۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی آذربایجان‌شرقی تصویب شد
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب وزارت نیرو:

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی آذربایجان‌شرقی تصویب شد

تبریز- مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقاء بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، از تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمان و آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، بنفشه زهرایی با اشاره به برگزاری هفدهمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اظهار کرد: برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان‌های کرمان و آذربایجان‌شرقی به ترتیب در چهل و هشتمین و پنجاهمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ یکم و ۲۹ مهرماه ۱۳۹۹ مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی تمام دستگاه‌ها در جلسه هفدهم کارگروه ملی مطرح و به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه به‌منظور جبران کسری آبخوان‌ها در استان کرمان، برنامه سازگاری با کم‌آبی در دو فاز پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در فاز اول برنامه‌ها، میزان کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی ناشی از اجرای طرح‌های مندرج در برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کرمان برابر با ۱۰۳۷ میلیون متر مکعب تا پایان برنامه هفتم توسعه است که سهم بخش شرب ۴۲ میلیون متر مکعب، بخش صنعت، ۳۷ میلیون متر مکعب و بخش کشاورزی ۹۵۸ میلیون متر مکعب است. لازم به ذکر است که کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

زهرایی یادآور شد: همچنین با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان آذربایجان‌شرقی در مجموع ۲۲۸ میلیون متر مکعب از مصارف آب زیرزمینی و ۱۱۵ میلیون متر مکعب از مصارف آب سطحی تا سال ۱۴۰۹ کاهش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقاء بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: برای این منظور از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به میزان ۲۰۳ میلیون مترمکعب و در بخش‌های شرب، صنعت و فضای سبز به ترتیب به میزان ۱۷، ۵.۳ و ۳ میلیون مترمکعب و از منابع آب سطحی تنها در بخش کشاورزی ۱۱۵ میلیون متر مکعب کاهش مصارف پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در هفدهمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شد دستگاه‌های عضو کارگروه، بسته سیاستی لازم برای پیگیری پیشنهادات استان‌های کرمان و آذربایجان‌شرقی در خصوص پیاده‌سازی الگوی کشت کم آب طلب، ایجاد معیشت جایگزین برای صاحبان چاه‌های غیرمجاز و تحویل حجمی آب را تدوین و به هیات وزیران ارائه کنند.

کد خبر: ۵۷٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha