۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
جنجال گازی- برقی وزارت نفت و نیرو
بالاخره دلیل خاموشی چیست؟

جنجال گازی- برقی وزارت نفت و نیرو

در حالی سخنگوی صنعت برق، دلیل قطعی برق دیروز را کاهش سوخت رسانی به نیروگاه‌ها می‌دانند که سخنگوی شرکت ملی گاز می‌گوید: طبق تعهداتمان گاز عرضه‌ می‌کنیم ومشکل را باید در راندمان پایین نیروگاه‌ها جستجو کرد. ادعایی که مدیر عامل برق حرارتی آن را رد کرده و گفته که راندمان نیروگاه های ایران بالاتر از متوسط جهانی است.

بازار- موج قطعی برق بالاخره به بخش خانگی رسید. خاموشی‌های گسترده برق که ناگهانی و بدون اطلاع رخ داد، مشترکان را چند ساعتی با سختی‌های جدی مواجه کرد. قطعی برقی که از حدود ساعت ۱۳ روز گذشته در برخی از شهرهای شمالی، غربی و بخشی از تهران آغاز شده بود، طبق گفته‌های سخنگوی صنعت برق  در ساعت ۱۸ دیروز به اتمام رسید. آنگونه که مصطفی رجبی مشهدی به بازار می‌گوید: به دنبال تامین سوخت نیروگاه‌ها و کاهش مصرف در بخش خانگی، قادر به تامین پایدار برق در شبکه شدیم و مشکل خاموشی ها حل شد. اما این مقام مسئول در صنعت برق در حالی کاهش سوخت رسانی به نیروگاه‌ها را دلیل اصلی کاهش تولید برق اعلام کرده که البته سخنگوی شرکت ملی گاز بازدهی پایین نیروگاه‌ها را مشکل اصلی دانسته و می‌گوید که تحویل گاز به نیروگاه‌ها طبق تعهدات قبلی در حال انجام است. ادعایی که مدیر عامل برق حرارتی آن را قبول نداشته و در پاسخ به آن به بازار گفت: متوسط راندمان نیروگاه‌ها در ایران حدود ۳ درصد بالاتر از متوسط جهانی است.

دعوای دو سخنگو

روز گذشته و بنا بر گزارش‌ رسانه‌ها در استان‌های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، خراسان رضوی و خراسان شمالی و سمنان رخ داد در شرایطی است که گویا طی روزهای آینده نیز باید در انتظار تکرار آن در این استان‌ها یا برخی استان‌های دیگر باشیم. بنا به گفته مقام‌های سازمان هواشناسی موج جدیدی از سرما از امشب به کشور وارد می‌شود و کمابیش تا اواخر هفته میهمان خواهد بود. البته سخنگوی صنعت برق معتقد است که این مشکل حل شده و در روزهای آینده در تامین پایدار برق شبکه مشکلی پیش نخواهد آمد.

به گفته او، بعد از اطلاع رسانی که در این خصوص انجام شد، مردم مصرف خود را تا حد زیادی مدیریت کردند و وزارت نفت گاز بیشتری را را در اختیار نیروگاه‌ها قرار داد.

این مقام مسئول صنعت برق البته در بخش دیگری از سخنانش طی اظهارات تعجب‌برانگیزی گفت: «مصرف گاز در کشور به ۶۰۰‌میلیون متر مکعب رسیده که تا به امروز بی‌سابقه بوده است.» این در حالی بود که بنا به گزارش‌های سخنگوی شرکت ملی گاز میزان مصرف گاز در روز گذشته تنها ۵۷۷ میلیون مترمکعب بوده و در مقایسه با چند روز گذشته که حتی به ۶۱۲ میلیون مترمکعب هم رسیده بود، حدود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

عسگری در ادامه با بیان اینکه اتفاقا دیروز میزان مصرف گاز در کشور غیر متعارف نبوده است، در پاسخ به گفته‌های سخنگوی صنعت برق گفت: هیچ تغییری در نحوه سوخت رسانی ایجاد نشده و مسئولان توانیر به دنبال فرافکنی هستند. او با بیان اینکه در فصول سرد سال اولویت، تامین گاز بخش خانگی و تجاری است، ادامه داد: نمی توانیم که گاز بخش خانگی را قطع کنیم و به نیروگاه‌ها بدهیم. مسئولان وزارت نیرو بهتر است به جای فرافکنی فکری به حال بهره وری و افزایش راندمان نیروگاه‌های برق کنند.

به گفته او، نیروگاه‌ها در فصول سرد می‌تواند بخشی از نیاز خود را از محل سوخت دوم تامین کنند اما از آنجاییکه که استفاده از گاز برایشان راحت تر است پای محیط زیست را وسط‌ می‌کشند، در حالیکه بخشی از آلودگی این نیروگاه‌ها ناشی از تجهیزاتی است که مصرف‌ می‌کنند.

گله زنگنه از راندمان پایین نیروگاه‌ها

بیژن زنگنه وزیر نفت که چند هفته پیش صادرات برق ارزان را چالش کشیده بود، حالا راندمان پایین نیروگاه را مورد نقد قرار داده است. به گفته او، راندمان نیروگاه‌ها در ایران ۳۴ درصد است و وزارت نیرو باید فکری به حال بهره وری پایین در این بخش بکند. البته مدیر عامل شرکت برق حرارتی این ادعا را قبول نداشته و به بازار می‌گوید که متوسط راندمان نیروگاهی در دنیا حدود ۳۷ درصد است در حالیکه این عدد در ایران به ۴۰ درصد رسیده است.  

او با بیان اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌ها در منطقه خاورمیانه چیزی حدود ۳۳.۴ درصد گزارش شده است، ادامه داد: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های ایران بالاتر از کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا، اتریش، هند، کانادا و فرانسه است.

 آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر نروژ با راندمان حدود ۳۹ درصدی، هلند با راندمان ۴۷ درصدی، ژاپن با راندمان حدود ۴۴ درصدی بهترین عملکرد را در بخش نیروگاهی به خود اختصاص داده اند.

به اندازه یک قاره گاز می‌سوزانیم

صرف نظر از تمام چالش‌هایی که بین وزارت نیرو و نفت بر سر تامین گاز نیروگاه‌ها رخ داده، نمی توان نقش مصرف بالای انرژی در کشور را نادیده گرفت. آمارهای اعلامی از طرف شرکت ملی گاز نشان‌ می‌دهد که متوسط مصرف گاز حدود ۶۰ میلیون مترمکعب نسبت به پارسال بیشتر شده است. اضافه مصرفی که سکاندار ساختمان طالقانی برای چندمین بار در واکنش به آن گفت: به اندازه مصرف یک قاره بزرگ گاز می‌سوزانیم و این موضوع آسیب‌های اقتصادی و محیط زیستی فراوانی برای کشوردارد. تنها راه برای تعادل عرضه و تقاضا این است که تقاضا معقول شود.

کد خبر: ۵٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha