۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
این روزهای نه چندان «طلا»یی
یادداشت وارده؛

این روزهای نه چندان «طلا»یی

«در بلندمدت بازار طلا و سکه نوسانی اما با روند نزولی است؛ البته که این نزول همیشه باقی نمی‌ماند و قطعا جهت بازار عوض خواهد شد»، این بخشی از یادداشت یاسین هدایتی‌فر، تحلیلگر اقتصادی برای بازار است.

یاسین هدایتی‌فر؛ بازار: بازار طلای ایران و انس جهانی در حال نزول است. قطعأ روند انس جهانی و طلای داخلی بازخواهد گشت؛ منتها این نمودارها هستند که خواهند گفت بازار تا کجا پیش می‌رود در این مورد که بازار سکه تا چه عددی پیش می‌رود، باید طبق نمودارها تحلیل و بیان کرد و نمی‌توان عددی را به قطعیت اعلام نمود. اکنون حباب سکه تقریبأ تخلیه شده است و حباب‌های ربع سکه و نیم سکه نیز تقریبأ در حال تخلیه هستند.

روندی که این مدت، از جهش اقتصادی سال ۹۹ به بعد، بر بازار طلا گذشت به این صورت بود که اعداد بسیار بالایی در نمودارها مشاهده شد. سکه تا مرز ۱۶ میلیون تومان رسید و میزان حباب آن تا ۱۵ درصد افزایش یافت که این میزان حباب در نوع خود، عدد بسیار بالایی بود.

اکنون حباب سکه به اندازه یک، دو و سه درصد کاهش یافته است. همواره حباب سکه سقف و کف مشخصی دارد و بسیار کم اتفاق می‌افتد که حباب به بالای ۲۰ و ۳۰ درصد برسد، اما این اتفاق چند سال یکبار طی یک جهش اقتصادی رخ می‌دهد.

نقش «حباب» در زمان خرید
میزان حباب سکه و طلا تأثیر بسیاری در انتخاب زمان خرید طلا و سکه دارد. حباب، ناشی از ترس متحمل شده از سوی جامعه است؛ زمانی که افراد ترس بسیار زیادی را تحمل می‌کنند اقتصاد جامعه دچار بحران می‌شود. مشابه این مدل را زمانی که آمریکا از تحریم خارج شد و تحریم‌ها مجدد وضع شدند یا زمانی که نگاه جنگ و یا تهدید به جنگ مطرح می‌شود و در آخرین بار، در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاد.

سکه تا مرز ۱۶ میلیون تومان رسید و میزان حباب آن تا ۱۵ درصد افزایش یافت که این میزان حباب در نوع خود، عدد بسیار بالایی بود

در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حباب سکه تا ۱۵درصد افزایش یافت و البته اگر نتیجه انتخابات به نفع رقیب فعلی ترامپ اعلام می‌شد، این حباب می‌توانست بالاتر هم بیاید. پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بازارها دچار روند نزولی شدند. در ایران، قیمت طلا تقریبأ ۹۰ درصد به قیمت دلار وابسته است که پس از انتخابات، وقتی انتظارات تورمی تخلیه شد، قیمت دلار نیز تخلیه شد؛ البته تخلیه حباب کمی دیر اتفاق افتاد و حتی در ربع سکه نیز اصلأ تخلیه حباب اتفاق نیفتاد و دلیل این تأخیر نیز این بود که ترامپ  در ابتدا نتیجه انتخابات را نپذیرفت.

اکنون بازارهای جهانی رفتن ترامپ را پذیرفته‌ و شاخص‌های ترس در دنیا کاهش یافته‌اند اما با این وجود، نمی‌توان گفت این روند، همینطور کاهشی پیش خواهد رفت؛ چراکه همان‌طور که بورس روند کاهشی داشت و مجدد در مسیر افزایشی حرکت کرد، این روند در بازار طلا نیز اتفاق خواهد افتاد. روند افزایشی و کاهشی همیشگی نیست، مگر اینکه اتفاق بنیادی عجیبی شبیه آنچه در اقتصاد ونزوئلا شاهد هستیم رخ دهد. در مجموع در یک اقتصاد نرمال، بالا و پایین‌ها همواره وجود داشته است.

روند آینده بازار طلا
اگر بخواهیم از روند آینده بازار طلا سخن بگوییم، می‌توان سناریوها را به دو بخش تقسیم کرد و از دو جهت کوتاه مدت و بلندمدت تحلیل نمود. کوتاه مدت را می‌توان با توجه به سناریوی «انتقام سخت» و بلندمدت را نیز می‌توان با تأکید به روی کار آمدن بایدن در آمریکا تشریح کرد.

قیمت سکه و طلا در بلندمدت، به طور نوسانی پیش‌بینی می‌شود و به سادگی نمی‌توان گفت که اتفاق خاصی در این باره خواهد افتاد. در کوتاه مدت نیز در صورتی که انتقام سخت صورت بگیرد، بسته به واکنش طرف مقابل ممکن است در نهایت به طور کوتاه‌مدت، نوسانی دستی توسط دولت رخ دهد و شاید طبق تجربه، انتقام سخت به طور معکوس انجام و بازارها طبق تجربه کاهشی شود.

اگر بخواهیم از روند آینده بازار طلا سخن بگوییم، می‌توان سناریوها را به دو بخش تقسیم کرد و از دو جهت کوتاه مدت و بلندمدت تحلیل نمود. کوتاه مدت را می‌توان با توجه به سناریوی «انتقام سخت» و بلندمدت را نیز می‌توان با تأکید به روی کار آمدن بایدن در آمریکا تشریح کرد

با این حال، در کوتاه‌مدت و در صورت انتقام سخت، با توجه به اینکه واکنش طرف مقابل در چه زمانی و به چه صورتی باشد و طرف ایرانی چطور بازارها را کنترل کند، رفتار بازار متفاوت است که اگر طرف مقابل واکنش داشته باشد، طبیعتأ بازار روند صعودی پیدا خواهد کرد.

در مجموع، به طور بلندمدت بازار در حال نوسانی اما با روند نزولی است؛ البته که این نزول همیشه باقی نمی‌ماند و قطعا جهت بازار عوض خواهد شد. زمان مشخصی برای این تغییر روند نمی‌توان گفت اما می‌توان انتظار داشت که پس از استقرار رئیس‌جمهور جدید آمریکا، انتظارت مثبت ایجاد شده با واقعیات حال حاضر اعم از تورم بالا، دشواری کسب و کار و رشد نقدینگی جایگزین شود.

کد خبر: ۵۷٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha