۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
تبلیغات گسترده در کرج عامل سوداگری با تغییر کاربری اراضی کشاورزی شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تبلیغات گسترده در کرج عامل سوداگری با تغییر کاربری اراضی کشاورزی شده است

کرج- بالا بودن ارزش افزوده زمین و همچنین تبلیغات گسترده مبنی بر تغییر کاربری زمین های کشاورزی در سطح شهر کرج از دلایلی است که با تطمیع مردم، آمار تغییر کاربری، سوداگری زمین و ساخت و ساز غیر مجاز در این استان را افزایش داده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: بازرسی، پیگیری و برخوردهای قانونی و اقدام به تخریب از سوی سازمان جهاد کشاورزی البرز به طور مرتب انجام می شود و به طور مداوم اخباری مبنی بر تخریب و آزادسازی اراضی به گوش می رسد، اما از طرفی کمبود توان لجستیکی جهاد و از طرفی حرص و طمع برخی برای سودجویی از این تغییر کاربری ها باعث می شود این چرخه غیرقانونی متوقف نشود.

شهرستان کرج نیز با داشتن هزار و ۶۱۴ کیلومتر مساحت به دلیل نزدیک بودن به پایتخت و شرایط آب و هوایی مناسب از این دست اندازی ها در امان نمانده و هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از اراضی کشاورزی و باغی آن و تبدیل به باغ ویلاهایی هستیم که به قیمت خوشگذرانی و تفریح معدود افرادی، میراث آب و خاک آیندگان پایمال می شود.

برای اطلاع از چگونگی وضعیت تغییر کاربری ها، برخوردهای قانونی و عملکرد مردم با «اسماعیل صارمی» مدیر جهاد کشاورزی کرج گفتگو کردیم.

آزادسازی ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از ابتدای سال
مدیر شهرستان کرج با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هزار و ۴۲ مورد برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی در کلانشهر کرج انجام شده است، گفت: حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در این راستا آزادسازی شده است. 

اسماعیل صارمی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در هشت ماه گذشته ۶۶۰ اخطار به تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز مناطق کرج داده شده که ۴۵۹ هزار و ۵۴۱ متر مربع از سطح اراضی را در بر داشته است.  

صارمی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغی از ابتدای سال ۱۸ عملیات داشتیم که طی آن هزار و ۴۲ مورد برخورد قانونی منجر به قلع و قمع ۱۳۷ هزار و ۲۸۶ متر مربع شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال برای ۱۱ مورد بنا در سطح سه هزار و ۲۵۰ متر مربع حکم تخریب صادر شده، گفت: بیشتر تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز به ترتیب اولویت در محمد شهر، ماهدشت، آتشگاه و جاده چالوس است.

صارمی با بیان اینکه دست اندازی و تصرف اراضی کشاورزی به منزله از بین بردن نیازهای نسل آینده محسوب می شود، گفت: حفظ و حفاظت از اراضی به عنوان وظیفه عمومی تک تک ما به شمار می رود.

وی افزود: درست است زمین های کشاورزی که به عنوان ارثیه به برخی می رسد در قالب دارایی و قانون مصداق مالکیت دارد، اما در واقعیت این زمین ها متعلق به نسل های آینده است و حق تغییر کاربری و از بین بردن زمین های کشاورزی را نداریم.

صارمی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی مساحت ثابت دارند و در مقابل آن رشد سریع شهرها، شهرک ها و جمعیت را شاهد هستیم، گفت: این عدم توازن به کوچک شدن بخش کشاورزی منجر می شود که این امر حساسیت نسبت به بخش کشاورزی را افزایش می دهد تا در قالب قوانین موجود در بخش کشاورزی، در راستای حفاظت از اراضی اقدامات خود را گسترش دهیم.

تفاوت ارزش افزوده زمین با سود کشاورزی موجب تطمیع کشاورزان می شود
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در خصوص روند پیگیری و برخورد با خاطیان در این بخش گفت: در وهله اول هشدار داده و اعلام می کنیم که بدون مجوز روی اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام نشود. اما متاسفانه برخی به این اخطارها بی توجه هستند و ما مجبوریم با استفاده از دستور و احکام مراجع قضایی در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها اقدام به تخریب کنیم.

صارمی با اشاره به اینکه وقتی ساخت و ساز انجام می شود ارزش افزوده زمین بالا می رود، توضیح داد: وقتی یک هکتار زمین در البرز زیر کشت گندم می رود، در بهترین حالت اگر سالانه ۱۰ تن گندم به ازای هر کیلو ۴ هزار تومان برداشت شود، در سال حدود ۳۰ میلیون تومان «ماهانه بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان» سود خالص خواهد داشت. اما وقتی تغییر کاربری داده می شود ارزش افزوده این یک هکتار زمین حدود پنج میلیارد تومان خواهد شد که با ۳۰ میلیون سود سالانه قابل قیاس نیست و کشاورز با قیاس این تفاوت قیمت، دیگر انگیزه ای برای کشت و زرع نخواهد داشت.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرج و تخلف مشاوران املاک در این خصوص گفت: این امر باعث می شود انگیزه کشاورزان گرفته و به سوی تغییر کابری و سوداگری و زمین خواری روی آورند.  

صارمی با تاکید بر اینکه ما مخالف تبلیغات گسترده و بی حساب و کتاب در سطح شهر در خصوص فروش اراضی کشاورزی و باغی هستیم، افزود: این تبلیغات با منافع و سیاست های بخش کشاورزی تضاد و منافات دارد و در این رابطه به متولیان آن «اتحادیه املاک و شهرداری ها» اخطار و هشدار داده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج افزود: شهرداری ها و املاک با اجازه نصب بنر و  تبلیغ در سطح شهر باعث تحریک و فریب مردم می شوند که بدون توجه و استعلام از قانونی یا غیرقانونی بودن، زمین یا باغی را خریداری و اقدام به ساخت و ساز کنند و ما در نهایت مجبور به تخریب می شویم.

به شهرداری ها و اتحادیه املاک اخطار داده شده است
صارمی با بیان اینکه کارگروه ساخت و سازهای غیرمجاز در فرمانداری کرج برگزار می شود، گفت: من در جلسات این کارگروه به این موضوع و مشکلاتی که در این فرآیند برای کل ادارات متولی ایجاد می شود اشاره کردم، تلنگرها زده شده و مصوبه ها ابلاغ و به لحاظ قانونی به املاک و شهرداری ها اخطارها داده شده است.

وی در خصوص مدت زمانی که برای رسیدگی به تغییر کاربری ها انجام می شود، گفت: به محض گزارشی که از دستگاه های نظارتی یا افراد محلی به دست ما می رسد، محل مورد نظر بررسی و برای آن اخطار ۴۸ ساعته صادر می شود که مدارک و مستندات خود را ارائه کنند، چنانچه مدارک و تغییر کاربری طبق قانون نباشد دستور توقف عملیات داده و از مراجع قضایی دستور می گیریم و با هماهنگی نیروی انتظامی و کلانتری منطقه برای اجرای حکم اقدام می کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کرج با بیان اینکه حدود هزار و ۶۱۴ کیلومترمربع سطح اراضی کرج است، اظهار کرد: کنترل هم زمان همه مناطق مقدور نیست و توان لجستیکی ما اجازه این کار را نمی دهد.

صارمی اظهار کرد: متاسفانه در البرز و تهران به دلیل بالا بودن ارزش افزوده زمین، حرص و طمع افراد به ساخت و ساز بالاست و برخی افراد به خود اجازه می دهند حتی اگر بنا چندین بار تخریب هم شود اما بتوانند بنا را سرپا نگهدارند.  

وی در توصیه به بهره برداران و متقاضیان و افرادی که قصد ساخت و ساز روی اراضی و باغات و حریم کشاورزی دارند، گفت: قبل از اقدام به خرید و ساخت از جهاد کشاورزی استعلام کنند تا به مشکل بر نخورند.

کد خبر: ۵۶٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha