۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
دستاوردهای کمیسیون صنایع و معادن  در ۶ ماه گذشته
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد

دستاوردهای کمیسیون صنایع و معادن در ۶ ماه گذشته

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین طرح تحول بازار خودرو، طرح تولید و توسعه زنجیره فولاد، طرح جهش تولید دانش بنیان و بررسی لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور را از جمله دستاوردهای کمیسیون متبوعش طی ماه‌های گذشته برشمرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد کمیسیون متبوعش طی ۶ ماه گذشته، گفت: بررسی بازار فولاد و تدوین طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد به منظور کاهش التهابات و نابسامانی‌های این حوزه یکی از اصلی‌ترین دستورکارهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم از ابتدای شکل گیری بود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع کشور بوده و در قیمت تمام شده صنایعی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و ...اثرگذار است، این در حالی است که به دلیل آشفتگی در تولید، عرضه و تقاضا در این حوزه، تولیدکنندگان پایین دست با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چکش کاری طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع به پایان رسیده و در دستورکار صحن علنی قرار دارد، اضافه کرد: افزایش تولید و توسعه صنعت فولاد، رشد سرمایه‌گذاری، صادرات، منطقی کردن قیمت، حذف دلالان از نتایج تصویب و اجرای این طرح خواهد بود.

تدوین طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تدوین طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ را یکی از دستاوردهای کمیسیون صنایع در ماه‌های گذشته برشمرد و ادامه داد: گرانی و آشفتگی بازار خودرو موجب شد که اعضای کمیسیون به دنبال تدوین طرحی برای ساماندهی بازار خودرو باشند، در نتیجه طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ با هدف ارتقا کیفیت، افزایش کمّیت، متعادل کردن عرضه و تقاضا، داخلی‌سازی خودرو، ایجاد رقابت در این حوزه، متعادل‌سازی قیمت و... و. با در نظر گرفتن پیشنهادات فعالان اقتصادی، قطعه‌سازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان تدوین شد.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ با ساماندهی عرضه خودرو، دست دلالان را از بازار کوتاه کرده و خودرو را به دست مصرف کننده اصلی می‌رساند.

 اقدامات اولیه برای تدوین اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی ایران انجام شده است
فیروزی تصریح کرد: از آنجایی که پتروشیمی یکی از مهم‌ترین صنایع کشور بوده و پس از نفت بیشترین درآمدهای کشور از این محل به دست می‌آید و شرکت ملی پتروشیمی ایران فاقد اساسنامه است و نقش تنظیم‌گری و رگلاتوری این شرکت تعریف نشده، کمیسیون صنایع و معادن برآن شد که به موضوع تدوین اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی ایران ورود کرده و اقدامات اولیه انجام شده است.

بررسی لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور
وی بررسی لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور را یکی دیگر از دستورکارهای کمیسیون متبوعش برشمرد و ادامه داد: با تصویب این لایحه می‌توان از تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی جلوگیری کرد.

پیش نویس اصلاح برخی از مواد قانون معادن
این نماینده مردم در مجلس یازدهم از نهایی شدن بخش‌های مرتبط اساسنامه شرکت ملی گاز با کمیسیون متبوعش خبر داد و افزود: پیش نویس اصلاح برخی از مواد قانون معادن در کمیته معادن کمیسیون در حال بررسی است؛ این موضوع می‌تواند به فعال‌سازی معادن، توسعه معادن و جایگزین کردن این ظرفیت به جای نفت اثر مناسبی داشته باشد.

تدوین و تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان در کمیسیون صنایع مجلس تدوین، تصویب و به هیات رئیسه ارجاع شد که براساس آن از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های مناسبی صورت می‌گیرد.

فیروزی بررسی سوالات متعدد نمایندگان از وزرای صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی تحقیق و تفحص از مجموعه‌های مختلف و موافقت با تحقیق و تفحص از خودروسازان را دیگر دستورکارهای کمیسسیون صنایع و معادن در ماه های گذشته برشمرد.

کد خبر: ۵۷٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha