۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
دریا خالی مثل جیب صیادان| لنج صیادی به گِل نشست
بازار گزارش می‌دهد؛

دریا خالی مثل جیب صیادان| لنج صیادی به گِل نشست

ساری- اوضاع بد صید و صیادی درحالی است که برخی از تعاونی ها و صیادان حال رفتن به دریا را ندارند و لنج صیادی در ساحل پهلو گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: ۵۰ روز از فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران می گذرد و میانگین صید روزانه کمتر از هشت تن بوده است که بدی آب و هوا، شرایط کرونایی و از همه مهمتر عدم رغبت برخی از تعاونی ها و پره داران قدیمی برای صید و صیادی دلیل کاهش میزان صید است.

حال بد صید و کاهش درآمد صیادان به گونه ای است که برخی از ماهیگیران می گویند صید و صیادی دیگر صرف نمی کند و درآمد روزانه برخی از این افراد کمتر از ۳۰ هزار تومان است.

کاهش صید و صیادی از یکسو، آلودگی های دریا و سخت و زیان آور نبودن مشاغل صیادی از سوی دیگر انگیره صیادان رابرای این شغل آبا و اجدادی کاسته است و هرچه از میزان صید مجاز کاسته می شود بر شمار صیادان غیرمجاز که تیشه به ریشه منابع آبزیان می زنند، افزوده می شود.

یک صیاد مازندرانی که سال ها در این حرفه فعالیت می کند، با اظهار اینکه صید و صیادی دیگر صرفه اقتصادی ندارد و میزان صید کاهش یافته است، می گوید با کار صیادی دیگر نمی توان خرج زندگی را تامین کرد.

وی که خود را درزی معرفی می کند و جوانیش را در دریا و با شغل ماهیگیری به کهنسالی رسانده است، آلودگی دریا و آب های رودخانه ها را از جمله دلایل کاهش ماهیان می داند و می گوید: نسل بسیاری از ماهیان از جمله کفال رو به نابودی است.

آلودگی دریا و آب های رودخانه ها را از جمله دلایل کاهش ماهیان می داند و می گوید: نسل بسیاری از ماهیان از جمله کفال رو به نابودی است

وی با عنوان اینکه ورود نفت، گازوئیل سم و غیره سبب شده تا صید و صیادی تضعیف شود، گفت: طی این دو ماه هر صیاد کمتر از ۲ میلیون تومان درآمد داشته که به هیچ وجه نمی توان چرخ زندگی را با این درآمد ناچیز پیش برد.

دیگر صیاد مازندرانی هم دلش از اوضاف کنونی صید و صیادی خون است، بیمه و جزو مشاغل سخت محسوب نشدن را از مشکلات فراروی صیادان مطرح می کند و می گوید به رغم آن که سال های سال در این رشته اشتغال داریم هنوز جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی شود.

صیادان مازندرانی مشمول مشاغل سخت نشدند
حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از تبعیض قائل شدن بین صیادان استان های شمالی می گوید: صیادان استان های گیلان و گلستان از مزایای بیمه صیادی و مشاغل سخت بهره مند شدند ولی همچنان چهار هزار صیاد استان مازندران از این حق دیرینه محروم هستند.

وی خواهان توجه مسئولان برای حل مشکلات فراروی صیادان شد و گفت: اوضاع صید و صیادی بسیار بد است و درآمد روزانه هر صیادی به کمتر از ۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه نیمی از سال به حرفه های دیگری غیر از صیادی مشغول هستیم، ادامه داد: هر سال با افزایش حق بیمه صید روبرو هستیم و نیمی از سال از حق بیمه درمانی برخوردار هستیم.

صیاد دیگری با اشاره به گرانی سرسام آور ادوات صید و صیادی می گوید:افزایش هزینه ها از یک سوم و کاهش میزان صیاد درپی آلودگی دریا و صید غیرمجاز حال و روز صیادان را بد کرده است.

این صیاد با اظهار اینکه درآمد روزانه بسیار کاهش یافته است، صیادان دیگر مناطق ۱۵ درصد حق بیمه پرداخت می کنند و این مسئله در کنار کاهش ۵۰ درصدی صید براثر آلودگی رودخانه ها، ورود سموم و آلاینده ها تورهای صیادان را خالی کرده است.

وی سنگین بودن هزینه های صید و صیادی را از جمله مشکلات برشمرد و خواستار توجه مسئولان برای حل مشکلات صید و صیادی شد.

رونق صید غیرمجاز
کاهش میزان صید درحالی است که گشت در بازار ماهی فروشان مازندران نشان از عرضه انواع ماهیان استخوانی را می دهد که بیشتر آن به صورت غیرقانونی توسط صیادان غیرمجاز صید و عرضه شده است.

کارشناسان و متولیان امر افزایش قیمت ماهی و دسترسی آسان به دریا و خلائهای قانونی را از جمله دلایل افزایش صید غیرمجاز عنوان می کنند و کمبود نیروهای حفاظتی و پیشرفته بودن امکانات صیادان را دز این مسئله تاثیرگذار می دانند.

کاهش اوضاع صید و صیادی در مازندران به حدی است که متولیان امر نگرانی تعطیلی شرکت های صیاد و صیادی هستند و به گفته حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران میزان صید ماهیان استخوانی به کمتر از ۴۰۰ تن در سال جاری رسیده است.

کاهش ۴۴ درصدی صید ماهیان استخوانی
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کل فصل صید سال قبل میزان صید سه هزار و ۶۰۰ تن بوده است، افزود: امسال در دو ماه اول حدود ۴۰۰ تن ماهیان استخوانی در مازندران صید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۴ درصدی داشته است.

وی عوامل مختلف نظیر شرایط جوی، تعداد کم دریاروی صیادان، عدم رغبت و نیامدن سهامداران صیدگاه های پره برای عملیات پره کشی را از جمله دلایل کاهش صید ذکر کرد.

وی گفت: برخی از سهامداران رغبتی برای صید و پره کشی ندارند و این مسئله سبب شده چندین شرکت تعاونی صید و صیادی تعطیل شود.

اسحاقی صید غیرمجاز و کاهش انواع ماهیان، آماده نبودن رودخانه ها و صید غیرمجاز نیز دست به دست هم داد تا صیادان با چنین بدبختی در حال حاضر مواجه شوند.

در مازندران ۵۴ شرکت تعاونی با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد فعالیت دارند که چشمشان به دریا و روزی است که از آن نصیبشان می شود و روند کاهش صید و صیادی، این افراد را بیکاری و خانه نشینی تهدید می کند.

کد خبر: ۵۷٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha