۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
تنش های موجود در بازار فولاد

تنش های موجود در بازار فولاد

برخلاف انتقادات فولادی‌ها که مسبوق به سابقه است اکثر صنایع اجرای شیوه نامه جدید را علاوه بر تقسیم سود عادلانه در تمامی زنجیره فولاد زمینه ساز صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده دانسته که می تواند ضمن بهبود شرایط تولید به افزایش درامدهای ارزی بی انجامد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نائب رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، دستاورد اجرای مفاد شیوه‌نامه جدید ساماندهی فولاد را تقسیم برابر سود در تمامی زنجیره فولاد به همراه امکان صادرات برای تولیدکنندگان پایین دست دانست و گفت: با اجرای شیوه نامه شاهد بازگشت رونق به صنایع خواهیم بود.

از این رو پس از چندین ماه کشمکش بر سر قیمت گذاری و عرضه محصولات فولادی در بورس کالا که علاوه بر انتقادات گسترده صنایع پایین دستی به افزایش بازار سیاه دامن زده بود، نهایتا شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد از سوی معاونت اقتصادی رییس جمهور که به تایید معاون اول نیز رسیده برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ شده و مقرر شده تا این وزارتخانه ظرف مدت ۲ ماه نسبت به اصلاح ظرفیت‌ها و تعیین مقادیر نیاز واقعی کلیه واحدهای تولیدی در سامانه بهین یاب اقدام کند. موضوعی که با انتقاد شدید فولادسازان همراه شده به گونه ای که این شیوه نامه را غیرتخصصی دانسته و اجرای آن را عاملی در افزایش دلال بازی عنوان می کنند.

البته این انتقاد فولادی‌ها که با ارسال نامه اعتراضی تشکل مربوطه به وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه بوده از آن جهت حائز اهمیت است که در چند سال اخیر همواره انگشت اتهامی صنایع مختلف به واسطه انحصار حاکم بر تولید برخی محصولات و در نتیجه عرضه قطره چکانی و دامن زدن به شکاف قیمتی متوجه شرکت های پایین دستی بوده به گونه ای که می‌توان ابلاغ شیوه نامه فوق را راهکار دولت برای مواجه با افزایش تنش های موجود در بازار دانست.

البته برخلاف انتقادات فولادی‌ها که مسبوق به سابقه است اکثر صنایع اجرای این شیوه نامه را علاوه بر تقسیم سود عادلانه در تمامی زنجیره فولاد زمینه ساز صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده دانسته که می تواند ضمن بهبود شرایط تولید به افزایش درامدهای ارزی بی انجامد.

کد خبر: ۵۷٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha