۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کشت تحقیقاتی پالونیا در گلستان/ زراعت چوب نیازمند ترویج است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشت تحقیقاتی پالونیا در گلستان/ زراعت چوب نیازمند ترویج است

گرگان- مقدسی، معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان گفت: زراعت چوب گونه پالونیا به دلیل وارداتی بودن گونه هنوز توسط مرکز تحقیقات تایید نشده، اما در استان به صورت پژوهشی و محدود توسط اشخاص کشت می‌شود.

داود مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره کشت پالنویا و زراعت چوب اظهار کرد: پالونیا به دلیل این‌که گونه خارجی و وارداتی از چین است هنوز مورد تأیید قرار نگرفته و سازمان جنگل‌ها هم برای توسعه کشت آن ورود پیدا نکرده است.

وی با بیان این که این گونه به صورت خود جوش در گلستان کشت می‌شود، افزود: پالونیا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار در گلستان و توسط مردم در زمین‌های زراعی شخصی کشت می‌شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان ادامه داد: در مرکز پژوهشی جنگل شصت کلاً به صورت تحقیقاتی هم این محصول کاشت می‌شود اما چون هنوز توسط مرکز تحقیقات کشاورزی تأیید نشده سازمان جنگل‌ها مجوز زراعت فراگیر آن را صادر نکرده است.

وی بیان کرد: گزینه‌های مورد تأیید که در استان کاشت می‌شود اکالیپتوس و صنوبر است ولی برای کاشت آن‌ها هم شرایط خاص تعریف شده که شامل آب و خاک مناسب می‌شود.

مقدسی درباره طرح‌های تحقیقاتی پالونیا هم گفت: هم اکنون این گونه برای تحقیقات در دو نقطه استان کاشت شده تا شناخت نسبت به این گونه بیشتر و تحقیقات درباره آن تکمیل شود.

کشت پالونیا خارج از محدوده جنگل‌های هیرکانی
وی در توضیح ضوابط کاشت این گونه جدید هم توضیح داد: براساس ضوابط باید پالونیا خارج از محدوده جنگل‌های هیرکانی و در مراتع کاشت شود و توسط دولت هم حمایت‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان با تاکید بر این که اعتقاد داریم باید از این شرایط سخت خارج شد، افزود: کشور ما خشک است و طرح‌های جنگل داری ما هم تعطیل شده و کارخانه‌های ما هم تحت فشار قرار دارند لذا برنامه‌های ما باید در راستای حل معضل صنایع و نیازهای کشور باشد.

وی اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، امسال چشم اندازی را در نظر گرفته که کشور ۳۰ هزار هکتار تحت زراعت چوب قرار بگیرد که از این مقدار سهم استان گلستان دو هزار و ۴۰۰ هکتار است.

وی با تاکید بر این که حداقل ۵۰ درصد زراعت چوب باید در زمین‌های مردم اتفاق بی افتد، گفت: اصل زارعت چوب توسط مردم است و در حال برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی هستیم تا مردم به توسعه زراعت چوب تشویق شوند.

حمایت دولت از زراعت چوب
مقدسی همچنین از حمایت دولت برای زراعت چوب خبرداد و افزود: این حمایت شامل نهال رایگان یا تسهیلات بانکی است.

وی بیان کرد: ۸۶۰ میلیون تومان سهیمه استان گلستان برای ارائه تسهیلات فنی زراعت چوب است که با همکاری بانک کشاورزی و سازمان جنگل‌ها پرداخت می‌شود به این صورت که ۵۰ درصد طرح آورده سازمان جنگل‌ها است و باقی توسط بانک پرداخت می‌شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان در توضیح این وام هم گفت: این وام دو سال مشارکت و چهار سال هم تنفس دارد که اولین قسط آن سال هفتم واریز می‌شود زیرا در زراعت چوب اولین چرخه سال ششم برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: در حد جنوبی گلستان و ارتفاعات، درخت صنوبر و اکالیپتوس و در حد شمالی اغلب اکالیپتوس کشت می‌شود؛ در شرایط سخت‌تر هم گز شاهی هم توصیه می‌شود.

مقدسی شرایط خرید چوب از کشاورزان را هم این گونه شرح داد: کارخانه‌های چوب برای خرید اعلام آمادگی دارند و همچنین شرکت‌هایی هم هستند که با مردم و کشاورزان قرارداد می بنند و تضمینی قیمت می‌دهند اما شرط این است که خود مردم ورود کنند و در زمین‌های شخصی کشت شود.

وی یکی از مشکلات گلستان را ابعاد کوچک زمین‌ها برشمرد و گفت: مشکل جدی این است که زمین‌ها در گلستان بخصوص گرگان و بندرگز به صورت خرد و تفکیک شده است و صاحبان آن‌ها نگران درآمدهای این کشت هستند با این حال اگر همین مساله ترویج شود می‌توان با تدابیری مثل کشت موازی این مشکل را برطرف کرد.

کد خبر: ۵۷٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha