۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
جمعیت ۸۵ درصدی تولیدکننده  قربانی تولیدکنندگان مرغ مادر شد
تفاوت ملموس ۲ وزارتخانه در توزیع نهاده ها

جمعیت ۸۵ درصدی تولیدکننده قربانی تولیدکنندگان مرغ مادر شد

کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه در توزیع نهاده به هیچ وجه عدالت رعایت نمی شود و در ابتدا زنجیره ها، واحدهای مرغ مادر و اجداد تامین می شوند، اظهار داشت: برای ما همیشه جای سوال است که چرا دولت مایحتاج جمعیت ۸۵ درصدی تولیدکنندگان مرغ را رها کرده است و تمام توجهات خود را معطوف ۱۵ درصد واحدهای مرغ مادر، اجداد و زنجیره ها کرده است!

بازار؛ گروه کشاورزی:  قیمت مرغ در بازار طی روزها و هفته های اخیر به قدری با نوسان مواجه است که برای مطلع شدن از آخرین قیمتها بایستی به صورت لحظه ای از اتحادیه و تشکل های مربوطه پیگیری کرد! کارشناسان مختلف دلایل مختلفی برای این تغییر قیمت روزانه و حتی لحظه ای مرغ در بازار عنوان می کنند؛ به طوری که محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور  اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: این امر ناشی از مشکلات ۸ ماهه ای است که در بحث تامین نهاده ها، تعیین قیمت و همچنین مدیریتی که بر این صنعت حاکم شده، به وجود آمده است.

کمالی سروستانی با اشاره به این موضوع که  از اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ متاسفانه با تاخیر در تخصیص ارز و تامین ارز برای واردات نهاده ها مواجه شده ایم، افزود:  همان موقع نیز مقادیر زیادی ذرت در گمرک‌ مانده بود و نهایتا با دخالت معاون اول رئیس جمهور  تا ۱۵ فروردین از گمرک خارج شد. اما کار به همین جا ختم نشد و از آن موقع تا الان مرتب برای تامین ارز و واردات نهاده درگیری داشته و داریم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر دو وزارتخانه را مسئول کار بازرگانی بخش کشاورزی کردند و مسئولیت ها را از وزارت جهاد کشاورزی گرفتند. این دو وزارتخانه نیز مرتبا مسائل را متوجه یکدیگر می کردند در نتیجه هم ترتیب واردات نهاده ها به هم خورد و هم ترتیب تامین ارز به هم خورد.

کمالی سروستانی ادامه داد: با این تفاسیر نه ارز به اندازه کافی تخصیص دادند و نه حتی به موقع دادند و این عوامل باعث شد که توزیع نهاده نیز عملا به موقع انجام نشود.

دو وزارتخانه را مسئول کار بازرگانی بخش کشاورزی کردند و  این دو وزارتخانه نیز مرتبا مسائل را متوجه یکدیگر می کردند در نتیجه ترتیب واردات نهاده ها و همچنین ترتیب تامین ارز به هم خورد

سیاست وزارت جهاد کشاورزی در توزیع نهاده متفاوت با وزارت بازرگانی است
این مقام مسئول تاکید کرد: متاسفانه حتی نهاده ای هم که وارد کشور می شد یا به موقع به جهاد کشاورزی اطلاع رسانی نمی شد یا اینکه در وزارت بازرگانی تصمیم می گرفتند وارد کننده به شکل دیگری عمل کند! در حالی که سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع به نحو دیگری بود.

وی ادامه داد: موارد نامبرده باعث شد همین نهاده ای هم که وارد کشور شده بود به درستی توزیع نشود  و عملا با وجودی که دولت مقادیر زیادی ارز تخصیص داد نهاده با ارز دولتی وارد کشور شود اما عمده این نهاده ها از طریق بازار آزاد به دست مرغداران رسید.

کمالی سروستانی تصریح کرد: لذا گرانی شدید مرغدار در حالی اتفاق افتاد که درسه ماهه اول سال به دلیل کرونا و حجم زیاد تولید مرغداران به شدت متضرر شده بودند.

وی افزود: از سوی دیگر کلیه هزینه ها به صورت سرسام آوری بالا رفت و به عنوان مثال کنجاله سویایی که باید نهایتا به قیمت ۳ هزار تومان به دست مرغدار می رسید به اندازه ناکافی و با قیمت ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان در اختیار مرغداران قرار داده شد و به تبع آن مرغداران توان جوجه ریزی را از دست دادند.

کمالی سروستانی ادامه داد: واحدهای مرغ مادر نیز در مهر ماه خواباندن تخم نطفه دار را به حداقل رساندند و در نتیجه جوجه کمی را تونستیم از واحدهای مرغ مادر داشته باشیم.

دولت خود همه مسئولیت را به عهده گرفته و حال خودش نیز باید در این شرایط جوابگو باشند که چرا این وضعیت ایجاد شده است

دولت به حرف تشکلها و اتحادیه های بهایی نمی دهد
مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: متاسفانه چون نهاده ها به اندازه کافی تامین نشد مرغدارانی که ۴۵ تا ۵۰ روز مرغ را نگه می داشتند تنها به اندازه ۴۰ روز نهاده گرفتند و این عملا باعث شد مرغ سبک تر وارد بازار شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کیفیت نهاده ها هم خوب نبود و به دلیل تفاوت قیمتی که داشت تقلب صورت گرفت و به اصطلاح خاک اره و دیگر مواد مخلوط نهاده ها بوده و است. علاوه بر این نهاده ها بقدری در گمرک ماند که کیفیت خود را از دست داد. در نتیجه در آبان ماه با عرضه کم مرغ مواجه شدیم و تولید مرغ کاهش یافت.

این فعال صنعت مرغداری کشور خاطر نشان کرد: البته این افزایش قیمت یکباره نبود و ما از ۲ ماه پیش تذکر داده بودیم که شیوه توزیع نهاده غلط است و تامین به موقع انجام نمی شود. بنابراین اگر وضعیت به این صورت پیش برود قطعا در آینده با مشکل مواجه می شویم اما متاسفانه تصمیمات این بخش از بالا تا پایین همه دولتی شده است و بهایی به حرف اتحادیه ها و تشکلهای بخش نمی دهند.

وی ادامه داد: دولت خود همه مسئولیت را به عهده گرفته و حال خودش نیز باید در این شرایط جوابگو باشند که چرا این وضعیت ایجاد شده است.

هر میزان نهاده که وارد می شود کم یا زیاد، عادلانه توزیع نمی شود به طوری که در ابتدا به زنجیره ها، واحدهای اجداد  و مادری را می دهند و اگر چیزی باقی ماند بین ۸۵ درصد از مرغدارانی که زیرپوشش اینها نیستند توزیع می شود!

بازار مرغ رقابتی است و عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می کند
کمالی سروستانی متذکر شد: جدای از اینکه دولت بیاید قیمت تعیین کند یا نکند بازار مرغ یک بازار رقابتی است و مرغدار تعیین کننده قیمت مرغ نیست. به عبارت دیگر در حال حاضر ۲۳ هزار مرغدار در کشور وجود دارند که هیچکدام آنها انحصار صنعت را در اختیار ندارند که تعیین کننده قیمت باشند.

وی تصریح کرد: در حقیقت مرغ را کشتارگاه ها و بعضا زنجیره ها خریداری و به بازار عرضه می کنند لذا مرغدار نقش چندانی در قیمت ندارد و آنچه که نقش اصلی را بازی می کند عرضه و تقاضا است و می بینیم که امروز به دلیل کمبودی که در تولید ایجاد شد قیمت به شدت بالا رفته است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آینده بازار مرغ را از نظر قیمت چگونه پیش بینی می کنید، گفت: اگر نهاده تامین کنند قطعا قیمت کاهش پیدا می کند چون مرغدار به رسم هر ساله از  اوایل دی ماه تلاش دارد که جوجه ریزی را افزایش دهد کند اما تحقق این امر بستگی تام  به تامین نهاده و همچنین درست توزیع شدن آن دارد.

کمالی سروستانی خاطر نشان کرد: متاسفانه هر میزان نهاده که وارد می شود کم یا زیاد فرقی ندارد، عادلانه توزیع نمی شود به طوری که در ابتدا به زنجیره ها، واحدهای اجداد  و مادری را می دهند و اگر چیزی باقی ماند بین ۸۵ درصد از مرغدارانی که زیرپوشش اینها نیستند توزیع می شود! و این هم طبیعتا هم آثار اجتماعی دارد و هم آثار روانی برای تولیدکنندگان دارد.

وی در پایان در خصوص دلیل توزیع ناعادلانه نهاده ها نیز تاکید کرد: دقیقا نمی دانیم به چه دلیل اینگونه است شاید نفوذ و قدرت کلام زنجیره ها و واحدهای اجداد و مادری بیشتر است. به هر حال  برای ما جای سوال دارد که چرا ۸۵ درصد تولیدکننده را رها شده اند و کل توجهات به ۱۵ درصد این صنعت است.

کد خبر: ۵۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha