۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مجلس هنوز برای دغدغه‌های بورسی کاری نکرده است؛ عقب ماندن از وظایف با نگاههای غیرتخصصی
بازار بررسی می‌کند؛

مجلس هنوز برای دغدغه‌های بورسی کاری نکرده است؛ عقب ماندن از وظایف با نگاههای غیرتخصصی

اظهار نظرهای غیرحرفه ای برخی از نمایندگان مجلس و برخی از اعضای دولت باعث شده، بازار سرمایه در مقاطعی از سال از تحلیل خارج شود، و اینکه هنوز مجلس برای دغدغه های بورسی مردم کار نکرده است، ناشی از همین نگاه است.

بازار؛ گروه بورس: کمیسیون اقتصادی مجلس برای نوسانات بورس وزارت اقتصاد، سازمان بورس و حقوقی‌ها را متهم اعلام کرد و عنوان کرده که حقیقی‌ها طی سه ماه اول امسال ۵۰هزار میلیارد تومان وارد بورس کردند ولی ارزش دارایی بورس آن‌ها به  ۳۵۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. نتیجه این تحقیقات به گرفتن مدیران متخلف برخی از حقوقی‌ها و کسانی که در بازار تخلفاتی کردند ختم شد. یکی از تصمیمات موثر به گفته فعالان بازار بحث بازارگردانی نمادها در بازار است که توانسته روند شاخص کل  را در جهت صعودی حرکت دهد. شاخص کل طبق آخرین اطلاعات موجود بر روی تابلوی بورس بر روی ۱میلیون۴۲۷ هزار واحد قرار گرفت و این رقم برای شاخص کل هم زن ۴۱۰ هزار واحد است که تقریبا روند بسیار خوبی را طی این دو هفته پشت سر گذاشتند.

اعتراضات برخی از حقیقی‌های بازار به خصوص تازه واردان به بورس و افزایش تعداد معامله‌گرها در بازار سرمایه در پی تشویق دولت به این بازار سبب شد که بورس به یکی از مکان‌های حساس در اقتصاد ایران تبدیل شود. افزایش حساسیت در بازار سرمایه باعث شد که اظهاراتی متعدد و گاهی اوقات غیر کارشناسی از سوی برخی از مسئولین و نمایندگان مجلس مطرح شد و گاهی هم مشاهده می‌کنیم که بازار سرمایه به مکانی برای دعواهای سیاسی تبدیل شد و کار به جای رسید که هر کسی که خواهان زیر سوال بردن عملکرد طرف دیگری بود، پای بازار سرمایه را جلو می‌کشید.

خلاء اطلاعاتی در بازار سرمایه چه در زمان رشد و چه در زمان ریزش سبب شد که اظهارات برخی از افراد غیر متخصص به عنوان یک سیگنال به سهامداران دیده شود. در این بین بودند برخی از کسانی که بدون توجه به روال عادی بازار، با ایجاد یک ترس، سهامداران را به صف‌های فروش هدایت کردند. اظهاراتی نظیر آب شدن حدود یک و نیم تریلیون تومان در زمان ریزش، ورود کمیسیون اصل ۹۰ به ریزش‌های بورس و غیره از سوی نمایندگان تا سیگنال دهی واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در تعیین نقطه مقاومت در بازار سخنانی بوده که بازار گاهی دچار حساسیت می‌کرد.

کارشناسان و فعالین بازار سرمایه که علم و تجربه این بازار را دارند اظهارات متعددی در مورد بازار دارند که درستی و اشتباه بودن آن به گذر زمان بستگی دارد. اما در این بین ما شاهد برخی از سخنان به خصوص از سوی مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس هستیم که با اصول اولیه بازار سرمایه هم خوانی ندارند و ممکن است همین اظهار نظرها منجر به سوء برداشت‌ها و از دست رفتن سرمایه مردم شود یا اینکه یک مسیر اشتباهی به تصمیم‌گیران بازار سرمایه بدهد که از جمله می‌توان به وعده دولت مبنی بر تزریق منابع مالی به بازار سرمایه، تغییر در زمان عرضه صندوق پالایشی دولت و غیره اشاره کرد.

در دو یا سه دوره قبل وزیران اقتصادی داشتیم که  باتوجه به اینکه  اعتقادی که به بازار سرمایه داشتند، نتوانستند موفقیت آمیز در بازار سرمایه عمل کنند و  بازدهی قابل قبولی را از این بازار کسب نکردند

در این بین هم اظهار نظرهای از برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که که سعی دارند شرایط کنونی بازار را غیر طبیعی جلوه دهند که تعدادی از کارشناسان هم موافق چنین ادعای هستند.  کاظم موسوی نماینده اردبیل گفته «رئیس سازمان بورس و وزیر امور اقتصادی و دارایی باید در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شده و پاسخگو باشند. » یا اینکه سیدناصر موسوی لارگانی در توئیتر خود نوشته «اتفاقاتی که در بازار بورس در حال رقم خوردن است، عادی نیست. دولت باید جواب منطقی برای این وضعیت داشته باشد.» این دیدگاه فقط مختص نمایندگان مجلس نبود بلکه برخی از کارشناسان هم نظیر همانند نمایندگان داشتند و از غیر طبیعی بودن روال بازار انتقاد کردند و همین سخنان این سیگنال را به بازار سرمایه داد که بازار از روال عادی خارج شده است و این ریزش‌ها به صورت غیر طبیعی رخ داده است. این مسئله کتمان این موضوع نیست که گاهی اوقات شاهد دستوری شدن باز از سوی دولت بودیم.

برخی دیگر نظر عکس این موضوع را داشتند و روال بازار را یک جریان طبیعی و عادی می‌دانستند. فعالین قدیمی بازار سرمایه، دولت و برخی از صاحب‌نظران بورس از جمله کسانی بودند که با پذیرش برخی تخلفات روند بازار را یک روند عادی عنوان می‌کردند. ربیعی سخنگوی دولت می‌گوید که بازار مورد حمایت دولت است و هیچ گونه دخالت از سوی دولت در این بازار صورت نمی‌گیرد.

به هر حال اظهار نظرهای مختلفی از سوی مجلس و دولت در خصوص بازار سرمایه دیده می‌شود که برخی از آن‌ها درست و برخی دیگر بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. یکی از مسائلی که گاهی اوقات در پاسخ دولت به نمایندگان مجلس دیده می‌شود، متهم کردن برخی از نمایندگان به فرافکنی در مورد بازار سرمایه است.

فردین آقابزرگی: تعدادی از نمایندگان محترم مجلس به خصوص اعضای کمیسیون اقتصاد، آگاهی و آشنایی و همچنین تسلط کامل روی تحلیل این وضعیت بازار سرمایه را دارند اما ممکن است در برخی از مواقع اشخاصی اطلاعات کافی در اختیار آن‌ها قرار نداده باشند، در چنین شرایطی  اظهار نظر آن‌ها بر گرفته از سطح دانش و آگاهیشان است، به هر حال هر کسی در یک حدی  اطلاعات دارد

بازار روال عادی خود را طی می‌کند
در خصوص همین موضوع آقابزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه می‌گوید: تعدادی از نمایندگان محترم مجلس به خصوص اعضای کمیسیون اقتصادی آگاهی و آشنایی و تسلط کامل روی تحلیل وضعیت کنونی بازار سرمایه دارند.

فردین آقابزرگی کارشناس مطرح بازار سرمایه در گفتگو با بازار در رابطه با برخی از اظهار نظرهای نمایندگان مجلس در خصوص بازار سرمایه گفت: به نظر من تعدادی از نمایندگان محترم مجلس به خصوص اعضای کمیسیون اقتصاد، آگاهی و آشنایی و همچنین تسلط کامل روی تحلیل این وضعیت بازار سرمایه را دارند اما ممکن است در برخی از مواقع اشخاصی اطلاعات کافی در اختیار آن‌ها قرار نداده باشند، در چنین شرایطی  اظهار نظر آن‌ها بر گرفته از سطح دانش و آگاهیشان است، به هر حال هر کسی در یک حدی  اطلاعات دارد، به خصوص کسانی که در مجلس هستند اطلاعاتی جامعی از تمامی حوزه‌ها به خصوص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند.

وی اضافه کرد: اگر از جنبه تخصصی به این مسئله نگاه کنیم، نظر افراد حرفه‌ای این است که جریان بازار یک جریان طبیعی  است و به همان ترتیبی  که یک روند صعودی داشتیم،  یک روند اصلاحی هم داریم و شرایط  طبیعی بازار همین است.

نکته ای که خاطر فعالان بازار سرمایه را آزرده می کند، اظهارات غیرتخصصی برخی نمایندگان مجلس و یا دولتی هاست، به عنوان نمونه جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با بازار گفته بود: :افزایش دامنه نوسان در بازار یکی از تصمیمات اشتباه سازمان بورس است

انتخابات ریاست جمهور و تبلغ با بازار سرمایه
آقابزرگی در مورد اینکه بازار سرمایه به عنوان محلی برای تبلیغات ریاست جمهوری سال آینده تبدیل شده است گفت: با توجه به اینکه تعداد افرادی که وارد بازار سرمایه شدند نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته و عمدتا از افراد تازه کار بوده این گمانه‌زنی ایجاد می‌شود که بازار سرمایه به عنوان محلی برای تعیین دولت بعد است، اما بازار سرمایه نه برای دولت بعدی بلکه برای همه دولت‌ها دارای اهمیت است و به نظر بنده همه دولت‌ها به آن اعتقاد راسخ دارند اما  باید ببینم در عمل چه سیاست های اتخاذ می‌کنند و مهم عملیاتی بودن آن طرح‌ها و وعده‌های است که روسای جمهور در مورد بازار سرمایه عنوان می‌کنند.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در دو یا سه دوره قبل وزیران اقتصادی داشتیم که علارغم  اعتقادی که به بازار سرمایه داشتند، نتوانستند موفقیت آمیز در بازار سرمایه عمل کنند و  بازدهی قابل قبولی را از این بازار کسب نکردند این در حالی است که در دوران کنونی هم از طرف دولت و هم مجلس به صورت یکپارچه اراده خوبی برای بهبود بازار سرمایه دارند، بنابراین فکر می‌کنم کل نظام و حاکمیت کماکان همچنان توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه دارند.

نمونه ای دیگر اظهار غیرکارشناسی رئیس دفتر رئیس جمهور است، که کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را کف حمایتی و تکنیکالی محکم دانسته بود و این اظهار نظر بعد از رد کردن این حمایت باعث افزایش هیجان فروش و ریزش بازار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شد

ورود در جزئیات بازار سرمایه تخصص لازم دارد
یکی از مواردی که تمام کارشناسان بازار سرمایه بر آن تاکید دارند، افزایش دامنه نوسان برای تخلیه هیجان های کاذب بازار است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر دامنه نوسان و حجم مبنا وجود نداشت و یا اگر دامنه نوسان بسیار بیشتر از پنچ درصد بود، اصلاح  چهار ماهه بورس، دو هفته ای به اتمام رسیده و بازار می توانست سیر طبیعی خود را طی کند، کاهش دامنه نوسان و حجم مبنا عملا نقدشوندگی بورس را از بین برده و باعث شده بسیاری از حقوقی ها و حقیقی هایی که سرمایه کلان را به بورس وارد کرده اند صدمه ببینند، یکی دیگر از مواردی که می تواند بورس را دوچندان جذاب کند بازار فروش تعهدی یا بازار دوطرفه است که متاسفانه نمایندگان مجلس و دولتی ها به هیچ وجه به آن توجه نمی کنند، بازار فروش تعهدی می تواند بازار سرمایه را در روزهای ریزش نیز جذاب کند و افراد خبره و با تجربه بتوانند درآمدزایی خوبی از این طریق داشته باشند تا سرمایه ها در بورس بماند و به بازارهای موازی کوچ نکند.

اما نکته ای که خاطر فعالان بازار سرمایه را آزرده می کند، اظهارات برخی نمایندگان مجلس و یا دولتی هاست،به عنوان نمونه اظهار غیرکارشناسی رئیس دفتر رئیس جمهور است، که کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را کف حمایتی و تکنیکالی محکم دانسته بود و این اظهار نظر بعد از رد کردن این حمایت باعث افزایش هیجان فروش و ریزش بازار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شد.

در هر حال حتی اگر مجلس یا دولتیهای غیرمرتبط قصد ورود به موضوعات بازار سرمایه را دارند باید از متخصصین امر هم بهره گرفته و از زاویه درستی موضوع را مورد کنکاش

کد خبر: ۵۷٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha