۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
۹۹/۹/۹؛ باشکوه‌ترین روز بورس طی ۳ ماه اخیر/ باید چراغهای احتیاط را روشن کرد
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

۹۹/۹/۹؛ باشکوه‌ترین روز بورس طی ۳ ماه اخیر/ باید چراغهای احتیاط را روشن کرد

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات امروز این بازار مطرح کرد: امروز باشکوه‌ترین روز بازار سرمایه در رندترین تاریخ سال بود که اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار را افزایش داده است.

رامین کیانی؛ بازار: امروز، بسیاری از عقدها در کشور خوانده شد، بسیاری از خانواده‌ها صاحب فرزند شدند و بسیاری از اتفاقات زیبا رقم خورد. یکی از اتفاقاتی که امروز در خوشحالی مردم دست داشت، اوج گرفتن بازار سرمایه تا بالاتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بود، ارتفاعی که برخی از کارشناسان تصور می‌کردند این شاخص روی آن مقاومت خاصی را نشان خواهد داد ولی اینطور نبود و بازار به راحتی به این عدد رسید و حتی پایش را آنطرف‌تر هم گذاشت تا فاصله‌ای زیاد از مرز داشته باشد و عوامل داخلی او ر بازنگردانند.

 در رندترین تاریخ سال، باشکوه‌ترین روز بازار سرمایه طی سه ماه اخیر با گذر ارزش معاملات روزانه از ۲۲ هزار میلیارد تومان و عبور ورود پول افراد حقیقی از هزار میلیارد تومان در روز رقم خورد

بسیاری از کارشناسان رکود در بازارهای موازی کشور را علت اصلی اقبال بالای این روزهای بورس می‌دانند. ارز که در کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومانی درجا می‌زند، سکه هرروز پایین‌تر می‌آید و از طرفی هم طلای جهانی است که از روزهای اوج خود فاصله زیادی گرفته است. علاوه بر این، رشد قیمت نفت در جهان باعث شده است که سهم پالایشی‌ها در سراسر جهان چند پله‌ای بالاتر بیاید و در کنار آن، سهمیه آرام شدن جوهای سیاسی در بازار هم در بازار کم نبوده است. کارشناسان بازار سرمایه بهتر از هر کسی می‌توانند این بازار را تحلیل و اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند که به سراغ یکی از آن‌ها رفته‌ایم تا بتوانیم از تالار شیشه‌ای و روند معاملات آن بیشتر باخبر شویم.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره روند معاملات امروز این بازار گفت: در رندترین تاریخ سال، باشکوه‌ترین روز بازار سرمایه طی سه ماه اخیر با گذر ارزش معاملات روزانه از ۲۲ هزار میلیارد تومان و عبور ورود پول افراد حقیقی از هزار میلیارد تومان در روز رقم خورد.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به روند مثبت بازار طی دو هفته اخیر اعتماد برخی از سرمایه‌گذاران به این بازار جلب شده است و در این امر رکود بازارهای موازی و کاهش نرخ بهره بین بانکی تا ۲۰.۵ درصد مؤثر بوده است. افزایش نرخ محصولات شرکت‌های صادراتی در بازارهای جهانی، افزایش احتمال اجرای عرضه خودرو توسط خودروسازان در بورس کالا، واریز یک هزار میلیارد تومان از سرمایه صندوق توسعه ملی جهت تثبیت بازار سرمایه، اضافه شدن نمادهایی نظیر شستا که روزهای گذشته را به اصلاح سپری کردند، به گردونه معاملات مثبت بازار و همچنین افزایش شمار شرکت‌های دارای بازارگردان نیز برخی از علائم مثبتی بودند که سرمایه‌گذاران را به کسب بازدهی در بازار سرمایه امیدوار نمود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انگیزه دولت برای فروش سهام مازاد در قالب صندوق‌های قابل معامله نیز اهمیتی کمتر از دیگر اخبار بر بازار ندارد به ویژه آنکه شرط موفقیت هر گونه عرضه‌ای از این دست سود مناسب سرمایه‌گذاران به ویژه در نماد صندوق پالایشی است. همچنین با جان گرفتن معاملات در بازار به نظر می رسد کم کم چراغ عرضه‌های اولیه نیز در حال روشن شدن باشد و از جمله پتروشیمی بوعلی سینا از جمله شرکت‌هایی است که گفته می‌شود ممکن است در هفته آینده به بازار عرضه گردد.

رادان با اشاره به اینکه با گذر شاخص از مرز ۱.۴ میلیون واحد مجدداً باید چراغ های احتیاط را روشن کرد، اضافه کرد: باید به سرمایه‌گذاران در مورد سرمایه‌گذاری در سهامی که بیش از ارزش ذاتی معامله می‌شوند، نسبت قیمت به سود غیرمتعارف دارند و یا نقدشوندگی پایینی دارند، هشدار داد. با ادامه‌دار شدن روند رشد بازار شاهد هستیم که مجدداً جریان‌های سفته‌بازی بر روی سهام کوچک و یا با شناور پائین فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ به نحوی که سهامی که در روزها و هفته‌های گذشته با صف‌های فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی امکان نقد کردن سرمایه را به سرمایه‌گذاران نمی‌دادند نیز امروز به جمع سهم‌های دارای صف خرید پیوستند.

وی در پایان گفت: ضروری است سازمان بورس نسبت به ترغیب سهامداران بزرگ به عرضه سهام در بازار به تناسب تقاضا جهت پرهیز از شکل‌گیری مجدد حباب در بازار اقدام نماید تا به جای صعود و نزول‌های با شیب تند در بازار، شاهد شکل‌گیری روندهای منطقی و با شیب ملایم باشیم.

کد خبر: ۵۷٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha