۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
رشد قیمتی سهام، در پی افزایش امید برای رهایی از چنگال ویروس کرونا/ ترور شهید فخری زاده چه تاثیری روی بورس دارد؟
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

رشد قیمتی سهام، در پی افزایش امید برای رهایی از چنگال ویروس کرونا/ ترور شهید فخری زاده چه تاثیری روی بورس دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه در پی روند معاملات هفته گذشته بازار سرمایه عنوان کرد: رشد قیمتی سهام در پی افزایش امید برای رهایی بازارهای اقتصادی از ویروس کرونا است و این هفته بورس ریسک احتمالی در پی اقدام خصمانه دشمن را مزه مزه خواهد کرد.

رامین کیانی؛ بازار: امروز شاخص کل بورس با ۲۳ هزار رشد به جایگاه یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد رسید تا به یک قدمی فتح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار بگیرد، قله ای که اگر بتواند آن را فتح کند قطعا آغاز دوره صعود دیگری در بازار سرمایه خواهد شد، اما بازار سرمایه هفته گذشته شاهد افت و خیزهای زیادی بود که به گفته بسیاری از کارشناسان کاملاً طبیعی است چون بازارها در هر حالت طبیعی، روزی شاهد افت و روزی هم بسته به شرایط و جو موجود در بازار شاخص کل مثبت خواهد بود و سهام شرکت‌ها روندی صعودی به خود خواهند گرفت. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این هفته جو موجود در بازار بسیار سنگین بود چراکه لفظ «شیوه‌نامه نهاوندیان» در بازار فولاد و به جان قیمت‌ها افتاده بود و بازار فولاد بود که «بازی تقلید» خود را در بورس راه انداخت تا کدهای بازار سرمایه را بشکند تا جلوی شاخص کل را از ارتفاع گرفتن زیاد بگیرد.

هفته گذشته، هفته خودرویی‌ها و دیگر صنایع برتر از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها بود زیرا با بالا رفتن حجم معاملات در این دو گروه، شاهد بالا رفتن ارزش معاملات هم بودیم اما این گروه‌ها هم به صورت یکنواخت رشد یا افت نداشتند و در پی خبرهای شنیده شده هفته گذشته روی موج بازار افتادند و بالا و پایین شدند و راه نجاتی هم برای آن‌ها نبود و جلوی موج عظیم بازار سرمایه را نمی‌شد گرفت. به هر حال به سراغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه رفته‌ایم تا بتوانیم از صنایع بیشتر باخبر شویم و بازار را به صورت جزئی تحلیل کنیم.

بازار تعادل را نشان داد
مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره روند معاملات هفته گذشته بازار سرمایه و رویدادهای مؤثر روی معاملات گفت: بازار سرمایه اگر چه هفته‌ای مثبت را پشت سر گذاشت اما میل به تعادل در آن پررنگ‌تر از میل به صعود به نظر می‌رسید به طوری که گروه‌های مختلف سهام در این هفته مورد اقبال سرمایه‌گذاران بودند که از بین آن‌ها می‌توان به پالایش، بانک و خودرو به عنوان گروه‌هایی که معاملات زیادی در آن‌ها انجام شد و بازده مناسبی به سرمایه‌گذاران دادند، اشاره نمود.

وی ادامه داد: همچنین گروه‌هایی نظیر دارو که به تازگی از دامان اصلاح شدید رها شده‌اند و با اخباری از حذف ارز دولتی و در نتیجه تعدیلات قیمتی حمایت می‌شوند نیز مسیر مثبت را در این هفته طی نمودند. افزایش قیمت نفت و  برنامه دولت برای ادامه واگذاری سهام مازاد در قالب صندوق‌های قابل معامله و همچنین جذابیت قیمتی سهام در صنایع مختلف اثرات خود را بر معاملات هفته‌ای که گذشت، باقی گذاشت. با این حال، رشد قیمتی سهام در دو هفته گذشته منجر به افزایش تدریجی فروشندگان در بازار شده و به همین دلیل انتظار می‌رود که شیب صعودی بازار ملایم باشد.

این کارشناس تصریح کرد: از عواملی که در رشد قیمتی سهام در هفته گذشته مؤثر تشخیص داده می‌شود، رشد قیمت‌های جهانی در بازارهای کالایی، در پی افزایش امید برای رهایی اقتصاد جهانی از چنگال بیماری کرونا در چند ماه آتی است. با رسیدن قیمت مس به سطح ۷ هزار و ۵۰۰ دلار، روی به ۲ هزار و ۸۰۰ دلار، فیوچر اوره به ۲۷۱ دلار، متانول به ۲۳۰ دلار و بیلت و اسلب صادراتی ایران به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار می‌توان انتظار داشت که این روند درهفته آتی نیز بر معاملات بازار سرمایه تأثیرگذار باشد.

رادان با اشاره به اینکه گروه دیگری از سهامی که در هفته پیش رو مطلوب نظر سرمایه‌گذاران می‌تواند واقع گردد سهامی است که در هفته گذشته و علیرغم روند بازار مسیر اصلاح را طی نموده است، تأکید کرد: شاخص‌ترین سهام این گروه را می‌توان سرمایه گذاری تأمین اجتماعی دانست و همچنین سهام گروه فولاد با توجه به احتمال اصلاح در طرح زنجیره فولاد و اصلاح قیمتی هفته گذشته می‌تواند مورد توجه واقع گردد.

وی درباره تأثیر کاهش قیمت طلای جهانی روی بازار سرمایه گفت: کاهش قیمت طلای جهانی در آخرین روز معاملات این هفته بازار های بین‌الملل و نزول آن از سطح ۱۸۰۰ دلاری اثر خود را بر بازار طلای داخلی خواهد گذاشت و بخشی از سرمایه‌های کوتاه مدتی که از بازار طلا خارج می‌گردد، مسیر بازار سرمایه را در یپش خواهد گرفت.

ترور شهید فخری زاده و تاثیر بر بورس ایران 
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط پیش روی بازار در هفته آینده تصریح کرد: بازار سرمایه هفته پیش رو را با مزه مزه کردن ریسک تحمیل شده در پایان هفته در پی اقدام خصمانه دشمنان در ترور دانشمند هسته‌ای کشور آغاز خواهد نمود و سرمایه گذاران احتمالا در آغاز معاملات شنبه در گذاشتن سفارش خرید در پاره ای از سهم ها با تردید رو به رو خواهند بود.

رادان در پایان افزود: با این حال سابقه پاسخ ایران به این اقدامات در گذشته نشان داده است که پاسخ کشورمان معمولاً به گونه‌ای است که ضمن ارسال پیغام محکم به طرف مقابل از تحقق اهداف آنان در کشاندن کشور به تنش‌های نظامی جلوگیری گردد. با این حال بازار سرمایه نیم نگاهی به بازار ارز در معاملات این هفته خواهد داشت و نحوه برخورد فعالان بازار ارز با تنش در فضای سیاسی و امنیتی بر بازار سرمایه نیز اثر خواهد گذاشت.

با این وجود، به نظر می‌رسد این هفته با ترور شهید محسن فخری‌زاده هم شاهد تلاطم زیاد در بازار سرمایه باشیم و باید منتظر این باشیم تا ببینیم انتقام‌های سخت و از آن طرف کارهای پنهانی و پشت پرده رژیم صهیونیستی چیست تا بازار را محک بزنیم.

کد خبر: ۵۶٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha