۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
قرارداد ایران و چین هنوز در مجلس مطرح نشده است
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس:

قرارداد ایران و چین هنوز در مجلس مطرح نشده است

نظری، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هنوز به صورت رسمی در کمیسیون‌های مجلس مطرح نشده و در صورت ورود قرارداد به مجلس قطعاً با نگرش مثبت و البته رعایت منافع و امنیت ملی اقدام خواهیم کرد.

به گزارش بازار، غنی نظری، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمورد رویکرد مجلس یازدهم به قرارداد همکاری ایران و چین گفت: ما در صد سال گذشته به همان اندازه نزدیکی به غرب از شرق دور شدیم.

وی افزود: متأسفانه ما از ظرفیت ها و قابلیت های کشورهای شرقی به ویژه کشورهای حاشیه ای که می توانست گردش مالی بسیار بالایی برای ما داشته باشد غافل شدیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هنوز به صورت رسمی در کمیسیون های مجلس مطرح نشده گفت: در صورت ورود این قرارداد به مجلس قطعاً با نگرش مثبت و البته رعایت منافع و امنیت ملی اقدام خواهیم کرد.

نظری گفت: حدأقل مزیت چین این است که مثل آمریکا به ما خیانت نکرده و می توانیم رفتار برابری با هم داشته باشیم و پروپاگاندای تبلیغاتی علیه این قرارداد هم ناشی از تفکر غربیِ عده ای است که فکر می کنند غرب می تواند ما را نجات دهد درصورتیکه برای مردم ثابت شده غربی ها هیچ کاری برای ما نمی کنند و نخواهند کرد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: اگر این قرارداد ۲۵ ساله در مجلس مطرح شود قطعاً جوانب امر را در نظر می گیریم و از نظرات و تجربیات دانشمندان حوزه های اقتصادی و سیاسی استفاده خواهیم کرد چراکه اولویت ما منافع ملی، کسب ثروت و سرمایه گذاری برای کشورمان است

در ادامه، دکتر محمدرضا سبز علیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با ظرفیتهای اقتصادی مبادلات ایران و چین در تفاهم نامه ۲۵ ساله گفت: ما در شرایطی از تعامل با چین صحبت می کنیم که غرب در برابر ایران صف آرایی کرده است.

وی افزود: نگاه صرف به شرق دنیا در شرایط عادی که روابط دوستانه ای بین همه کشورهای دنیا حاکم است هیچ موضوعیتی ندارد اما در شرایطی که غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان او ایران را از همه طرف درگیر جنگ اقتصادی کرده نگاه به شرق اهمیت پیدا می کند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران معتقد است که تعامل ایران با غرب صرفاً در این شرایط باید کنار گذاشته شود و تعامل با شرق را در دستور قرار داد.

وی با بیان اینکه قرارداد ۲۵ ساله ایران چین درگیر مسائل سیاسی و جناحی شده گفت: عده ای از این موضوع برای ضربه زدن به نظام و حاکمیت سوء استفاده کردند تا به مردم بگویند کشور را فروختند و این درحالیست که این قرارداد هنوز اجرایی نشده و فقط در حد پیش نویسی است که حتی به مجلس هم نرفته است.

سبز علیپور سند ۲۵ ساله ایران و چین را بهترین ابزار برای عرض اندام به غرب از نظر اقتصادی و امنیتی دانست و گفت: البته برای موفقیت در این طرح، نباید کاری کنیم که چین احساس کند ما با تمام دنیا قطع ارتباط کردیم بلکه همیشه باید فکر کند که ایران در هر زمانی می تواند با هر کشوری ارتباط بگیرد یا قطع ارتباط کند.

وی متذکرشد: اگر تیم مذاکره کننده ضعیف عمل کند نتیجه اش همان نتیجه برجام می شود از این رو باید مذاکرات را به قدری محکم پیش ببریم که هیچ راهی برای ضربه زدن به منافع کشورمان باز نماند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با تأکید بر لزوم ایجاد توازن در روابط اقتصادی ایران با شرق و غرب گفت: نباید در زمانی که شرایط وفق مراد است چین را فراموش کنیم و به محض بحرانی شدن وضعیت به سراغ این کشور برویم.

سبز علیپور با بیان اینکه فقط ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریمهاست افزود: بقیه مسائل ناشی از سیاست های غلط و نوع مدیریتهاست.

کد خبر: ۵۷٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha