۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
ارتقاء ۴۵ رتبه ای ایران در شاخص تجارت فرامرزی
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت خبرداد:

ارتقاء ۴۵ رتبه ای ایران در شاخص تجارت فرامرزی

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شاخص تجارت فرامرزی کشورمان از سال ۲۰۱۸ به ۲۰۱۹ طیق گزارش بانک جهانی، ۴۵ رتبه ارتقا پیدا کرد.

.به گزارش بازار به نقل از شاتا، علی رهبری در جلسه ای که به منظور بررسی تکالیف وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه اندازی سامانه های الکترونیکی مصوب هیات دولت و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در محل این وزارتخانه با حضور وزیر صمت برگزار شد، در گزارشی بیان کرد: مجموعه اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تکمیل و راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی سبب شد تا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در حوزه ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی بر اساس گزارش وزارت ارتباطات در بین ۱۰۴ سازمان در رتبه پنجم قرار بگیرد.

 طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۷ سامانه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که همه سامانه ها طراحی و پیاده سازی شده و به بهره برداری رسیده اند و اکنون در مرحله بهبود و توسعه مستمر هستند.

وی ادامه داد: این ۷ سامانه شامل سامانه جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، یکپارچه سازی مجوزهای تجاری، جامع ضوابط و مقررات تجاری، یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، شناسه کالا و رهگیری کالا هستند.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین تصریح کرد: تبادل سیستمی اطلاعات با اغلب سازمان ها (بیش از ۳۰ سازمان) با موفقیت در حال انجام است و در خصوص ارسال اطلاعات برای سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق همکاری کامل داشته ایم.

رهبری همچنین گفت: ۳ سامانه دیگر نیز بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گذاشته شده که اخیرا(سال ۱۳۹۷)توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصویب و ابلاغ شده که این سامانه ها، سامانه جامع گارانتی، سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی و سامانه یکپارچه ثبت شکایت هستند.

وی گفت: سامانه شکایت طراحی و پیاده سازی شده و به بهره برداری رسیده است، سامانه بازرسی نیز پس از طراحی و پیاده سازی در حال پایلوت در استان البرز است و سامانه گارانتی نیز پس از طراحی و پیاده سازی برای موبایل اجرایی شده و برای بقیه کالاها در دست اقدام است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: تکالیف محوله در هر ۱۰ پروژه به نحو مطلوبی انجام شده است و اقدامات در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: طبق مصوبه هیات دولت از ۲۳ پروژه اولویت دار توسعه دولت الکترونیکی، وزارت صمت در ۳ پروژه مجری و در ۲ پروژه به عنوان همکار است که وظایف محوله در این پروژه ها نیز به نحو مطلوب انجام شده است.

وی همچنین اضافه کرد: مجموعه این اقدامات سبب شد تا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در رتبه بندی نوبت پنجم سازمان ها برای ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی براساس گزارش وزارت ارتباطات در بین ۱۰۴ سازمان در رتبه پنجم قرار بگیرد و همچنین شاخص تجارت فرامرزی کشورمان از سال ۲۰۱۸ به ۲۰۱۹ طیق گزارش بانک جهانی، ۴۵ رتبه ارتقا یابد.

کد خبر: ۵٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha