۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
تاثیر ترور حاج قاسم در مقایسه با ترور شهید فخری زاده بر بورس متفاوت است/ حرکت بازار به سمت مثبت ادامه خواهد داشت
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

تاثیر ترور حاج قاسم در مقایسه با ترور شهید فخری زاده بر بورس متفاوت است/ حرکت بازار به سمت مثبت ادامه خواهد داشت

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه با شیبی ملایم به سمت مثبت حرکت خواهد کرد و در این وضعیت بازار، سهام شرکت‌های سودده برای خرید مناسب خواهند بود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: همه چیز از وحشت مردم به خاطر خبر ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید محسن فخری زاده آغاز شد و صف‌های تشکیل شده در پیش گشایش بازار خبر از ریزش سهم شرکت‌های فعال در بورس خبر می‌داد اما فشار ابتدایی صف‌های خرید باعث شد که این نماگر در دقایق ابتدایی معاملات رنگ قرمز به خود نبیند. شاخص کل بازار سهام امروز در پنج  دقیقه بیش از ۴ هزار واحد بالا آمد اما فشار عرضه باعث شد که این شاخص در ۱۰ دقیقه بعدی مورد اصابت چند گلوله قرار گیرد ولی این ضربات هم بر پیکر قوی امروز بورس اثر نگذاشتند و شاخص کل به رشد خود ادامه داد.

امروز شاخص کل بورس، بیش از ۲۳ هزار واحد قد کشید و خود را به ارتفاع یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۹۶ واحد رسید. به همین دلیل هم کارشناسان بازار سرمایه اعلام کردند که واکنش‌های مسئولان امنیتی کشور به رویداد باعث شده است که این اتفاق تأثیر زیادی روی شاخص کل و سرگذشت آن اثر زیادی نداشت و هیجان‌ها پس از کمی جنب و جوش خالی شدند و به همین شکل، شاخص کل هم‌وزن نیز نشان می‌داد که رکود در بازارهای موازی کشور از جمله ارز، خودرو و سکه و همچنین کاهش شدید قیمت طلا در جهان باعث شده است که بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر باشد چراکه این شاخص در طول معاملات، رشد ۶ هزار واحدی را تجربه کرد.

با این وجود، بازار خودرویی‌ها با اینکه در میان برترین صنایع امروز بازار سرمایه بودند، با ضرر و زیان زیادی مانند بازار آزاد این کالا روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد تمایل خرید مردم به سهام شرکت‌های دارویی و کشاورزی و دامداری این روزها بیشتر شده باشد چون این گروه‌ها از اقبال بیشتری برخوردار بودند و البته فلزات اساسی هم نباید در این بازار دست کم گرفت چون امروز فلزات و معدنی‌ها توانستند در برابر غم از دست دادن دانشمند هسته‌ای با روحیه‌ای فولادی مقاومت کنند. با این حال، به سراغ کارشناس بازار سرمایه رفتیم تا بیشتر درباره روند معاملات امروز بازار سرمایه توضیحاتی را ارائه کند.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره اثر شهادت دانشمند هسته‌ای ایران، محسن فخری زاده در بامداد روز گذشته گفت: دشمنان همیشه درصدد ترور شخصیت‌های مهم کشور ما بوده و هستند اما باید توجه داشت که اقتصاد ما وابسته به یک فرد نیست و بورس، پس از اصلاحاتی که در هفته‌های گذشته شاهد بوده، در حال رشد و حرکت به سمت روندی مثبت و پایدار است چراکه پالس‌های بازار مثبت هستند و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به شدت کاهش یافته و کمتر از گذشته شده است.

وی افزود: این روزها که شرکت‌ها گزارش سوددهی خود در هفت ماهه نخست سال را منتشر می‌کنند، شاهد وضعیت خوب سوددهی آن‌ها هستیم که همین مسائل جو مثبتی را در بازار و در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند و این اطلاعات بسیار مفید و خوب هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که تفاوت اثرگذاری این ترور با ترور سردار شهید سلیمانی چه تفاوتی دارد، تصریح کرد: بحث شهید سلیمانی کاملاً متفاوت بود و در اصل او قائم مقام رهبری در امور منطقه و بین الملل بود و پس از ترور ایشان، آمریکا به سرعت قبول مسئولیت کرد اما باید به این نکته توجه داشت که درست است شهید فخری زاده انسان بزرگی در زمینه انرژی هسته‌ای و دفاعی کشور به حساب می‌آیند ولی در مورد ترور ایشان، حتی سازمان سیا هم اظهار نظر نکرد و عکس‌العمل بازار به مراتب به این ترور متفاوت خواهد بود.

صفاری در پایان اضافه کرد: شرایط بازار با توجه به روندی که در پیش گرفته، مثبت خواهد بود و سهم‌های سود محور مانند سهم شرکت‌های پتروشیمی و فلزات اساسی و حتی سهم‌های دامپروری به صورت گسترده‌ای مورد استقبال قرار خواهند گرفت و همین شرکت‌ها باعث رونق بازار خواهند شد.

کد خبر: ۵۷٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha