایش می یابد سهم این تسهیلات در پوشش ساخت مسکن نیز کاهش می یابد

وی تاکید کرد: امسال دولت میزان تسهیلات ساخت مسکن روستایی را ۲۵ درصد افزایش داد در حالیکه بر اساس قانون باید ۱۵ درصد افزایش می یافت. اما به هر حال وقتی مصالح ساختمانی افزایش می یابد سهم این تسهیلات در پوشش ساخت مسکن نیز کاهش می یابد. به هر صورت ساخت مسکن توسط برخی از روستاییان احتمال دارد که دو سال هم طول بکشد اما ما معتقد هستیم که اعطای تسهیلات مسکن برای این است که قدرت روستاییان را در ساخت مسکن بالا ببرد و یک واحد مسکونی را قابل سکونت کند.  

به گزارش خبرنگار بازار، هزینه ساخت مسکن در سال گذشته در روستاها به حدود یک میلیون تومان می رسید و امروز اگر هزینه ساخت به ۳ میلیون تومان رسیده است برای این است که قیمت مصالح ساختمانی از رشد ۱۰۰ درصدی بهره مند شده است.

مهدیان با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با اعطای تسهیلات نوسازی شود گفت: در سال ۹۹ تسهیلات نوسازی و بازسازی به ۱۳۰ هزار واحد ابلاغ شده است و ساخت ۴۴ هزار واحد روستایی نیز رو به اتمام است.

کد خبر: ۵۷٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha