۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
خط لوله گاز روسیه؛ محل اختلاف کاخ سفید| افزایش فروش گاز مایع آمریکا به اروپا
بازار گزارش می‌دهد؛

خط لوله گاز روسیه؛ محل اختلاف کاخ سفید| افزایش فروش گاز مایع آمریکا به اروپا

با وجود فشارهای فزاینده آمریکا در تکمیل پروژه نورد استریم ۲، ساخت این خط لوله از ماه دیگر مجددا از سر گرفته شده و تا پیش از پایان سه ماهه اول ۲۰۲۱ راه اندازی خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود فشارهای فزاینده آمریکا در تکمیل پروژه نورد استریم ۲، شرکت حامی خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان، اعلام کرده است که قصد دارد پس از یک سال وقفه، کار لوله کشی در دریای بالتیک را در ماه دسامبر از سر بگیرد.

اپراتور این پروژه در مصاحبه با رسانه های روسی تأیید کرد: «ما در حال برنامه ریزی برای آغاز کار لوله کشی با استفاده از یک کشتی لنگردار در منطقه اقتصادی انحصاری آلمان هستیم.»

بر اساس گزارش راشا تودی، این شرکت نام کشتی مورد نظر خود برای این کار را فاش نکرد، اما قول داد که بعداً نام آن را اعلام کند. دو کشتی با پرچم روسیه به نامهای Akademik Cherskiy و Fortuna احتمالا کاندیداهای اصلی انجام این اقدامات هستند.

قبل از اینکه آژانس انرژی دانمارک (DEA) استفاده از کشتی هایی را با موقعیت داشتن لنگر، که طبق قوانین قبلی از فعالیت منع شده بود، کشتی اول تنها کشتی در نظر گرفته شده بود که تمام الزامات فنی لازم برای تکمیل ساخت خط لوله را برآورده می کرد.

طبق داده های مارین ترافیک، کشتی Akademik Cherskiy روز پنجشنبه از بندر موکران آلمان حرکت کرد و در حال حاضر تحت وضعیت مانور محدود در دریای بالتیک در سواحل منطقه کالینینگراد (بخشی جدا از خاک اصلی روسیه است که در میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک در شمال اروپا قرار دارد) روسیه است. در همین حال، Fortuna در آبهای آلمان نزدیک بندر ویسمار مشاهده شده است.

قبل از اینکه اپراتور خط لوله نورد استریم ۲ برنامه های خود را تأیید کند، رسانه خبری «ان دی آر» آلمان گزارش داد که ساخت قسمت کوتاه نهایی خط لوله از پنجم دسامبر از سر گرفته می شود.

در این گزارش به اطلاعیه دفتر آبراه های دریای بالتیک و حمل و نقل در استرالسوند در ساحل دریای بالتیک اشاره شده است.

این رسانه رسمی آلمان خاطرنشان کرد که حدود ۷۵ کیلومتر از اتصال گازی به طول ۱۲۲۴ کیلومتر ناتمام مانده و ۱۶ کیلومتر آن در منطقه اقتصادی انحصاری آلمان و بقیه در آبهای دانمارک قرار دارد.

در اواخر سال گذشته، هنگامی که شرکت لوله سازی سوئیسی_هلندی Allseas کشتی های خود را به دلیل تهدید تحریم های ایالات متحده پس گرفت، ساخت این پروژه چند میلیارد دلاری متوقف شد.

در حالی که روسیه به شرکای خود اطمینان داده که  هرچند با تأخیر می تواند پروژه را به تنهایی به اتمام برساند، واشنگتن همچنان در تلاش برای جلوگیری از تکمیل نورد استریم ۲  بوده و دولت امریکا تهدید به تحریم های جدید برای شرکت های مرتبط با آن می کند.

در همین راستا، «کلاوس ارنست»، عضو ارشد پارلمان آلمان ضمن در خواست از اتحادیه اروپا در جهت مقابله با امریکا، به راشا تودی نیز گفته است که تلاش های ناامیدانه واشنگتن برای متوقف ساختن خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ که روسیه و آلمان را به هم متصل می کند، شبیه روشهای مافیایی است. 

ارنست در چهارشنبه گذشته در گفتگو در مورد تهدیدهای مجدد تحریم های ایالات متحده علیه شرکت های اروپایی درگیر در این پروژه گفت: اقدامات آنها شبیه اقدامات مافیایی است.

 رئیس کمیته امور اقتصادی و انرژی در پارلمان آلمان همچنین گفت: دقیقاً مانند اعضای مافیایی که از تجارت پول محافظت می کنند، اروپا ادعا می کند که خواستار حفاظت از متحدان خود در برابر روس ها است، اما در صورت رد چنین پیشنهاد محافظتی شرکت های اروپایی را با سقوط اقتصادی تهدید می کند.

در روز پنجشنبه، مشخص شد که فشار آمریکا یک شرکت نروژی-آلمانی مدیریت ریسک و تضمین کیفیت را وادار به ترک کار کرده است. ارنست معتقد است که آمریکایی ها می خواهند گاز مایع خود را به اروپایی ها بفروشند.

چند روز پیش فشار آمریکا یک شرکت نروژی-آلمانی مدیریت ریسک و تضمین کیفیت را وادار به ترک کار در پروژه نورد استریم ۲ کرده است

این قانونگذار معتقد است که ضربه زدن به مقامات خاص آمریکایی مسئول سیاست تحریم با محدودیت های شخصی می تواند راه حل دیگری باشد.

وی افزود: تقویت سیستم مالی اروپا و خرده معاملات دلار در طولانی مدت می تواند استقلال مورد نیاز اروپا را به دست آورد.

ارنست معتقد است که تنها راه پیش روی اروپا این است که واشنگتن استقلال اروپا را به رسمیت بشناسد و مانند یک مستعمره با آن رفتار نکند. هر چیز دیگری یا به بن بست می رسد و یا به تسلیم. این تحریم ها و رفتارها باید یک بار و برای همیشه متوقف شود. اروپا نمی تواند چنین چیزی را تحمل کند.

خروج یک شرکت اروپایی از پروژه نورد استریم ۲ تحت فشارهای آمریکا 
اکنون، بیش از ۱۲۰ شرکت با اقدامات تنبیهی آمریکا در ارتباط با مشارکت در این پروژه روبرو هستند، زیرا ایالات متحده هنوز امیدوار است که فروش گاز مایع شده خود را به  شرکای اروپایی افزایش دهد.

آخرین تمدید اقدامات تنبیهی که توسط کاخ سفید علیه خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان انجام شد، یکی از تامین کنندگان فرعی را مجبور به ترک پروژه کرده است. 

شرکت صدور گواهینامه نروژی،آلمانی  DNV GL به عنوان شرکت اخیر تحت فشار واشنگتن قرار گرفت. در اوایل این هفته، این شرکت اعلام کرد که تحت تهدید تحریم های ایالات متحده مجبور است کار برای پروژه را متوقف کند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده توضیحات جدیدی را در مورد قانون حفاظت از امنیت انرژی اروپا (PEESA) منتشر کرده است.

این شرکت نروژی،آلمانی که وظیفه نظارت و صدور گواهینامه آزمایش و آماده سازی تجهیزات را که توسط کشتی ها هنگام ساخت خط لوله زیر آب استفاده می شود، بر عهده دارد تأکید کرد که ارائه خدمات را که ممکن است تحت قانون حفاظت از امنیت انرژی اروپا قرار گیرند، متوقف کرده است. طبق دستورالعمل های جدید، اقدامات بیشتر این شرکت در زمینه نظارت بر شناورها و تجهیزات درگیر در پروژه نورد استریم ۲  تحت تحریم تلقی می شود.  

همچنین بعد از اتمام پروژه انتظار می رفت که این شرکت گواهی امنیت آتش سوزی را نیز اعطا کند.

در همین حال، آخرین بخش باقی مانده از این پروژه از طریق آبهای سرزمینی دانمارک می گذرد. مطابق با مقررات آژانس انرژی دانمارک، شرکت تابعه گازپروم روسیه که پروژه را اجرا می کند، می تواند هر شرکت دیگری را برای نظارت و صدور گواهینامه کار درگیر کند.

خط لوله روسیه به یک محل اختلاف واقعی کاخ سفید تبدیل شده است. پس از تلاش های ناموفق متعدد برای منصرف کردن شرکت های اروپایی از کار در این پروژه، سرانجام ایالات متحده این شرکت را وارد عملی کرد که گفته می شود هدف آن محافظت از اروپا در برابر انرژی روسیه است.

پس از تلاش های ناموفق متعدد برای منصرف کردن شرکت های اروپایی از کار در پروژه نورد استریم ۲، امریکا این شرکت را وارد عملی کرد که گفته می شود هدف آن محافظت از اروپا در برابر انرژی روسیه است

در همان زمان، واشنگتن قصد دارد فروش گاز مایع آمریکایی (LNG) به مصرف کنندگان اروپایی را افزایش دهد.

خط لوله جدید که برای افزایش تأمین گاز طبیعی ارزانتر روسیه به آلمان و سایر کشورهای اروپایی با ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال طراحی شده است، در حال حاضر در دریای بالتیک در حال اتمام است.

دیمیتری مارینچنکو، مدیر ارشد تیم منابع طبیعی فیچ ریتینگ، به خبرگزاری تاس روسیه گفت: با به پایان رسیدن این انتقال، می توان آن را قبل از پایان سه ماهه اول ۲۰۲۱ راه اندازی کرد.

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ژانویه  سال جاری نیز اعلام کرده بود که خط لوله یا در پایان سال ۲۰۲۰ یا در سه ماهه اول سال آینده به پایان می رسد.

کد خبر: ۵۷٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha